یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۵۹۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات ترا ریخته تهدید یا فرصت؟

مصرف محصولات تراریخته کشاورزی که با تغییرات ژنتیکی مواجه شده اند هنوز جای تامل دارد چراکه کسی در خصوص مزایا و یا حتی مضرات احتمالی آن مطمئن نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،" محصولات تراریخته به محصولاتی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر بیشتر مواقع در جهت بهبود مقاومت محصول به برخی آفات یا بیماریها و برای بهبود عملکرد آن و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.
اینکه محصولات تغییر ژنتیک یافته برای سلامت مفید هستند یا مضر سوالی است که ذهن بسیاری از کارشناسان این حوزه را درگیر کرده و هیچ جواب قاطی تاکنون به این پرسش داده نشده است.
از یک سو برخی کارشناسان معتقدند با تغییر ژنتیک در محصولات کیفیت اولیه آن ها دستخوش دگرگونی شده و دیگر مانند قبل نمی توان بر سلامت آن ها تاکید کرد در حالی که عده ای معتقدند با جهش ژنتیکی این نوع محصولات  بهبود در تولید از جهش کیفی و کمی رخ خواهد داد.
حال تصمیم گیری از میان این دو اعتقاد برای مردم سخت بوده زیرا سلامت موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذاشت از طرفی افزایش هر روزه آمار سرطان در کشور و به راه افتادن سونامی آن دغدغه ای جدی بوده که باید با عوامل بروز آن به جد برخورد کرد.
به گزارش اکونیوز،برخی رشد 40 درصدی سرطان را نتیجه مصرف محصولات تراریخته می دانند، برخی دیگر معتقدند؛ تغییرات ژنتیکی محصولات نظم محیط زیست و سلامت مردم را دستخوش دگرگونی می کند محصولات‌ تراریخته فرصتی برای حضور در بازارهای‌ جهانی/ تغییر‌ ژنتیکی همیشه منفی‌ نیست تدوین طرح قانون نحوه بهره برداری محصولات تراریخته کشاورزی در مجلس
هر چند محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی پنبه را  تنها محصول تراریخته ای می داند که به طریق آزمایشی در حال تولید آن در داخل کشور هستیم اما واردات برخی از محصولات تراریخته کشاورزی از جمله سویاو.. نشان می دهد که بخش عمده تولید آن ها به صورت تراریخته است.
برای درک بهتر عوارض یا مزایای استفاده از محصولات تراریخته به بررسی نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص می پردازیم:
"رسول خضری" عضوکمیسیون  بهداشت  و درمان مجلس  با بیان اینکه حرف و حدیث های در محصولات تراریخته وجود دارد،گفت:مهندسی ژنتیک در محصولات تراریخته نیازمند بررسی و نظارت است.
خصری درباره تولید محصولات تراریخته درکشور ،گفت:حواشی محصولات تراریخته  بایدبررسی شود تا مشکلات بهداشتی درپی نداشته باشد؛اما بدیهی است که تولید کشاورزی باید به سمت میوه های ارگانیک سوق پیدا کند تا شاهد افزایش کیفیت محصولات کشاورزی درکشور  باشیم.
نماینده مردم سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای اسلامی  در مجلس با بیان اینکه محصولات ارگانیک باید در صنعت کشاورزی  ورود کند،تصریح کرد:میوه های ارگانیکی هیچ گونه مشکل بهداشتی ندارد؛چراکه تولید این گونه میوه ها نیازی به کود شیمیایی ندارد.
وی ادامه داد:در تولید میوه های ارگانیک ما برای مبارزه با آفت با سم مبارزه نمی کنیم؛ بلکه برای ازبین بردن آفت ها  از اقدامات بیولوژیکی (طبیعی) استفاده می شود و این  امر به این معنا است که مبارزه با آفت در این نوع کشت  با عوامل طبیعی  انجام می  شود.
خضری،افزود:حذف کود شیمایی درمحصولات ارگانیک  نشان دهنده ی سلامت این محصولات است؛اما برای تولید انبوه این محصولات باید به کشاورز کمک کرد؛چراکه بازده ( زمان ) تولید محصول در این نوع کشت بالا است.
نماینده مردم سردشت درمجلس،تصریح کرد:محصولات ارگانیک با توجه به اینکه بدون سموم  تولید می شوند،بدیهی است که مدت بازده زمانی بالاتری نسبت به میوه هایی دارند که با سموم دیگر در زمان کشت  تولید می شوند.
عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس،یادآورشد:دولت باید یارانه ای ویژه برای فروش  میوه های ارگانیک درنظر بگیرد تا  تولیدکننده و مصرف کننده  در تبادل اقتصادی متضرر نشوند.
"عباس پاپی زاده بالنگان" عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه برخی گروههای مردم نهاد در اروپا اجازه ورود محصولات تراریخته غذایی را به بازار مصرف خودشان نمی دهند، گفت: تهیه طرح قانون نحوه بهره برداری محصولات تراریخته کشاورزی به زودی در مجلس مطرح می شود.
وی درباره تولید محصولات تراریخته کشاورزی وتاثیر آن بر مصرف کنندگان، گفت: هرچند عرضه محصولات تراریخته کشاورزی درجهان به دودهه گذشته برمی گردد، اما گزارش های موثقی برای مصرف نکردن این گونه محصولات غذایی عنوان نشده است.کم و بیش می شنویم که برخی کشورهای آمریکایی و بعضا اتحادیه اروپا مصرف این محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کرده اند.
نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی افزود: آن چه مشخص است محصولات تراریخته تغییراتی در طبیعت ایجاد کرده و آینده تاثیر مصرف این گونه محصولات را بر انسان نشان خواهد داد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:کشورهای آمریکایی و اروپایی درمصرف محصولات غذایی تراریخته احتیاط می کنند و حتی در آمریکا این محصولات با برندهای مشخصی که نشان می دهد تراریخته است عرضه می شوند تا مصرف کننده بداند که چه محصولی را خریداری می کند و نسبت به این محصول آگاهی می یابد.
وی ادامه داد:برخی گروههای مردم نهاد دراروپا اجازه ورود محصولات تراریخته غذایی را به بازارمصرف خودشان نمی دهند و این یک هشدار است تا ما نسبت به ضررهای ناشی ازمصرف محصولات تراریخته آگاهی یابیم.
پاپی زاده درخصوص عملکرد کمیسیون کشاورزی مجلس دراین باره،افزود: هر چند دستگاه ناظری برای پایش این موضوع در کشور نداریم ؛ولی کمیسیون متبوع ما به دنبال این است تا نحوه بهره برداری محصولات تراریخته کشاورزی را به صورت قانون مطرح کند و مواردی همچون مالکیت تولید محصول و تعیین محدوده های آن را مشخص کند.
(یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها