یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۷
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۶۸۶۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

واردات بی رویه تولید خشکبار داخلی را در تنگنا قرار داده است

رئیس اتحادیه خشکبار با اشاره به این که طی سالهای گذشته به دلیل واردات بی رویه وضعیت تولید اقلام خشکبار در کشور تضعیف شده گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا با ورود برخی اقلام مورد نیاز از مبادی قانونی عرضه و تقاضا متعادل شود.

 علیرضا ارزانی  با اشاره به تلاش ها برای جلوگیری از قاچاق اقلام خشکبار اظهار داشت: این اقدام کار خوبی است تا بتوانیم با این کار به تولید داخل کمک کنیم اما انجام این کار به تنهایی، نمی تواند موثر باشد و باید تدابیری اتخاذ شود که هم تولید داخل رونق پیدا کند هم اقلامی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد از راه های قانونی وارد شود.

وی در مورد کمک تولید و واردات قانونی خاطر نشان کرد:طی سالهای گذشته به دلیل واردات  بی رویه وضعیت تولید اقلام خشکبار در کشور تضعیف شده و باید تدابیری اندیشیده شود تا با ورود برخی اقلام مورد نیاز از مبادی قانونی عرضه و تقاضا متعادل شود، در غیر این صورت مجدد از راه های غیر قانونی و قاچاق این اقلام وارد کشور خواهد شد.بنابراین ممکن است شاهد شکست طرح ممنوعیت واردات باشیم.

رئیس اتحادیه خشکبار کشور با اشاره به اقلامی که به صورت قاچاق وارد کشور می شد،تصریح کرد: بادام درختی، مغز گردو و گردو، بادام منقا، کشمش(مویز) ، برگه زردالو، بادام هندی، بادام زمینی و تخمه افتابگردان از جمله اقلامی است که طی اسالهای اخیر وارد کشور شده است.

به گفته وی، بادام زمینی و تخمه آفتابگردان از اقلامی است که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد اما با واردات بی رویه از راه های قانونی، تولید این محصول را در کشور کاهش داده ایم.
 

*کمک به کشاورز چینی و هندی
ارزانی در پاسخ به این سوال که چه اقلامی نیاز به واردات دارد و باید ممنوعیت آن برداشته شود،بیان کرد: بادام هندی از جمله اقلام خشکباری است که مشابه آن وجود ندارد و باید ممنوعیت واردات آن برداشته شود، این در حالی است که واردات تخمه آفتابگردان آن هم با ارز دولتی ممنوعیتی ندارد، اما بادام هندی نه.

وی تأکید کرد: واردات تخمه آفتابگردان نیازی به ارز دولتی ندارد و این مسئله در مورد بادام زمینی نیز صدق می کند،دادن ارز دولتی یعنی ارایه یارانه به کشاورز چینی و هندی در حالی که می توانیم این اقلام را با تدابیر لازم در کشور تولید کنیم.همچنان که زمانی در کشور صادر کننده تخمه افتابگردان بودیم.

ارزانی گفت: بادام هندی امکان تولید مشابه آن در کشور وجود ندارد اما واردات آن ممنوع شده و این خود موجب واردات آن از راه های غیر قانونی می شود زیرا باید نیاز داخل به نوعی تأمین و عرضه و تقاضا متعادل باشد.
 

*واردات 90 درصدی بادام زمینی
رئیس اتحادیه خشکبار کشور تصریح کرد: در حال حاضر 90 درصد نیاز کشور به بادام زمینی از طریق واردات تأمین می شود که این رقم در تخمه آفتابگردان حدود 60 درصد است که اگر روند واردات آن به همین شکل ادامه پیدا کند سرنوشتی مانند بادام زمینی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: حتی در مورد بادام هندی نیز حداقل می توانیم به صورت محصول اولیه با پوست وارد و فراوری آن در کشور انجام شود تا بتوانیم از این طریق اشتغال بیشتری ایجاد کنیم./ تسنیم
(یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵) ۱۴:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها