شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۷
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۷۸۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

ضرورت توجه به تغذیه دانش آموزان

رعایت نوع، زمان و مقدار تغذیه یک اصل مهم برای حفظ سلامتی و تندرستی هر انسانی است درحالی که رعایت این مهم برای دانش آموزان که در سن رشد هستند ضروری تر بنظر می رسد.

دلیل اهمیت رعایت این دستور غذایی برای دانش آموزان چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که فراگیران به دلیل اینکه در سنین رشد هستند رعایت یک دستور غذایی مطلوب برای آنان نسبت به سایر افراد جامعه اهمیت بیشتری پیدا می کند.
واقعیت این است که دانش آموزان بخاطر شرایط سنی و مشغولیت های ذهنی چندان به اجرای یک برنامه تغذیه مناسب پایبند نیستند از این رو نقش بزرگترها شامل والدین و اولیای مدرسه در این زمینه اهمیت پیدا می کند.
دانش آموزان روزانه دستکم 7 ساعت در مدرسه حضور دارند و این ساعات مفیدترین زمان زندگی آنان محسوب می شود. در این زمان دانش آموزان از هر جهت آمادگی فراگیری و یادگیری دارند در حالی که در ساعات دیگر این فراگیری به حداقل ممکن کاهش می یابد.
تغذیه همانطور که گفته شد یک نیاز اساسی کودکان و دانش آموزان است و مدرسه نیز بهترین مکان برای ارائه آموزش های مختلف در زمینه تغذیه و بهداشت به دانش آموزان است. اهمیت تغذیه همین بس که کمک شایانی به یادگیری دانش آموزان می کند و به تقویت حافظه آنان منجر می شود.
تغذیه مطلوب و مناسب برای دانش آموزان پسر و دختر یک ضرورت انکارناپذیر است اما برای دختران به خاطر ورود به سن بلوغ و شروع دوران قاعدگی ضروری تر بنظر می رسد و در این دوره مصرف مواد مغذی و پروتئینی یک نیاز اساسی برای رشد آنان محسوب می شود.
نوع تغذیه دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل نمی توان برای همه دانش آموزان و کودکان یک نسخه تغذیه تجویز کرد زیرا هر کدام از آنان فعالیت های متفاوتی دارند از این رو به تغذیه متفاوت نیازمند هستند.
هر چه فعالیت یک دانش آموز بیشتر باشد به همان نسبت به تغذیه مناسب و مصرف انواع انرژی نیازمندتر است که صرف کربوهیدرات ها شامل نان و غلات ازجمله این موارد است.
نوع تغذیه در سنین و دوره های مختلف تحصیلی باهم متفاوت است بطور مثال والدین در دوره ابتدایی برای فرزندان خود غذا تهیه می کنند و آن را در کیف شان می گذارند تا در زنگ تفریح آن را صرف کنند.
دانش آموزان دوره ابتدایی وقتی به دوره متوسطه وارد می شوند نوع تغذیه آنان نیز فرق می کند و آنان بیشتر تمایل دارند که غذاهای آماده بوفه مدرسه از جمله ساندویچ گرم و سرد و شکلات مصرف کنند.
صبحانه از وعده های مهم غذایی بویژه برای دانش آموزان است. خیلی از کودکان و دانش آموزان تمایلی به صرف صبحانه ندارند و دقیقا مشکل از اینجا آغاز می شود.
صبحانه یک وعده مهم غذایی است که تمرکز دانش آموزان در درس را افزایش می دهد در حالی که مصرف نکردن آن حافظه کودکان را با کاهش روبرو می کند.
دانش آموزان به 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه های غذایی شامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه جات و گروه نان و غلات مصرف کنند و تعادل و تنوع غذایی در این سنین مهم است.
تغذیه باعث رشد و تکامل دانش آموزان می شود. کسانی که صبحانه نمی خورند حافظه کوتاه مدت شان صدمه می بیند و تمرکزشان در کلاس کم است. صبحانه دانش آموزان باید شامل آب میوه، عسل و مربا و همچنین مواد قندی و نان و کیک باشد.
برای تهیه یک برنامه متنوع صبحانه والدین می توانند از فرزندان خود کمک بگیرند تا آنان بیشتر به مصرف آن تمایل نشان دهند.
با اینحال تغذیه مطلوب تغذیه ای است که از کیفیت مناسب برخوردار باشد و تفاوتی نمی کند که کجا و در چه مکانی تهیه شود. تغذیه خانگی و همچنین بوفه مدرسه چنانچه از کیفیت مطلوب برخوردار باشد می تواند به عنوان غذای دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
کودکان و نوجوانان معمولا به مصرف خوراکی هایی مثل چیپس، پفک و.. تمایل نشان می دهند که والدین و مدرسه می توانند با ارائه الگوهای صحیح مصرف مواد خوراکی آنان را در تغذیه سالم یاری کنند.
توزیع شیر در مدارس به عنوان نخستین مکان حضور کودکان و نوجوانان در جامعه می تواند بسیاری از مشکلات تغذیه و جسمی آنان را برطرف کند از این رو هر چند آموزش و پرورش در سال های اخیر به ارائه این مواد مغذی بین دانش آموزان اقدام می کند اما توزیع آن در یک ماه از سال تحصیلی و آنهم تنها در آذرماه مطلوب به نظر نمی رسد.
این توزیع دیر هنگام به نظرمی رسد و بهتر است که به تدریج در طول سال در اختیار فراگیران کسب علم و دانش و آینده سازان ایران اسلامی قرار گیرد.
توزیع شیر در مدارس که در قبل و بعد از انقلاب وجود داشته و دارد از اقدام های مثبت آموزش و پرورش است که چنانچه این تغذیه در کنار ارائه سایر اقلام مغذی خوراکی نیز همراه باشد در سالم نگهداشتن نسل آینده بسیار مثمرثمر خواهد بود.
با اینحال جدای از کیفیت تغذیه، بیگانگی دانش آموزان و کودکان با ورزش از جمله معضلاتی است که در سلامت و ساختار قامتی کودکان و نوجوانان تاثیر غیرقابل انکاری دارد.
برای داشتن نسل سالم هم مدرسه و هم والدین وظایفی دارند که تشویق کودکان به ورزش و تحرک از جمله این موارد است. بسیاری از کودکان و نوجوانان تمایلی به ورزش ندارند و این عامل می تواند به بروز عارضه های زیادی از جمله چاقی مفرط و.. در آنان منجر شود.
برای ورزش نیاز به امکانات و تجهیزات ورزشی است که این امکانات باید در سطح شهرها و مدارس برای کودکان و نوجوانان مهیا شود. بچه های شهری به دلیل کمبود امکانات ورزشی بیشتر از دانش آموزان روستایی با فقر تحرک مواجه هستند از این رو تامین این تجهیزات از ضرورت هی جامعه ما محسوب می شود.
(شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها