چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۷۸۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تعیین قیمت مناسب و اعلام به موقع نرخ تضمینی گندم خواست ۱.۵ میلیون کشاورز

با توجه به تولید ۱۴.۵ میلیون تن گندم در سال جاری، برای ادامه روند خودکفایی، خواسته ۱.۵ میلیون گندم کار این است که نرخ تضمینی به طور مناسب تعیین و به موقع اعلام شود تا کشاورزان به کشت مجدد دلگرم شوند.

وزارت جهاد کشاورزی در راستای خودکفایی محصولات اساسی همچون گندم توانست بعد از چند سال، بار دیگر خودکفایی گندم را رقم بزند؛ در توضیح این مطلب باید افزود، میزان نیاز سالانه کشور به گندم 11 میلیون تن است؛ در حالی که امسال حدود 14.5 میلیون تن گندم در کشور تولید شد.

از نظر کارشناسان از جمله عوامل موفقیت در تولید گندم مورد نیاز کشور، اعلام به موقع نرخ های خرید تضمینی گندم و ترغیب کشاورزان به کشت این محصول است.

بر اساس تبصره 2 ماده ‌واحده قانون" تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی"، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید قبل از شروع سال زراعی جدید-تا پایان شهریور ماه- اعلام شود؛ این درحالی است که با گذشت دو هفته از مهلت دولت جهت اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات، تاکنون خبری از تصویب قیمت‌های جدید تضمینی منتشر نشده و این موضوع، تداوم خودکفایی را با تهدید روبرو کرده است.

ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی ظاهرا ۲ ماه پیش قیمت پیشنهادی خود را به دولت و شورای عالی اقتصاد اعلام کرده است، افزود: «به دلایل نامعلومی شورای عالی اقتصاد، قیمت را اعلام نمی کند».

بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی کشور، خواهان اعلام سریع نرخ خرید تضمینی گندم و در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید در اعلام این نرخ شد.

در همین رابطه، خان محمدی، دبیر اجرایی بنیاد توانمندسازی گندم ایران، با ذکر این نکته که در تعیین نرخ جدید باید تورم را لحاظ کرد، قیمت 1400 تومانی را پیشنهاد داد.

همچنین موسوی نژاد، عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی ایران با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، قیمت معقول و منطقی نبود، افزود: «انتظار داریم امسال قیمت خرید گندم کیلویی بیش از ۱۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود، تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد».

سال گذشته نیز قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی با نزدیک به یک ماه و نیم تاخیر در اواسط آبان ماه اعلام شد؛ امسال نیز تحت تاثیر همین تاخیر در تصویب قیمت‌ها، کشت دیرهنگام گندم در برخی مناطق در حال اتفاق است که این امر باعث می‌شود، تا مشکلات مختلفی همچون بیماری‌ها، آفات و حتی آبیاری نامناسب صورت گیرد.

بدیهی است تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی گندم و اعلام به موقع آن توسط دولت، علاوه بر هدایت حدود 1.5 میلیون کشاورز گندمکار به کشت این محصول، موجبات افزایش حجم تولید و در نتیجه، زمینه خودکفایی پایدار در این محصول حیاتی را فراهم می‌آورد./ فارس
(چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها