چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۶۹۳۴
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

برداشت برنج از بیشتر اراضی شالیزاری گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: تاکنون برنج در 69 درصد از اراضی شالیزاری این استان برداشت شده است.

حبیب جهانساز افزود: برداشت در 164 هزارهکتار از اراضی شالیزاری گیلان که معادل 69 درصد اراضی می شود تاکنون انجام شده است که برداشت 107 هزارهکتار این اراضی بصورت مکانیزه بوده است . 
وی تولید برنج امسال را از نظر کمی و کیفی خوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: با تولید این میزان برنج کیفی در گیلان و وجود برنج وارداتی سنواتی در انبارها نیاز به واردات برنج را کاهش داده است و امسال نیازی به واردات برنج احساس نمی شود.
وی اظهارداشت: به علت مناسب تر بودن ضریب تبدیل در کارخانه های شالیکوبی امسال نسبت به سال های گذشته ، توزیع به موقع نهاده های کشاورزی که کاهش تنش های محیطی در گیاه برنج را در پی داشت باعث افزایش تولید برنج در گیلان شده است. 
جهانساز گفت: امسال به دلیل سمپاشی به موقع کمترین خسارت به اراضی شالیزاری گیلان وارد شد و کشاورزان توانستند در 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری خود مبارزه بیولوژیک انجام دهند که این میزان در سال گذشته 14 هزار هکتار بود.
وی افزود: امسال به دلایل جوی و آب و هوایی استفاده از سموم در شالیزارهای گیلان کاهش پیدا کرد و خیلی از روستاییان هم مزارع خود را سمپاشی نکردند.
وی یادآورشد: بارندگی هنگامی اتفاق افتاد که 10 درصد شالیزارها به خوشه دهی رسیده بودند به همین دلیل این بارندگی ها خسارت قابل توجهی نداشت و کشاورزان برای درو و جمع آوری محصول خود تاکنون از آفتاب و هوای مناسب برخوردار بودند.
وی خاطرنشان کرد: مجموع عوامل در فصل زراعی جاری سبب شد که اطمینان از سلامت برنج گیلان افزایش یابد.
از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان سالیانه حدود 700 هزار تن برنج سفید کیفی تولید می شود./ایرنا
(چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵) ۱۴:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها