یکشنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۹:۰۶
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۵۴۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

صادرات محصولات زیتون نیازمند تکمیل آزمایشگاه مرجع رودبار است

مدیرکل دفتر زیتون وزارت جهادکشاورزی گفت : صادرات محصولات زیتون در آینده نزدیک نیازمند تکمیل و تجهیز ایستگاه مرجع زیتون در شهرستان رودبار استان گیلان است.

دکتر محمد رمضانی ملک رودی روز شنبه در حاشیه بازدید رییس و هیاتی از شورای بین المللی زیتون از مناطق زیتون خیز گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توسعه باغ های زیتون در کشور و نیاز به صادرات روغن زیتون در آینده بر تکمیل آزمایشگاه مرجع زیتون در شهرستان رودبار تاکید کرد.
وی افزود: نظر به درحال گسترش بودن باغ های زیتون در کشور و با توجه به اینکه هنوز 50 درصد این باغ ها به مرحله باردهی نرسیده اند در آینده نزدیک ایران به یکی از مراکز مستعد تولید و تامین کنسرو زیتون در منطقه تبدیل خواهد شد که برای صادرات این محصول با توجه به بازار مناسب منطقه ای باید از هم اکنون برنامه ریزی شود.
وی یکی از این برنامه ریزی ها را تکمیل آزمایشگاه مرجع زیتون در شهرستان رودبار عنوان کرد و افزود: ساخت آزمایشگاه مرجع زیتون با کمک استانداری گیلان انجام شده است و این استانداری دو میلیارد ریال بابت آن هزینه کرده و همین مقدار نیز توسط وزارت جهادکشاروزی هزینه شده است ولی تجهیزات آن کامل نیست.
رمضانی با اشاره به اهمیت این آزمایشگاه برای صادرات روغن زیتون اظهارداشت: برای بازار یابی زیتون باید کیفیت محصول زیتون ارتقا پیدا کند که لازمه آن داشتن آزمایشگاه مرجع مورد تایید شورای بین المللی زیتون است .
وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل و تجهیز این آزمایشگاه به چهار تا پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ضروری است تا استانداری گیلان نسبت به تکمیل و تجهیز آن اقدام کند.
مدیرکل دفتر زیتون کشور با اشاره به اینکه هم اکنون عرضه روغن های کم کیفیت ، بزرگترین بازار زیتون کشور در شهرستان رودبار را تهدید می کند، یادآورشد: وجود این آزمایشگاه مرجع (اکرودیته) برای کنترل صادرات و واردات روغن زیتون امری ضروری است.
رمضانی گفت: خوشه صنعتی کنسرسیوم محصولات زیتون درحال تشکیل است و تایید صادرات محصول زیتون بدون آزمایشگاه مرجع مورد تایید شورای بین المللی زیتون نیست .
وی افزود: با توجه به اینکه شورای بین المللی زیتون قول آموزش کارشناسی و فنی این آزمایشگاه را از طریق بورس تامین می کند استانداری گیلان نیز می تواند از محل اعتبارات استانی نسبت به تکمیل و تجهیز این آزمایشگاه اقدام کند.
وی تصریح کرد: از 82 هزار هکتار باغ زیتون کشور نزدیک به یکصد هزارتن محصول زیتون تولید می شود و متوسط سرانه مصرف زیتون در کشور 800 گرم است که این میزان دو برابر متوسط مصرف جهانی بشمار می رود. / ایرنا
(یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵) ۱۹:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها