چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۵۰۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
جوان تولید کننده گلوگاهی در گفت و گو با فودنا مطرح کرد:

با علم و تجربه دست به تولید بزنید

به گزارش فودنا، ابوذر تات جوان خوش ذوق گلوگاهی اهل روستای هشت تکه، پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی شیلات با توجه به علاقه ای که به تولید آبزیان داشت وارد عرصه کار شد.

 این تولیدکننده جوان در گفت و گو با خبرنگار فودنا گفت: در سال 94 کارم را با دو هکتار استخر خاکی شروع کردم.

 تات با بیان اینکه پرورش ماهیان گرمابی هزینه های خاص خود را می طلبد، افزود: اکسیژن دهی و غذادهی ماهی از عوامل مهم تولید می باشد که هزینه های زیادی را می طلبد لذا در ابتدای کار به اندازه وسعم قدم برداشتم .

یکی از مزیت های فعالیت این جوان تولیدکننده گلوگاهی توجه او به تولید علمی است. او در سال اول یک هکتار از زمین استخر خاکی اش را لایه روبی کرد و در ادامه به تولید ماهیان گرمابی دست زد که در زنجیره غذایی مکمل یکدیگر هستند.

 تات در این خصوص گفت: ماهیان گرمابی آمور، کپور، بیگ هد و فیتوفاگ در زنجیره غذایی مکمل یکدیگرند به طوری که با استفاده از غذای اکسترود توانستم غذای هر چهار ماهی پرورشی را در استخر مهیا کنیم.

وی گفت: ماهی آمور از نوع آبزیان گیاه خوار است و لذا بخشی از حاشیه استخر را به کشت شبدر و یونجه اقدام کردم. تات با بیان اینکه طی 6 ماه وزن هر ماهی به طور میانگین به بیش از دو کیلوگرم رسید در مورد هزینه های پرداختی در سال ابتدای شروع کارش گفت: با توجه به اینکه تجهیزات مورد نظر را جهت تولید کمی و کیفی خریداری کردیم متحمل هزینه 60 میلیون تومانی شدیم اما بهره برداری 90 میلیون تومانی موجب شد تا به ادامه کار امیدوار شویم. این تولیدکننده جوان گلوگاهی اظهار داشت: با توجه به دستیابی به تولید موردنظر و نتیجه گیری از فعالیت های تولید علمی،علاقه مند شدم تا ظرفیت فعالیتم را به هشت هکتار برسانم که امسال نیز 15 هزار قطعه، ماهی ریزی داشتم. وی افزود: یک هکتار از این مقدار زمین را جهت تولید بچه ماهی اختصاص دادم تا سال دیگر برای ماهی ریزی اقدام به خرید نکنم.

 وی در بیان تقدیر از سازمان بسیج سازندگی مازندران گفت: تنها نهادی که در جهت تامین نیاز مالی مرا حمایت کرد سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران بود.

تات افزود: بسیج سازندگی تسهیلات 16 میلیون تومانی در اختیارم قرار داد که واقعا در پیشرفت کار و تامین سرمایه تولید تاثیر بسزایی داشت.

وی در انتقاد از عملکرد نهادهای دولتی گفت: در ابتدای فعالیت به اداره شیلات شهرستان مراجعه کردم اما تا به حال نه تنها حمایت مالی نکردند بلکه در حوزه های فنی از قبیل حمایت در خرید بچه ماهی و غذا نیز شاهد حمایتی نبودم. وی هدف نهایی اش را تولید ماهیان گرمابی در 20 هکتار استخر خاکی دانست و گفت: توصیه ام به جوانان علاقه مند برای ورود به این عرصه علم و تجربه است و باید بدانند قبل از ورود به این کار حتما تجربه تولید داشته و خود را به علم روز مجهز کنند تا بتوانند از صرفه اقتصادی آن بهره مند گردند.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای دو نفر اشتغال زایی کردم و با ارتقا فعالیتم در سال های آینده یقینا این تعداد نیز افزایش خواهد یافت.

(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها