شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۸۷۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

نرخ سود تسهیلات بانک توسعه صادرات متناسب با نرخ های مصوب است

نشست صادرکنندگان نمونه، ممتاز و دارای مدال افتخار با معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل بانک توسعه صادرات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در این نشست صادرکنندگان مشکلات خود را درباره نقل و انتقال ارز، نرخ سود تسهیلات، عدم رقابت‌پذیری با شرکت‌های خارجی، ارئه تسهیلات از سوی بانک‌های مختلف، زمان بازپرداخت اقساط بانکی، فعالیت در کشورهای همسایه از جمله عراق، روسیه و پاکستان، عدم پرداخت جوایز صادراتی، مشکلات جذب فاینانس و غیره مطرح کردند.

در این نشست علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تشریح عملکرد این بانک در حمایت و پیشبرد اهداف صادراتی گفت: راه نجات کشور در صادرات است در این موضوع نباید تردید کرد. صادرات در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز مورد توجه بوده است به همین دلیل ما خودمان را موظف می‌دانیم در راستای توسعه صادرات عمل کنیم.

وی یادآور شد: امروز کشورهای سرآمد دنیا همان کشورهای پیشرو در صادرات هستند، در دنیای امروز شرکت‌های می‌توانند موفق باشند که تولید و صادرات پایدار و رقابت‌پذیر دارند.

صالح‌آبادی با اشاره به کمبود منابع برای اعطای تسهیلات به صادرکنندگان خاطرنشان کرد: متاسفانه سرمایه ثبت شده بانک توسعه صادرات 2500 میلیارد تومان است که از سال 1386 تاکنون هیچگونه افزایش سرمایه‌ای نداشته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اضافه کرد: در یانک توسعه صادرات تنها نرخ های مصوب از مشتری اخذ می شود و تعیین نرخ در چارچوب نرخ‌های مصوب تعیین شده و این بانک نیز تابع تصمیمات کلان اقتصادی بوده و هست. این در حالی است که بانک توسعه صادرات بانکی شعبه محور نیست تا بتواند از سپرده‌گذاری مردمی جذب منابع کند.

صالح‌آبادی در ادامه به منابع ریالی بانک اشاره کرد و گفت: 3 منبع اصلی برای پرداخت تسهیلات در این بانک وجود دارد. اول سرمایه بانک است که از سال 86 تاکنون افزایش نداشته و همان رقم 2500 میلیارد تومان است. دوم منابع صندوق توسعه ملی است که عیناً بر مبنای نرخ‌های مصوب عرضه شده و سوم خطوط اعتباری ریالی بانک مرکزی است که بعضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد در حالی است که خود بانک مرکزی محدودیت ریالی داشته و نمی‌تواند در جهت خلق پول جدید اقدام کند.

وی همچنین اضافه کرد: از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کنیم که دارایی‌های بانک توسعه صادرات 20 درصدی ریالی و 80 درصد آن ارزی است که باز هم شرایط خاصی را پیش روی قدرت تسهیلات دهی این بانک ایجاد می‌کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین اضافه کرد: ما متناسب با سیاست‌های بانک مرکزی تخفیفاتی را برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان قائل شدیم و نرخ سود تسهیلات را به 16 درصد کاهش دادیم و اگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طبق توافق صورت گرفته 200 میلیارد تومان یارانه صادراتی را در اختیار بانک قرار دهد می‌توانیم تا 6 درصد تخفیف به صادرکنندگان اعطا کنیم اما متأسفانه تاکنون از این میزان فقط 22 میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین از اعطای دو هزار میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به بانک توسعه صادرات خبر داد و گفت:  در نیمه نخست سال 300 میلیارد تومان از این مبلغ را دریافت کردیم که با نرخ 16 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار دادیم؛ به زودی 100 میلیارد تومان دیگر نیز پرداخت خواهد شد.

صالح‌آبادی ادامه داد: پس از کاهش نرخ تسهیلات از 20 درصد به 18 درصد ما هم بر آن شدیم تا متناسبا نرخ سود تسهیلات‌ را کاهش دهیم. این اتفاق پس از روز ملی صادرات رخ داد و هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات به صادرکنندگان از 16 درصد به 11 درصد و در مناطق محروم به 7 درصد کاهش یافته است.

وی در مورد تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی نیز گفت: نرخ تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی هم اکنون 6 درصد است که همین نرخ نیز به نظر ما بالاست. شاید نرخ هایی نزدیک به 2 درصد برای تسهیلات ارزی رقم مطلوبی باشد که از این عدد 1 درصد سهم بانک و 1 درصد دیگر سهم صندوق توسعه ملی خواهد بود. نکته دیگر آن که 1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت یکساله پرداخت شده که به صورت اجرایی و در کنار مسیرها و ملزومات اداری آن باید رقمی نزدیک به 10 ماه را برای بازپرداخت آن اعلام کرد که برای صادرات خدمات فنی و مهندسی که احداث پروژه و بازپرداخت آن گاهی 8 تا 10 سال به طول می انجامد، قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

وی در ادامه این جلسه به سؤالات و ابهامات صادرکنندگان درخصوص مشکلات بانکی و عملکرد بانک توسعه صادرات پاسخ داد.
(شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها