دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۳
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۴۸۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

بازارهای جدید بین المللی راهی برای افزایش کیفیت زعفران

نماینده مردم قائنات در مجلس با بیان اینکه ایجاد بازارهای جدید رغبت تولید کنندگان زعفران را افزایش می دهد،گفت: بوی زعفران ایرانی ناب است و بعید می دانم کشوری بتواند در تولید کیفی زعفران بالاتر از ایران قرار بگیرد.

جواد هروی  درباره  صادرات  زعفران  به آمریکا و اروپا ،گفت: زمانی که  راه برای  حضور زعفران  ایرانی در  بازارهای بین المللی   باز است،باید  زعفران  را که جزو کالاهای استراتژیک  به شمار می آید با بالاترین  کیفیت  روانه بازار بین  المللی کرد.

 نماینده  مردم قائنات  در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  نباید در صادرات  به سمت خام فروشی  حرکت  کنیم،ادامه داد:ایجاد بازارهای  جدید  رغبت  تولید کنندگان  به جهت  افزایش کیفی وکمی محصول  زعفران  را در پی دارد.

هروی افزود:زعفران  به عنوان محصول  درآمد زا می تواند در عرصه اقتصادکشاورزی  حضور داشته باشد؛اما شرایط اقلیمی نیز در تولید زعفران  تاثیر بسیار دارد و  اگر افغانستان  نیز در راستای تولید زعفران سرمایه گذاری بهینه  کند؛بطورحتم نمی تواند از نظرکیفی  به زعفران  ایرانی  برسد؛زیرا عطر زعفران ایرانی  بی نظیر است که  مشتری را  از هر منظری جذب خواهد کرد.

سود حاصل از خام  فروشی زعفران به جیب بازارهای جهانی می رود

 وی ادامه داد:در سال های گذشته بسیاری  از کشورهای  اروپایی  ازجمله  هلند و دانمارک  تلاش کردند محصول زعفران   را در کشورهای  همچون افغانستان ،مراکش  و شمال آفریقا  توسعه بدهند؛اما دراین راستا  ما شاهد هستیم این کشورها محصول  را به طریق   کمی تولید می کنند؛بنابراین اگر ما برنامه ریزی کلانی  روی ارتقای کیفیت و عطر و بوی  زعفران ایرانی داشته باشیم،در بازارهای بین  المللی  اصولی  حرکت خواهیم کرد.

هروی، یادآورشد:اگر به سمت خام  فروشی و صادرات زعفران حرکت کنیم، بازارهای جهانی سود لازم را  می برند  نه ما ؛بنابراین  باید تلاش شود زعفران ایرانی در بسته بندی کاربردی و فرآورده های زعفران به بازار جهانی صادر شود تا علاوه بر ارزش افزوده  صادرات مولد و پردرآمد در اقتصاد کشاورزی  بین المللی  نصیب کشورمان شود.

 عضو کمیسیون  آموزش و تحقیقات  مجلس  با بیان اینکه  پرهیز از خام فروشی باید در تبادلات تجاری زعفران  لحاظ شود، گفت:ما تا زمانی که  بازار مصرف مناسب برای محصولی همچون  زعفران ایجاد نکنیم؛از منظر کیفیت  صادرات  هم رشد  نخواهیم  کرد.

هر کس بیشتر خام فروشی کند دولت به او جایزه می‌دهد

عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید زودتر آمار دقیقی را از میزان تولید طلای سرخ اعلام کند تا دلال‌ بازی‌ها خاتمه یابد،ادامه داد:تعلل در ارائه آمار صحیح باعث جوسازی دلالان در بازارها و ملتهب کردن شرایط می‌شود.

حسینی درباره دلیل تعلل وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه افزود: آنان احساس می‌کنند در صورت اعلام آمار دقیق، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و کشاورزان زیان می‌کنند درحالی‌که این موضوع بیشتر به نفع دلالان است و منجر به سودجویی آنان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت زعفران بی‌رویه افزایش پیدا کند همه کشاورزان به تولید این محصول می‌پردازند و آن زمان ما با تولید انبوه مواجه می‌شویم و به مشکل برمی‌خوریم چراکه مصرف محدودی در جهان دارد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که افزایش تولید در سال‌جاری منجر به افزایش صادرات طلای سرخ خواهد شد؟ گفت: صادرات منوط بر افزایش تولید نیست بلکه به عوامل دیگری چون ساز و کار لازم، بسترسازی مناسب، بازاریابی منطقی، رقابت صحیح، سالم و هدف‌دار میان صادرکنندگان بستگی دارد.

وی اضافه کرد: صادرات به این معنا نیست که ما زعفران را از کشاورزان بخریم و آن را با قیمت‌های ناچیز و به صورت فله‌ای در دنیا  به فروش برسانیم  و خوشحال باشیم که با رشد صادرات مواجه هستیم این رشد نیست بلکه خام فروشی است و ارزش افزوده واقعی را نصیب کشور ما نمی‌کند.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر صددرصد در زمینه عرضه زعفران به دنیا خام فروشی می‌کنیم، گفت: باید اقدامات زیربنایی در این زمینه انجام و صنایع تبدیلی گسترش یابد ضمن اینکه باید بر روی تولید فرآورده‌های جانبی این محصول کار شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر کس بیشتر خام فروشی کند دولت به او جایزه می‌دهد، ادامه داد: این اقدامی اشتباه است و به توسعه خام فروشی کمک می‌کند./
(دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۱۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها