پنج شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۸۴۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ایران و سریلانکا باید تجارت مستقیم داشته باشند

وزیر صنایع پایه (کشاورزی و شیلات) سریلانکا در دیدار با قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت بین ایران و سریلانکا به صورت غیرمستقیم است که با تغییر آن به حالت مستقیم، می توان سود بیشتری به دست آورد.

«دایا گاما» در این دیدار بر توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه کشاورزی و نفت تاکید کرد و افزود: سطح فناوری‌ کشور ایران بالاست و می‌توان از این فناوری‌ها در بخش کشاورزی و صنایع سریلانکا استفاده کرد.
وزیر صنایع پایه سریلانکا توضیح داد در این وزارتخانه مسوولیت اصلی در بخش نفت و سپس صادرات بخش کشاورزی است.
وی به تولید محصولاتی همچون چای، پاپایا، آناناس، انبه، موز، ادویه، دارچین و... در سریلانکا اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی روی 23 محصول کشاورزی و 10 محصول شیلاتی فعالیت می‌کنیم.
گاما با دعوت از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای سفر به کشور خود، برگزاری نشست‌ با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را خواستار شد و افزود: با توجه به بازار جدید کشور ما، از بازرگانان ایرانی دعوت می‌شود برای دستیابی به بازار هند، بنگلادش و... در سریلانکا سرمایه‌گذاری کنند.
به گفته وی، سریلانکا به دلیل واقع شدن در راه ابریشم، دارای اهمیت بالایی است بنابراین شرکت‌های ایرانی می‌توانند در تولید و صادرات با این کشور همکاری کنند.

** استعداد کشاورزی ایران و سریلانکا مکمل است
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: استعداد کشاورزی دو کشور مکمل هم است و محصولات رقابتی ندارند، بنابراین باید گروه‌های کاری و کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور و بین بخش دولتی و خصوصی تشکیل و پروژه‌های مشترک تعریف شود.
«علی اکبر مهرفرد» تاکید کرد برای حل مشکلات پول و مسائل بانکی باید با کمک بانک مرکزی دو کشور راهکارهای لازم را بیابیم.
مهرفرد گفت: سالیانه 117 میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش 76 میلیارد دلار در ایران تولید می شود و در تولید محصولاتی همچون پسته، زعفران، خرما، کشمش، سیب و مرکبات رتبه های برتر دنیا را داریم.
وی افزود: ایران دومین تولیدکننده خرما و سومین تولیدکننده کشمش در دنیاست. در صنعت لبنیات نیز پیشرفت زیادی کرده است و پارسال 600 میلیون دلار صادرات لبنیات داشت.
مهرفرد گفت: نیاز کشور به چای 80 هزار تن است که 25 هزار تن آن در کشور تولید می‌شود؛ بنابراین با معرفی شرکت‌های دو طرف و سرمایه‌گذاری مشترک بین این شرکت‌‌ها، می‌توان در زمینه تامین چای برنامه‌ریزی کرد.
به گفته قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی ایران، صنایع تبدیلی و عمل‌آوری چای و برنج نیز زمینه مناسبی برای همکاری بین دو کشور محسوب می شود.
مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این دیدار گفت: به محض دریافت سند همکاری بین دو کشور، این همکاری‌ها را آغاز می کنیم.
به گزارش ایرنا، سریلانکا جزیره‌ای در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند است که نزدیک به 21 میلیون نفر جمعیت دارد.
بر پایه آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشور ما در نیمه نخست امسال 15 میلیون و 59 هزار و 541 هزار دلار صادرات به سریلانکا داشت و از این کشور به ارزش 74 میلیون و 564 هزار و 400 دلار کالا وارد کرد./
(پنج شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵) ۱۰:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها