جمعه / ۱۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۱۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مطرح کرد:

خودکفایی 90 درصدی در تولید کشاورزی / عدم توسعه بازار؛مهمترین مشکل کشاورزی

به گزارش فودنا، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران، مقدار اراضی شور را 164 میلیون هکتار دانست و اظهار کرد : 90 درصد از این اراضی مربوط به مراتع کشاورزی منابع طبیعی و محیط زیست می باشد.

محمد علی شاعری  گفت : این عدد نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی است که 20 درصد اشتغال کشور ، 32 درصد کسب و کار و 12 درصد تولید ناحالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. وی با بیان اینکه 14 میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی و جنگلی در کشور موجود است تصریح کرد : 90 میلیون هکتار مرتع داریم که سه برابر این مقدار  دام در کشور وجود دارد . نماینده مردم گلوگاه بهشهر نکا در مجلس شواری اسلامی، نقش کشاورزی را در اقتصاد کشور مهم ارزیابی کرد و گفت : کشاورزی به تنهایی  موجب خروج رشد منفی اقتصادی کشور و رشد مثبت اقتصادی شده است.

*رشد 5 درصدی بخش کشاورزی

 وی افزود: رشد اقتصادی 5 درصدی بخش کشاورزی؛ دیگر بخش ها را تحت پوشش خود قرار داده و موجب شده تا اقتصاد کشور در حالت پویایی قرار گیرد.

 شاعری با بیان اینکه کشاورزی راه دستیابی به اقتصاد مقاومتی است، گفت : با توجه به مدیریت قوی، نیروی فعال و سرمایه گذاری های صورت گرفته باید میزان توانمندی بخش کشاورزی را جهت خروج از مشکلات افزایش دهیم .

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی خواستار اقتصادی شدن بخش کشاورزی شد و گفت : توسعه فناوری های نوین، افزایش سرمایه گزاری در بخش تبدیلی، اصلاح کشت، توسعه بازار و ساماندهی تشکل های صادرات محور موجب تقویت بخش کشاورزی و تولید ارزش افزوده می گردد.

*عدم توسعه بازار؛مهمترین مشکل کشاورزی

نماینده مردم گلوگاه بهشهر نکا زنجیره های تولید در بخش کشاورزی را مناسب در حوزه تامین نهاده ها و تولید در مزرعه دانست و گفت : مهمترین مشکل بخش کشاورزی عدم توسعه بازار محصولات می باشد .

شاعری افزود: بازار و قیمت ها طوری مدیریت نمی شود که بتوان در عرصه صادرات حضوری موثر داشت .

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی، روند تولید در بخش کشاورزی را رو به افزایش و تراز آن را مثبت دانست و گفت : اکنون در بخش کشاورزی، واردات ما از صادرات کمتر شده و ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی به 90 درصد رسیده است و لذا تنها مشکلی که مهم می باشد ، خروج محصول از مزرعه و صادرات است .

وی دلیل عدم توسعه صادرات را قیمت بالای تولیدات دانست و گفت : این قیمت بالا موجب شده که کالای ایرانی در بازارهای منطقه قابلیت رقابت نداشته باشند لذا مجلس و دولت باید کمک کنند تا زنجیره های اصلی کشاورزی تقویت گردند . وی روند بهره برداری از جنگل های را کاهشی دانست و گفت : دهه هفتاد بیش از دو میلون هکتار از جنگل های شمال بهره برداری می شد که اکنون به پانصد هزار هکتار رسیده اما این عدد از نظر من زیاد بوده و باید به سمت قطع بهره برداری از جنگل برویم  . شاعری در بخش دیگری از سخنانش به بحران آب در کشور اشاره کرد و گفت : حدود 60 درصد از منابع دشتی آبی کشور در شرایط بحران قرار دارند که این وضعیت خوبی نیست.

*وضعیت بحرانی آب

وی شاخص مصرف آب در دنیا را 40 درصد دانست و گفت : اکنون در کشور ما با توجه به استحصحال 104 میلیارد متر مکعبی از سفره های آبی ، ضریب مصرف به بالای 80 درصد رسیده که این نشان از یک فاجعه است .

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی علت این بحران را در میزان بهره برداری بی رویه دانست و گفت : به دلیل عدم استفاده از فن آوری های نوین، مصرف بی رویه و خشکسالی های مداوم شاهد کاهش چشمگیر ذخایر آبی کشور بوده ایم . شاعری در ادامه افزود : آب و محیط زیست دو بحران اصلی در کشور هستند که باید امکانات  و تمرکز خود را روی این دو مقوله قرار دهیم .

وی با مخالفت جدی در انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: با این طرح مخالف بوده و هستم  و معتقدم وضعیت منابع آبی استان سمنان در حد بحرانی نیست و وضعیت آن به مراتب بهتر از دیگر استان ها است.

 وی افزود : هزینه انتقال آب از دریای خزر به سمنان به مراتب بیشتر از انتقال آب از دریای خلیج فارس به این استان می باشد .

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی افزود : مجلس و دولت باید روی اقتصادی شدن کشاورزی تمرکز کنند و در این حوزه بیمه محصولات کشاورزی را که یک معضل برای اقتصادی شدن کشاورزی است در دستور کار جدی من قرار دارد.

 

(جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵) ۱۶:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها