دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۶۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات باغی نیمی از ارزآوری صادراتی را تامین می‌کند

مشاور بازگانی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ درصد ارزش صادرات کشور به بخش باغبانی اختصاص دارد که توجه ویژه به این بخش رشد و توسعه کشاورزی کشور را به دنبال دارد.

حبیب رادمهر در نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات تولید، عرضه و صادرات کشمش که با حضور مدیران باغبانی هشت استان انگور خیز کشور در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سالانه ۲۲ میلیون تن واردات کل محصولات کشور است که از این میزان ۵۰۰ تن واردات به بخش باغبانی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: شاخص صادرات کشور در محصولات باغی ۱.۳ میلیون تن و میزان واردات این محصولات ۵۰۰ تن است.

رادمهر تصریح کرد: سطح زیر کشت انگور جهان هفت میلیون و ۷۱۰ هکتار و تولید جهانی ۷۷ میلیون تن است که ۸۰ میلیون بهره‌بردار در تولید انگور فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: در ایران ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول انگور است که از این میزان ۲۱۹ هزار هکتار به‌صورت آبی و ۷۵ هزار هکتار به‌صورت دیم کشت می‌شود که رتبه هشتم جهان به ایران اختصاص دارد.

به گفته‌ی وی، میزان تولید انگور در کشور در سال جاری چهار میلیون تن و کشمش ۲۳۰ هزار تن بوده است.

مشاور بازرگانی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته ۱۱هزار و ۷۰۰ تن انگور به‌ صورت تازه خوری صادرشده که در هفت ماهه امسال نیز این میزان ۱۰ هزار تن بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته در همین زمان ۹۷ درصد رشد صادرات انگور تازه خوری بوده است.

رادمهر به ارزش صادرات انگور کشور اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ارزش صادرات انگور ۹ میلیون و ۸۰۹ هزار دلار که در سال جاری پنج میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

وی یادآور شد: ارزش صادرات کشمش در سال گذشته ۲۵۳ میلیون دلار که این میزان در سال جاری تا هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار بوده است.

رادمهر اضافه کرد: در همین راستا مکاتبه‌ای در خصوص وضع تولید انگور و میزان عرضه و تقاضای آن در کشور به معاون رئیس‌جمهور انجام شد که درنهایت به‌صورت مصوبه‌ای تصویب شد که بر مبنای آن به ازای صادرات هر کیلو کشمش ۲۰۰ تومان یارانه صادراتی پرداخت شود و کسی بخواهد یک کیلوگرم موز وارد کند باید یک کیلوگرم کشمش صادر کند که این امر از لحاظ تعرفه نیز به سود خواهد بود./ ایسنا
(دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵) ۱۵:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها