چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۰۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضرورت بازمهندسی زنجیره‌های تأمین محصولات کشاورزی

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نقص در حلقه‌های زنجیره تامین محصولات کشاورزی را از بزرگترین مشکلات در این بخش برشمرد و بر ضرورت بازمهندسی زنجیره‌های تامین محصولات کشاورزی تأکید کرد.

«حسین صفایی» در دومین نشست شورای هماهنگی سازمان و شبکه تعاون روستایی و کشاورزی استان یزد ضمن تشریح وظایف، مسئولیت‌ها و نقش خطیر شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در بخش کشاورزی و روستایی کشور، اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در بخش کشاورزی نقص در حلقه‌های زنجیره تأمین محصولات از مراحل پیش از تولید، تولید تا بازار مصرف است.

وی در خصوص تکمیل زنجیره تامین محصولات کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف شبکه در وضعیت کنونی تلاش در جهت بازمهندسی کردن زنجیره‌های تأمین محصولات کشاورزی است.

وی افزود: در بخش کشاورزی زنجیره تأمین محصولات باید یکپارچه تحت مدیریت تشکل‌های کشاورزی به‌صورت دقیق مهندسی و پوشش داده شود.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، اظهار کرد: حمایت‌های دولت باید به شیوه‌ای کارآمد و موثر صورت پذیرد که خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌های بهینه و مطالعات کارشناسی دقیق سیاست‌های حمایتی بسیار خوب و کارآمدی نظیر ارائه مشوق‌های صادراتی برای فرآورده‌های لبنی، سهولت در دریافت وجوه حاصل از فروش محصولات تولیدی با اجرای طرح کشاورز کارت، تدوین آئین‌نامه جدید نظام‌های صنفی کارهای کشاورزی و واگذاری اختیارات بسیار ارزشمند به کشاورزان در قالب مجامع امور اصناف کشاورزی و جانمایی محصولات لبنی در سبد کالای یارانه‌ای قشر کم درآمد جامعه تدوین و  در دست اقدام قرار گرفته است.

صفایی در ادامه با اشاره به نقش بسیار مهم نظام صنفی کارهای کشاورزی در دفاع از حقوق کشاورزان، خاطرنشان کرد: نظام‌های صنفی کارهای کشاورزی به‌عنوان تشکل‌های مردم نهاد با کسب مجوز از حاکمیت در راستای افزایش سطح اثربخشی خود می‌توانند بسیار قوی و موثر در نظم‌دهی به فعالیت‌های بخش کشاورزی و ساماندهی حلقه‌های زنجیره تأمین محصولات فعالیت کنند.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به تولید محصولات گلخانه‌ای، افزود: اگر چه تولید محصولات گلخانه‌ای به جهت کاهش مصرف آب دارای توجیه ملی است، اما تنها سرمایه‌گذاری در این بخش برای بازارهای هدف خارج از کشور و صادرات دارای توجیه و صرفه اقتصادی است و بهترین بازار هدف خارجی برای محصولات گلخانه‌ای ایران نیز  بازار روسیه است که در این راستا با رایزنی‌های صورت گرفته با مشارکت چند شرکت روسی و ایرانی معتبر کنسرسیوم‌هایی برای صادرات و عرضه محصولات کشاورزی ایران در مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه تشکیل شده است.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در رابطه با مشکل فروش شیر تولیدی و برگشت سرمایه دامدار نیز خاطرنشان کرد: قریب دو میلیون تن شیر مازاد در کشور تولید می‌شود که با هدف حمایت و تعادل بخشی عرضه و تولید، دولت، مشوق‌های صادراتی نظیر یارانه 300 تومانی برای صادرات هر کیلو شیر به کشورهای اوراسیا برای فرآورده‌های لبنی را پیش‌بینی کرده که این امر  باعث افزایش جذب شیر خام توسط واحدهای صنعتی لبنی خواهد شد.

صفایی هم‌چنین یادآور شد: با اجرای سیاست حمایتی خرید شیر خام توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از دامداران و تبدیل آن به فراورده‌های قابل صادرات که عمدتاً شیرخشک و خامه است، قیمت شیر در برخی استان‌های کشور به میزان 200 تومان در هر کیلو به نفع دامداران افزایش یافته است./ ایسنا

(چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها