دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۸۶۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشده است/ توصیه به مرغداران

مدیرکل دفتر کنترل بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی با بیان اینکه علیرغم بروز آنفلوآنزای پرندگان در 6 کشور موردی از این بیماری در ایران مشاهده نشده، گفت:مرغداران خودشان حساس باشند و در صورت تلفات غیر عادی به دامپزشکی مراجعه کنند.

فرشاد تهرانی ، در پاسخ به اینکه با توجه به شیوع آنفلوآنزای پرندگان در برخی کشورها از جمله آلمان و مهاجرت این پرندگان به ایران، سازمان دامپزشکی چه تمهیداتی اندیشیده، گفت: طرح پایش آنفلوآنزای پرندگان از 27 شهریور آغاز و هفته گذشته به پایان رسید که هیچگونه موردی از آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشد.

وی در تشریح این طرح خاطرنشان کرد: تمام بازارچه‌های پرندگان از جمله بازار روزها را در شمال کشور رصد و نمونه‌گیری کرده‌ایم و در مرحله دوم به صورت تصادفی از پرندگان روستاها نمونه گرفته‌ایم و در مرحله سوم واحدهای صنعتی تولید کننده گوشت مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه هم رصد شده‌اند.

مدیرکل دفتر کنترل بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی با بیان اینکه 1800 واحد در این طرح بررسی شده، تصریح کرد: در 35 هزار نمونه سرمی گرفته شده که تمام نتایج به دست آمده در مورد آنفلوآنزای پرندگان منفی بوده است.

تهرانی به این نکته اشاره کرد که پرندگان مهاجر به دلیل پرواز در آسمان قابل کنترل نبوده و نمی‌توانیم شرایط قرنطینه‌ای را برای آنها اعمال کنیم در نتیجه هر کشوری حتی کشورهای اروپایی که مدام پایش را انجام می‌دهند در معرض خطر هستند تا حدی که هفته گذشته اعلام شد که در 6 کشور آنفلوآنزای پرندگان گزارش شده است.

وی تأکید کرد: مرغداری‌ها خود باید برای رصد این موضوع حساسیت لازم را داشته باشند و علاوه بر رعایت موازین بهداشتی و جلوگیری از هرگونه آلودگی با مشاهده تلفات غیرعادی مراتب را به نزدیکترین مرکز دامپزشکی خود اعلام کنند.

این مسئول در سازمان دامپزشکی به شهروندان توصیه کرد تا از خرید پرنده از دستفروشان و دوره گردان خودداری کرده و حتماً از جایی خرید کنند که از سلامت طیور مطمئن باشند.

وی مهمترین علامت آنفلوآنزای پرندگان را تلفات غیرعادی و بی‌رویه اعلام کرد./ فارس
(دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها