شنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۹:۴۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۵۶۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اعتراض وزارت بهداشت به افزایش میزان سبوس‌گیری از آرد نانوایی‌ها/منبع در‌آمد جدید متولیان صنعت تولید آرد

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامع وزارت بهداشت گفت: سازمان استاندارد بدون در نظرگرفتن نظر وزارت بهداشت میزان استاندارد سبوس گیری آرد نانوایی ها را افزایش داده است.

دکتر زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامع وزارت بهداشت  گفت: طبق مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نان دارای استاندارد اجباری بوده که وزارت بهداشت نیز موظف به پایش اجرای این استاندارد است.

وی با بیان اینکه در استاندارد نان مسائل مختلفی همچون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین و بلانکیت آورده شده، ادامه داد: 2 سال پیش سازمان استاندارد بدون اینکه نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت را جویا شود استاندارد سبوس نان را تغییر داد. به عنوان مثال میزان سبوس‌گیری از آرد نانوایی‌ها البته با توجه به نوع نان بین 7 تا 12 درصد بود که در حال حاضر میزان درصد سبوس گیری از آرد نانوایی ها به 18 درصد رسیده است.

عبدالهی با بیان اینکه صنعت تولید آرد دلیل افزایش سبوس گیری از آرد نان ها را تمایل مردم به مصرف نان‌های سفید عنوان می‌کند، اظهار داشت:‌ این موضوع اصلا توجیه قابل قبولی از نظر منطقی نیست. در واقع کسب در آمد بیشتر علت این موضوع است چرا که وقتی این نوع آرد با این میزان سبوس گیری بالا در اختیار نانوا قرار می‌گیرد نانوا برای پخت نان مورد قبول مردم باید سبوس را جداگانه خریداری کند.

وی تاکید کرد: باید استاندارد سبوس نان اصلاح شود چرا که افزایش مصرف نان هایی با میزان کم سبوس به ضرر سلامتی مردم است، در واقع هر چه آرد نان سفید تر باشد ابتلا به چاقی، اضافه وزن، بیماریهای قلبی عروقی و سرطان‌های دستگاه گوارش بیشتر می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامع وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت درحال رایزنی با سازمان ملی استاندارد است تا میزان سبوس گیری از آردهای نانوایی ها را کاهش دهد که امیدواریم هرچه زودتر این موضوع عملی شود./  باشگاه خبرنگاران جوان
(شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵) ۱۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها