چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۸۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آغاز برداشت 14 هزار تُن زیتون از باغات قزوین

‌معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه عملیات برداشت زیتون از باغات استان آغازشده است، پیش‌بینی کرد: در سال جاری 14 هزار تُن محصول زیتون از باغات استان برداشت شود.

مجید حدادیان در این رابطه افزود: سطح زیر کشت باغات زیتون 8 هزار و 850 هکتار است که از این میزان 6 هزار هکتار سطح بارور و 2 هزار و 850 هکتار غیربارور است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری 14 هزار تُن محصول زیتون از باغات استان برداشت شود.


وی بابیان اینکه عمده باغات زیتون در منطقه طارم سفلی متمرکز است، تشریح کرد: در سال‌جاری با توجه به اینکه ازلحاظ سال آوری، سال نیاور است و وضعیت باردهی در باغات سنتی خیلی پایین بوده ولی در بخشی از باغات زیتون که در آن مدیریت صحیح باغ ازلحاظ برنامه تغذیه مناسب، هرس اصولی، مدیریت کف باغ، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین اجرای سیستم آبیاری نوین به‌خوبی انجام‌ شده است‌، دارای عملکرد بالایی بوده که می‌تواند در سطح کشور به‌عنوان نمونه معرفی شود.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: میزان پیش‌بینی تولید در سال‌جاری 12 هزار تُن است که بالغ‌بر 60 درصد آن به‌صورت برداشت کنسروی(سبز) و بقیه از آبان ماه به‌صورت برداشت روغنی جهت استحصال روغن خواهد بود.

وی ارقام موجود در منطقه با اولویت رقم زرد که دومنظوره بوده (کنسروی روغنی) و همچنین ارقام؛ ماری، شنگه و همچنین ارقام خارجی  مانزانیلا، کنسروالیا و آربکین و کرونایکی را می‌توان اشاره کرد.

حدادیان به اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ برنامه‌های اصلاحی باغات زیتون اشاره کرد و گفت: عملیات هرس بازجوان‌سازی درختان مسن به تعداد 7 هزار و 500 اصله، هرس باردهی و کاهش تراکم شاخه 250 هکتار، عملیات پیوند جهت تغییر ارقام نامناسب به تعداد 15 هزار اصله و عملیات مدیریت کف باغ 500 هکتار از مهم‌ترین برنامه‌های انجام‌شده در باغات زیتون است.

وی‌ مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 2 هزار و 510 هکتار در کانون‌های آلوده به روش طعمه پاشی لکه‌ای با مصرف 4 هزار و 840 لیتر پروتئین هیدو لیزات و 450 لیز سم از محل اعتبارات دولتی و همچنین توزیع 131 هزار و 200 کارت زرد به‌صورت یارانه‌ای به زیتون‌کاران منطقه طارم سفلی را از دیگر اقدامات در باغات زیتون برشمرد.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تأکید کرد: تشکیل کارگاه‌های آموزشی جهت کارشناسان و باغداران و همچنین چاپ بنر و پوستر آموزشی و نصب آن در روستاهای زیتون خیز نیز نقش مهمی در کنترل آفت مگس زیتون در باغات منطقه داشته است.

(چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها