جمعه / ۱۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۶۱۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
سیدرضا نورانی، رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

جهش صادراتی نیازمند حل مشکلات زیرساختی صادرات محصولات کشاورزی است

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با سایت اتاق گفت: صادرات ما مشکلات زیرساختی دارد که مسئولان و دولتمردان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.

سید رضا نورانی رییس اتحاده ملی محصولات کشاورزی ایران درباره اعمال محدودیت های تازه این کشور در واردات برخی محصولات کشاورزی از ایران گفت: بازار عراق یکی از بازار های ماست و این بازار بطور معمول از قوانین و مقررات ثابتی تبعیت نمی کند. عراقی ها در لحظه برای واردات از ایران تصمیم می گیرند در نتیجه سال هاست که صادرکنندگان ما از این وضعیت آگاهی دارند و متناسب با آن کنش های اقتصادی شان را شکل می دهند. در یک دوره واردات سیب گلاب از ایران را ممنوع اعلام کردند که این محصول به کویت می رفت و از این کشور به عراق صادر شد.

نورانی با اشاره به اینکه پروتکل های تعرفه ترجیحی نداریم و این باعث شده مشکلاتی در صادرات داشته باشیم گفت: چنین مشکلاتی نه فقط در صادرات به عراق بلکه در صادرات به دیگر کشورها هم هست و باید برای پایان دادن به آن از سیستم فعلی خارج شویم. تعرفه ترجیحی باید دوسویه و دوطرفه باشد. جاده تجارت یک جاده دو طرفه است. ناملایمات ایجاد شده در حال حاضر صادرکنندگان ایران را آزاد می دهد.

رییس اتحادیه ملی  محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی کمیته ای را برای بررسی آسیب ها تشکیل داده است و بحث کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی ایران با درنظر گرفتن امتیازاتی را مد نظر دارند که باعث می شود صادرات ما در گمرکات معطل نشود. تخفیف 20 درصدی نسبت به تعرفه ای که وجود دارد قائل شدند و جهش هایی را در صادرات با توجه به این امتیازات می بینیم اما صادرات ما مشکلات زیرساختی دارد که مسئولان و دولتمردان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.

نورانی درباره مشکلات زیرساختی صادرات ایران گفت: اولین مشکل در صادرات محصولات کشاورزی این است که ما هواپیما کارگو یا هواپیما باری نداریم. نیاز است که دولت در خرید برای ناوگان هواپیمایی کشور به این مسئله مهم توجه داشته باشد. صادرات هوایی ما باید به رونق دهه شصت و هفتاد شمسی بازگردد یعنی زمانی که در بازارهای اروپایی جایگاه مناسبی داشتیم. در بخش کانتینر و زیرساخت های حمل و نقل جاده ای با مشکلات زیادی مواجهیم. در حال حاضر کانتینرهای روسی به مرز آستارای ایران می آیند و محصولات فساد پذیر ایران را با قیمت هر کانتینر سه هزار تا سه هزار و پونصد دلار تا مسکو می برند. این رقم از ایران پنج تا شش هزار دلار است.  هزینه حمل و نقل جاده ای ما بالاست. کانتیرهای یخچالی در ایران گران است و مشکلات دیگری مثل بالا بودن نرخ سود بانکی دست به دست هم می دهد تا در این بخش نتوانیم صادرات را حمایت کنیم.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه کانتینر یخچالی در بخش دریایی ضعیف است گفت: زمانی از بندر بوشهر به چهار کشور کویت، بحرین، قطر و عربستان سعودی کشتی می فرستادیم اما دو سه سال است که این خطوط تعطیل شده است. اگر بخواهیم صادرات کنیم باید به کشور ثالث برویم و این قیمت تمام شده محصولات را افزایش می دهد. در بخش ریلی هم واگن یخچالی مناسب نداریم در نتیجه حمل و نقل محصولات کشاورزی و صادرات آن در ایران با سختی صورت می پذیرد.

نورانی گفت: صادرکنندگان ما فرایند بسته بندی محصولات را به شکل سنتی دنبال می کنند و این در حالی است که رقبای ما به دستگاه ها و ماشین آلات در این مورد مجهزند و بسته بندی را به شکل اتومات و در حجم وسیع انجام می دهند اما نبود این دستگاه ها در کشورمان صادرات ایران را کند کرده است. با این وجود آمار صادرات در سال جاری نشان می دهد که حدود هشتصد و دو میلیون دلار صادرات در دوماه اول سال جاری داشتیم که این صادرات نسبت به سال 94، 30 درصد افزایش یافته است.
(جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵) ۱۶:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها