چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۴۸۵۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
سازمان جهاد کشاورزی مازندران به فودنا اعلام کرد:

عزم مازندران در تولید حداکثری کلزا

به گزارش فودنا، کلزا یکی از صدها تولید محصولات کشاورزی است که تولید روغن آن از اهمیت بالایی برخوردار است و به دلیل برخی ناملایمات در سال‌های گذشته مانند عدم خرید و پرداخت نشدن به‌موقع بهای محصول سبب از بین رفتن رغبت کشاورزان و کاهش سطح زیرکشت این محصول شد و به‌همین دلیل تامین روغن به خارج کشور وابسته است.

بخش کشاورزی در دو سه سال اخیر عزم خود را جزم کرده تا بتواند با ترویج کشت این محصول بین کشاورزان و خرید و پرداخت به‌موقع بهای این محصول کشاورزان را راغب به کشت کلزا کند تا از وابستگی روغن به خارج کشور کاسته شود.

بر‌این اساس یکی از طرح‌های 10‌ گانه مرتبط با اقتصاد‌ مقاومتی در بخش کشاورزی، خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی است که توسط وزارت جهاد‌ کشاورزی تهیه، تدوین و ابلاغ شد تا به‌ دنبال آن در افق 10‌ ساله، 70 درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید شود.
اکنون با نزدیک شدن فصل برداشت کلزا در مازندران کشاورزان چشم امید به این دارند که دستگاه‌های متولی این محصول را با مبلغ مناسب خریداری کنند تا هم رغبت برای کشت این محصول در سال‌های آینده افزایش یابد و هم از واردات روغن کم شود.
برای اطلاع بیشتر از وضعیت کشت محصولات پاییزه به سراغ رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رفتیم.


*کلزا 2530 تومان از کشاورزان خریداری می‌شود .

دلاور حیدرپور اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال بیشترین وظیفه‌مندی در مبحث اقتصاد‌ مقاومتی بر دوش بخش کشاورزی است باید جهش بیشتری را برای حمایت از تولید داخل داشته باشیم.
وی افزود: بخش کشاورزی در شرایط بد اقتصادی که دولت داشته توانسته با رشد 4درصدی تراز منفی کشور را مثبت کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: به‌طور حتم با ارایه دانش روز به کشاورزان و تغییر دادن مدیریت مزرعه می‌توانیم شاهد افزایش تولید در محصولات کشاورزی باشیم.


*نحوه خرید کلزا در افزایش سطح زیرکشت تاثیرگذار است



حیدرپور با بیان اینکه در سال‌های گذشته کشاورزان از عدم خرید به‌موقع کلزا ناراضی بودند، گفت: درصددیم امسال این مشکل را در استان نداشته نباشیم و با حضور فعال دستگاه‌های متولی خرید به‌موقع انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: با تصویب طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی بتوانیم کشاورزان را ترغیب به کشت محصولات به‌خصوص کلزا کنیم و کشت این محصول را بیشتر از گذشته بین کشاورزان جا بیندازیم. این مسوول با بیان اینکه نحوه خرید کلزا بسیار مهم و تاثیر‌گذار در تصمیم کشاورز برای کشت در سال زراعی بعدی است و با خرید و پرداخت به‌موقع بهای این محصول کشاورزان تشویق به افزایش سطح زیرکشت در سال‌های آینده می‌شوند، گفت: امسال خرید کلزا از سوی شرکت بازرگانی دولتی با قیمت تضمینی هرکیلو 2 هزار و 530 تومان از کلزا‌کاران خریداری می‌شود.


*پیش‌بینی تولید 10 هزار تنی کلزا در مازندران


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 10 هزار و 500 تن کلزا، 220 هزار تن گندم و 90 هزار تن جو در مازندران تولید شود. حسن عنایتی افزود: سطح زیرکشت کلزا در مازندران نسبت به سال قبل افزایش 23 درصدی و قیمت خرید تضمینی آن رشد 15 درصدی داشته است. وی ادامه داد: امسال متولی خرید کلزا و گندم در مازندران شرکت بازرگانی دولتی و جو شرکت پشتیبانی امور دام است.
عنایتی با بیان اینکه امسال سطح زیر‌کشت کلزا در مازندران به 5 هزار و 27 هکتار رسیده است، گفت: 10 مرکز خرید در شهرستان‌های استان کلزای تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کنند.


*واریز بهای کلزا 24 ساعت بعد از خرید

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور اظهار کرد: به  منظور خرید تضمینی مطلوب و رضایت خاطر کشاورزان کلزاکار، هماهنگی لازم بین نهادهای مرتبط از جمله بانک کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است.
محمود سلطانی با بیان اینکه پیش‌بینی خرید کلزا مازاد بر مصرف کشاورزان مازندرانی در سال زراعی جاری، بیش از 10 هزار تن است، افزود: مانند سنوات گذشته خرید کلزا با شرکت بازرگانی دولتی ایران است.
وی ادامه داد: با توجه به برآورد میزان برداشت کلزا، گندم و جو و تسهیل در امر خرید تضمینی این محصولات، 10 مرکز برای خرید کلزا، 26 مرکز برای خرید گندم و 13 مرکز برای خرید جو مازاد بر مصرف کشاورزان مازندرانی پیش‌بینی
شده است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور تصریح کرد: وجوه محصولات خریداری شده تا 24 ساعت بعد از خرید به حساب کشاورزان واریز می‌شود.
لازم به ذکر است 16 درصد روغن مورد نیاز کشور در سال 84 در داخل تولید می‌شد که به خاطر واردات و عدم حمایت لازم از تولیدکنندگان داخلی وابستگی کشور افزایش یافت.
طبق اظهار نظر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود امسال میزان خرید کلزا در کشور نسبت به سال قبل 100 درصد افزایش داشته باشد و به بیش از 100 هزار تن برسد.

(چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها