سه شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۵۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دولت به هر کیلو برگ سبز چای 1100 تومان یارانه می‌دهد

رئیس سزمان چای گفت: برای سرپا نگه‌ داشتن کشت چای کارهایی از قبیل اعطای 16 میلیارد تومان وام بدون بهره با تنفس 2 ساله، یارانه 1100 تومان در هر کیلو چای به کشاورزان پرداخت کرده‌ایم، اما قاچاق چای، بازار این محصول را برهم می‌زند.

محمد ولی روزبهان ، در مورد علت افزایش ندادن قیمت خرید تضمینی چای مطابق با میل کشاورزان گفت: برای استحصال هر کیلو چای خشک نیاز خرید به 5 کیلو برگ سبز چای است که اگر هزینه‌های فرآوری و حمل و نقل را بر روی آن محاسبه کنیم، قیمت نهایی باید بتواند در بازار رقابت کند.

وی با اشاره به قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان گفت: دولت برگ سبز چای را از کشاورز کیلویی 1800 تومان به صورت تضمینی می‌خرد و آن را به قیمت 700 تومان به کارخانه‌دار می‌دهد، یعنی در هر کیلو 1100 تومان به برگ سبز چای یارانه می‌دهد.

رئیس سازمان چای در پاسخ به اینکه چرا علی‌رغم آن که مشکلات چای‌کاران و کیفیت و قیمت چای از سال‌های قبل مطرح است، اما فکری به حال آن نشده، گفت: قاچاق چای در کشور ما گسترده است که این مساله بر روی بازار چای داخلی هم تاثیر گذاشته است. در کنار آن میانگین سطح زیر کشت در کشور ما در سال‌های گذشته پایین‌ آمده و طبق محاسبات ما باید هر کشاورز 2.5 هکتار زمین را چای‌کاری کند، در حالی که اکنون میانگین سطح زیر کشت 3500 متر است.

رئیس سازمان چای تصریح کرد: این در حالی است که در کشوری مانند بنگلادش که در صادرات چای موفق است، میانگین سطح کشت هر کشور 100 هکتار است، در حالی که افرادی هستند که در هزار متر هم چای کشت می‌کنند. در صورتی که برای آنکه رسیدگی به بوته‌های چای و سایر مسائل جانبی مقرون به صرفه باشد، باید طبق محاسبات هر کشاورز میانگین 2.5 هکتار سطح زیر کشت چای داشته باشد.

وی به این نکته اشاره کرد که در هر هکتار 6 تن محصول برگ سبز چای به دست می‌آید که کشاورز با توجه به اینکه باید 50 درصد این رقم را هزینه کند، می‌تواند در نهایت رقم مناسبی برای چای‌ کاران برجای بگذارد.

روزبهان پیش‌بینی کرد که امسال 190 میلیارد تومان خرید تضمینی برگ سبز چای انجام شود، در صورتی که تا مهر سال گذشته این رقم در نهایت 136 میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان چای به کارهای حمایتی دولت از چای‌کاران اشاره کرد و گفت: دولت در حال حاضر با حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 55 میلیارد تومان بابت خرید تضمینی پرداخت کرده، اما کشاورزان چندان از این مساله راضی نیستند که علت آن سطح زیر کشت است.

به گفته روزبهان دولت در 4-3 سال اخیر سعی کرده است، تا قیمت خرید چای را افزایش دهد، تا درآمد و تولید کشاورز بالا برود، تا جایی که در سال 93، 12.5 درصد، در سال 94، 21 درصد افزایش قیمت خرید تضمینی برگ چای داشته‌ایم.

وی به اعطای تسهیلات زراعی در قالب وام‌های بلند مدت 5 ساله و بدون بهره در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: 16 میلیارد تومان وام کم بهره و بدون بهره با 2 سال تنفس به چای‌کاران مطابق با سطح زیر کشت آنها پرداخت شده است، تا بتوانند به مرور از محل فروش برگ سبز چای وام خود را پرداخت کنند.

این مسئول در سازمان چای کشور، قدیمی‌ بودن باغ‌های چای را یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی این صنعت عنوان کرد و گفت: از آنجایی که کشاورزان خرده‌پا هستند، نمی‌توانند اقدامات به‌زراعی از جمله هرس کردن را انجام دهند و در همین راستا صندوق حمایت از صنعت چای را تشکیل داده‌‌ایم.

روزبهان گفت: در این راستا 4 هزار هکتار از باغات چای جوان‌سازی شد، تا روند نزولی تولید چای را که طی 3 سال اخیر اتفاق افتاده بود، را به روند صعودی تبدیل کند./ فارس
(سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵) ۱۲:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها