دوشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۶۵۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

رعایت بهداشت فردی، گامی مهم در پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

مسافران همیشه در معرض ابتلا به بیماری‌هایی هستند که از راه آب آشامیدنی آلوده منتقل می‌شود که چنانچه بهداشت فردی رعایت شود می توان سفر خوبی را سپری کرد.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز،

مهندس حسین عبدالعزیزی در این زمینه گفت: همه ساله مسمومیت غذایی در  هنگام سفر افراد زیادی را گرفتار می کند که این نوع مسمومیت غذایی به دلیل آلودگی غذا با باکتری و ویروس ایجاد می شود.

وی افزود: برای جلوگیری از این نوع مسمویت در سفر، حتما می بایست آب آشامیدنی سالم به همراه داشته باشید.

این کارشناس با بیان اینکه مسمومیت غذایی بیماری است که بر اثر مصرف غذاهای آلوده، نپخته یا مانده ایجاد می شود که تهوع، استفراغ، اسهال و تب از جمله نشانه های آن است، تاکید کرد: یکی از موارد مهم و شایع در فصل گرما، مسمویت های غذایی است که با توجه به اینکه تابستان فصل سیر و سفر است ضرورت دارد نکات بهداشتی در زمینه مصرف آب آشامیدنی و غذای سالم در سفر به خوبی رعایت شود.

عبدالعزیزی تصریح کرد: افرادی که قصد سفر دارند حتما بطری آب معدنی بهداشتی همراه داشته باشند تا در طول سفر با مشکل آب آشامیدنی سالم مواجه نشوند.

وی گفت: مسمومیت در صورت مصرف غذای آلوده در مکان های عمومی همچون رستوران ها که در حین تهیه غذا ممکن است موارد بهداشتی را به درستی رعایت نکنند، ایجاد می شود.

عبدالعزیزی ادامه داد: از جمله موارد بسیار مهم در سفر برای جلوگیری از مسمومیت های غذایی توجه به مصرف مواد غذایی سالم و تازه است.

این کارشناس مواد غذایی عنوان کرد: مواد غذایی در هوای گرم بیشتر در معرض فاسد شدن قرار می گیرد و انواع باکتری ها و ویروس ها در این غذاها رشد می کنند، بنابراین توصیه می شود غذاها به ویژه در فصل گرما به صورت تازه آماده و مصرف شود.

عبدالعزیزی با تاکید بر اینکه همه‌ افراد در طول‌ سفر باید از لیوان‌ شخصی استفاده کرده تا شانس ابتلا به مسمومیت کاهش یابد، گفت: قبل از استفاده از مواد کنسرو‌ی نیز برای پیشگیری از مسمومیت می بایست حتما آنها را به مدت 20 دقیقه بجوشانیم.

وی با اشاره به افزایش احتمال مسمومیت‌های غذایی در طول‌ سفر از همه افراد خواست تا در مسافرت‌های خود آبلیموی‌ تازه و ماست به همراه داشته باشند و گفت: این دو ماده‌ غذایی باعث تقویت سیستم‌ گوارشی در برابر میکروب‌ها شده و از مسمومیت‌ افراد تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

عبدالعزیزی گفت: از مصرف مواد و آشامیدنی های فاقد بسته بندی بهداشتی همچون آبمیوه، معجون، ساندویچ، سادالویه و غیره ، همچنین فرآورده های لبنی محلی نامطمن همانند پنیر ، کره، کشک، خامه و غیره پرهیز شود.

 وی تاکید کرد: شهروندان حتما می بایست به هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده به تاریخ تولید، انقضاء محصول، شماره پروانه ساخت و بهره برداری توجه شود.

(دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها