چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۷۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیش بینی غلط آب وهوا، کاهش تولید200هزارتنی شکر در کشور را در پی داشت

رییس اداره کشاورزی سازمان هواشناسی کشور گفت: سال قبل پیش بینی غلط درباره وضعیت آب و هوای کشور، باعث کاهش تولید200هزارتنی شکر شد که ضربه بزرگی به حوزه اقتصاد کشور وارد کرد.

 مسعود حقیقت روز سه شنبه در کارگاه آموزشی توسعه هواشناسی کاربردی در شیروان اظهار کرد: به دلیل پیش بینی غلط مبنی بر اینکه سرمای سختی در زمستان سال گذشته در راه است شرایطی را در کشور ایجاد شد که کشاورزان از ترس سرمای زودرس چغندرهای خود زودتر برداشت کرده و با قیمت پایین به کارخانه ها فروختند.
به گفته وی برداشت زودهنگام محصول چغندر قند فراوری ، میزان تولید شکر را به شدت کاهش داد به نحوی که فقط در تولید این محصول در کشور شاهد کاهش به میزان 200هزار تن بودیم .
وی با ابراز تاسف از این پیش بینی غلط تصریح کرد: عده ای با این پیش بینی غلط و انتشار آن در کشور آسیب بزرگی در زمینه تولید محصولات کشاورزی وارد کردند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 5 هزار ایستگاه هواشناسی در کشور داریم گفت: در کشور 38 مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی داریم که قرار است در این خراسان شمالی نیز یک مرکز تحقیقات راه اندازی شود.
حقیقت با اشاره به سامانه تهک افزود: در سال 93 ، سامانه تهک در 31 استان اجرا شد که تا پایان سال زراعی جاری 32 هزار کاربر فعال زیر پوشش سامانه فعال تهک در این استان قرار خواهد گرفت.
***سامانه تهک
به گزارش ایرنا ، سامانه توسعه هواشناسی کاربردی( تهک ) کشاورزی رویکرد جدید طرح راهبردی سازمان هواشناسی کشور است که همه فعالیت ها در راستای کاربردی کردن خدمات و توجه به کاربر نهایی مدون می شود و گروه های کاری داده های هواشناسی که بسیار متنوع هستند را برای فعالان بخش کشاورزی و تامین مواد غذایی تعریف و تبیین و اطلاع رسانی می کنند.
در سامانه تهک تلاش می شود برای پیشگری از افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی، کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی جوی، بر طرف کردن ضعف سیستم های اطلاع رسانی، پیشگیری از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی به دلیل سهل انگاری یا نداشتن کارآیی کارکنان موثر در تولید محصولات هواشناسی کشاورزی، اهمیت پرداختن به ایجاد سامانه ایی برای ترویج اطلاعات هواشناسی کشاورزی آشکار شود.
رییس اداره کشاورزی سازمان هواشناسی کشور در ادامه با بیان اینکه کشاورزان سرمایه اصلی این مملکت و یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی هستند گفت: باید به کشاورزان بها داده شود و پول آنان را به موقع پرداخت کرد تا علاقه مند به تولید شود.
به گفته وی ، باید از این قشر حمایت های لازم در راستای تولید داخلی انجام شود زیرا که کشاورزی در اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارد.
حقیقت با اشاره به اینکه اولین ایستگاه هواشناسی در زمینه کشاورزی در سال 1308 در کشور راه اندازی شده است افزود: در گذشته منابع آبی و سطح خاک خوبی داشتیم اما به دلیل اینکه اهمیت ایستگاه هواشناسی های کمتر پرداخته شد، نتوانستیم از آن به درستی در راستای بهره وری مناسب استفاده کنیم.
وی گران شدن نهاده های کشاورزی، کمبود آب و اعتبار را از دیگر مشکلات کشاورزی عنوان کرد و گفت: در بخش کشاورزی زراعت، باغبانی، گلخانه، زنبورداری، شیلات، عشایر، حمل و نقل و بازار محصولات کشاورزی زمینه هایی است که بخش هواشناسی کشاورزی می تواند خدمات رسانی کند.
وی با بیان اینکه در بخش باغبانی سرمازدگی یکی از دغدغه های کشاورزان است و امسال آفت سفیدک در باغات انگور این استان شیوع پیدا کرد که اگر درست اطلاع رسانی و اطلاعات خوبی تهیه می شد می توانستیم آن را کاهش دهیم.
فرماندار شیروان نیز در این نشست گفت: در سال زراعی جاری با توجه به مرحله اول برداشت محصول جو و گندم، هم اینک میزان برداشت این دو محصول راهبردی به مرز مازاد بر نیاز کشور رسیده که زمینه صادرات را نیز فراهم کرده است.
عباسعلی صفایی با بیان اینکه هم اکنون کشاورزان منتظر دریافت وجه گندم تحویلی خود هستند اظهار کرد: این موضوع هم اکنون توسط استاندار در حال پی گیری است تا رونق اقتصادی صورت گیرد که در ادامه برای تولید و رونق اقتصادی شهرستان موثر خواهد بود.
صفایی با بیان اینکه کشاورزان این شهرستان پیشقدم در استفاده از مباحث به روز اقلیمی، کشاورزی و روش های آبیاری هستند افزود: سال گذشته ستاد بحران نگران پدیده سرمای طاقت فرسا و خسارت زیاد بود که برای خدمت رسانی به مردم تدابیر لازم برای پیش بینی لازم در زمینه بحران اتخاذ شد.
وی گفت: به زودی ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی در مجتمع آموزش عالی شیروان شکل راه اندازی خواهد شد./ ایرنا
(چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها