سه شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۸۰۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

باید همیشه نیم‌نگاهی به بازار عراق و افغانستان داشته باشیم

عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است باید همواره نیم نگاهی به حضور در بازار کشورهای منطقه داشته باشیم، چراکه این امر حضور ما را در بازار کشورهای پیشرفته نیز تسهیل می‌کند.

توسعه بازارهای صادراتی یکی از موضوعاتی است که امروز در عرصه صادرات به صورت جدی مطرح است. برخی فعالان اقتصادی و صاحب نظران بر این باورند که برای افزایش بازارهای صادراتی و به ویژه برای حضور بیشتر در بازارهای اروپایی باید کم کم از تمرکز بر بازار کشورهای منطقه فاصله بگیریم و استراتژی جدید اقتصادی را برای صادرات‌مان تعریف کنیم.

در این رابطه جهانبخش سنجابی شیرازی - از کارشناسان اقتصادی کشورهای در حوزه کشورهای منطقه و عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - در گفت‌وگو با ایسنا، ‌تصریح کرد که دو استراتژی‌ توسعه بازارهای صادراتی و حضور در بازارهای هدف در منطقه از جمله عراق با یکدیگر در تضاد نیستند.

وی عنوان کرد: می توان ضمن حفظ بازارهای صادراتی منطقه و سهم مان در کشورهای بازار عراق بر اساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به سمت رشد بازارهای صادراتی نیز حرکت کنیم.

 به گفته این کارشناس اقتصادی، به طور طبیعی هر چقدر بتوانیم در کشورهای پیشرفته بازارگشایی انجام دهیم حضورمان در بازارهای منطقه و همسایه را نیز تسهیل کرده ایم.

سنجابی شیرازی ادامه داد: کشش های واقعی که در بازار کشورهای منطقه وجود دارد و همچنین مجموعه شرایطی که در منطقه وجود دارد ایجاب می کند که رویکرد منطقی و درستی را برای حضور در بازارهای همسایه داشته باشیم.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که بالاخره روزی می رسد که یک بازار صادراتی که ما حضور جدی در آن داریم به خودکفایی یا اشباع در محصول یا محصولاتی می‌رسد و اگر ما تعادل در میزان تولیدمان نداشته باشیم با پس ماند تولید به دلیل عدم کشش بازار صادراتی مواجه می شویم، مسئله ای که در صادرات کاشی و سرامیک به عراق افتاد که به دلیل کاهش نیاز بازار، افزایش تولید در عراق و افزایش ساخت سازهای شان باعث ایستایی بازار ما شد.

به گفه وی، بازار عراق همچنان برای ایران یک بازار استراتژیک است و ما باید همیشه نیم نگاهی به بازار عراق و سایر بازارهای همسایه مثل افغانستان داشته باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در حوزه کشورهای منطقه عنوان کرد: در کنار بازارهای صادراتی باید نگاهی به بازارهای کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز داشته باشیم
 مطمئنا سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و رویکردهای آن بر ما تکلیف می‌کند که به سمت بازار گشایی جدید برویم و چه بهتر که از طریق ارتقای استانداردها و تضمین کیفیت به سمت بازار کشورهای پیشرفته برویم که این امر می‌تواند در گسترش سهم‌مان از بازار کشورهای منطقه اهمیت داشته باشد.

سنجابی شیرازی همچنین جهت گیری کلی دولت را در زمینه صادرات مثبت ارزیابی و تصریح کرد صادرات از توفیق نسبی برخوردار بوده است، چرا که برای اولین تراز تجاری به سمت صادرات مثبت شد اما این اتفاق به این مفهوم نیست که نتیجه کاملا در بخش صادرات مثبت بوده و ناکامی وجود نداشته است.

به گفته او، گام مهم دولت در این زمینه ثبات نرخ ارز بود که به دنبال آن باعث شد با کمبودی در محصولات مختلف مواجه نشویم.

(سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۱:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها