جمعه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۹:۵۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۹۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
شاهرخ ظهیری در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد

ایران استراتژی کشاورزی ندارد

براساس گزارش مرکز آمار در سه ماه اول سال جاری بخش کشاورزی با رشد 4 درصدی مواجه شده است. رشدی که به عقیده شاهرخ ظهیری، رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ناشی از آب و هوای مساعد بوده است تا سرمایه گذاری در بخش کشاورزی.

 براساس گزارش مرکز آمار در سه ماه اول سال جاری بخش کشاورزی با رشد 4 درصدی مواجه شده است. رشدی که به عقیده شاهرخ ظهیری، رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ناشی از آب و هوای مساعد بوده است تا سرمایه گذاری در بخش کشاورزی.

ظهیری درباره رشد بخش کشاورزی در فصل بهار سال 95 به سایت خبری اتاق تهران گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری جدیدی در بخش کشاورزی انجام نشده است که این رشد 4 درصدی به آن مربوط باشد. بلکه مجموعا شرایط آب و هوا و بارندگی زیاد موجب این رشد شده است. به گفته او بارندگی ها باعث شد که گندم به خوبی به بار بنشیند. بنابراین کشاورز هم آمار فروش گندم خوبی داشت. بنابراین در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد فروش خوب و در نتیجه تولید بهتری بودیم.

او همچنین ادامه داد: البته باید توجه کرد که آمار رشد در بخش کشاورزی به تفکیک بخش ها اعلام نمی شود و به طور کلی است. یعنی مشخص نیست این رشد بیشتر در زمینه کشاورزی یا باغداری، دامداری و شیلات بوده است.

ظهیری همچنین درباره راهکار بهتر عمل کردن دولت در زمینه رشد در بخش کشاورزی گفت: اولین کاری که دولت باید انجام شود، مدیریت آب است. متاسفانه در حال حاضر مدیریت در مناطق کشاورزی مطلوب نیست. مثال کاملا واضح عدم مدیریت، روش آبیاری غرقابی است. در این روش آب در زمین کشاورزی رها می شود تا محصول کاشته شده آبیاری شود. این در حالی است که این خطرناک ترین و بدترین نوع کشاورزی در شرایط حال حاضر ایران است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: برای مدیریت مطلوب در این زمینه، دولت باید سیاست هایی را اعمال کند تا کشاورز موظف شود تا نحوه آبیاری و کشت خود را تغییر دهد. به این وسیله می توانیم ضمن اینکه نیاز خودمان را با جمعیت رو به رشد، حل کنیم صادرات هم افزایش دهیم. به هرحال مرغوبیت محصول ایرانی بالاست و بازار خود را دارد.

البته ظهیری در این میان به موضوع صادرات آب مجازی هم اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه صادرات آب مجازی باید دقت زیادی صورت بگیرد. در حال حاضر به طور مثال یک هندوانه به یک قیمت مناسب برای بازار صادراتی عرضه می شود اما در واقع بیش از20 برابر قیمتش آب مصرف کرده است. بنابراین وقتی آمار آب مجازی را نگاه کنیم می بینیم که تولید و صادرات یکسری محصولات اصلا صرفه اقتصادی ندارد. البته در حال حاضر در سیاست های کشت وزارت کشاورزی هم عنوان شده است که در کشت هندوانه دقت شود.

به گفته ظهیری، دولت و وزارت جهادکشاورزی باید مطالعه ای در زمینه کشت محصول منطبق با محیط انجام دهند. کشاورزی باید منطقه ای باشد.

او تاکید کرد: ما استراتژی کشاورزی نداریم. البته زمان و کار کارشناسی نیاز است تا مشخص شود در کدام منطقه چه محصولی باید کشت شود. در گذشته در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران این موضوع در حال بررسی بود.
(جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۹۵) ۱۹:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها