دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۸۰۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

صادرات 140 هزار تن کشمش ایرانی در سال 94

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشکباری وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال با افزایش تولید انگور پیش‌بینی می‌شود 200 هزار تن کشمش به کشورهای مختلف صادر شود.

رمضان روئین‌تن ،‌ در مورد آخرین وضعیت تولید انگور و کشمش در کشور اظهار داشت:‌ سال گذشته ایران پس از آمریکا و ترکیه مقام سوم تولید کشمش را در دنیا داشت، اما امسال به دلیل افزایش باران‌های بهاری میزان تولید انگور در کشور افزایش یافته است.

وی به آمار تولید کشمش در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از مجموع 3.5 میلیون تن انگوری که در سال گذشته تولید شد، 170 هزار تن تولید کشمش داشته‌ایم که امسال تولید انگور پیش‌بینی می‌شود که به 4.2 میلیون تن برسد و برآورد ما این است که 300 هزار تن کشمش تولید کنیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشکباری وزارت جهاد کشاورزی در مورد قیمت کشمش نیز گفت:‌ سال گذشته بین 3500 تا 5500 تومان هر کیلو کشمش بسته به درجه آن از کشاورزان خریداری می‌شد و کیلویی 2 تا 2.2 دلار آن را صادر کردیم.

وی با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از صادرات کشمش یارانه در نظر گرفته، خاطر نشان کرد: قیمت تضمینی و توافقی هم برای این محصول تعیین شده، اما سود دولت در این نیست تمام کشمش کشاورزان را خریداری کند، بلکه بخش خصوصی برای صادرات این محصول باید اقدام نماید.

روئین‌تن در پاسخ به اینکه بیشترین محصولات کشمش ایران به کدام کشور انجام می‌شود،‌ گفت: به دلیل کیفیت کشمش ایرانی 70 کشور از اروپا گرفته تا ‌آسیا مشتری کشمش ما هستند و سال گذشته با شرایط ایجاد شده توانستیم حجم زیادی از کشمش را به روسیه صادر کنیم.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشکباری وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: سال گذشته توانسته‌ایم 140 هزار تن کشمش صادر کنیم و امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده صادرات 200 هزار تن کشمش در دستور کار قرار دارد.

وی یکی دیگر از مزایای تولید و صادرات کشمش به جای انگور را فسادناپذیری این محصول برشمرد و افزود: کشورهای اروپایی در نگهداری سردخانه‌ای، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور از ما جلوتر هستند و ما برای آنکه در مسیرهای صادراتی دچار زیان نشویم، ترجیح می‌دهیم، تا کشمش را صادر کنیم./ فارس
(دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵) ۱۷:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها