یکشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۷:۳۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۴۴۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کنترل تقلب‌ها و قاچاق دارو و مواد غذایی تشدید می‌شود

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح اولویت‌ها و اقدامات سازمان غذا و دارو در سال 95، یکی از اولویت‌های اساسی سازمان غذا و دارو را کنترل قاچاق از طریق سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالاها و تکمیل بحث برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی جهت کاهش تقلب در این حوزه عنوان کرد.

دکتر رسول دیناروند  درباره اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان غذا و دارو در سال 95 با بیان اینکه برنامه‌های ما در چند حوزه جای می‌گیرند، یکی از اساسی‌ترین اقدامات سازمان غذا و دارو را مبارزه با قاچاق دانست و گفت: در سال جاری این اقدام را از طریق به کارگیری سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت کالاها دنبال می‌کنیم.

ورود کالاهای سلامت‌محور در سامانه کنترل قاچاق
وی با بیان اینکه این سامانه به نقطه خوبی رسیده است، افزود: در حال حاضر سامانه رهگیری، ردیابی و کنترل کالا در حال اجرا در حوزه دارو و مکمل‌هاست و در سال 95 نیز سایر کالاهای سلامت‌محور را به این سامانه وارد و این اقدام را در رابطه با سایر کالاهای سلامت‌محور نیز اجرا می‌کنیم. همچنین به تدریج تجهیزات پزشکی وارد سامانه شده و اولین گروه تجهیزات پزشکی نیز کالاهای ارتوپدی هستند که به سامانه کنترل و ردیابی اصالت کالاها وارد می‌شوند.

دیناروند همچنین اظهار کرد: ایجاد این سامانه علاوه بر اینکه به واحدهای نظارتی کمک می‌کند و باعث می‌شود که امکان ردیابی کالاها محقق شود، به طور همزمان به مردم نیز کمک می‌کند تا اصالت کالاها را کنترل کنند. این اقدام از طریق نرم‌افزارهای مختلفی در موبایل و اینترنت انجام می‌شود.

صدور مجوز، واردات، صادرات در سازمان غذا و دارو آنلاین می‌شود
رییس سازمان غذا و دارو اقدام دیگر این سازمان را در سال جدید بحث راه‌اندازی پورتال سازمان غذا و دارو عنوان و اظهار کرد: یکی از واحدهای این پورتال سامانه ردیابی و کنترل اصالت است. راه‌اندازی پورتال سازمان غذا و دارو در این جهت است که بتوانیم به طور کلی فرآیندهای سازمان غذا و دارو را در زمینه صدور مجوزها، واردات، ترخیص، تولید، صادرات و... به صورت سامانه‌ای مبتنی بر فناوری اطلاعات تبدیل کنیم.

دیناروند با بیان اینکه اقدامات ایجاد و تکمیل این پورتال در حال انجام است، گفت: خوشبختانه در این راستا ارتباط ما با سازمان توسعه و تجارت به صورت اینترنتی برقرار است و مجوزها به صورت آنلاین صادر می‌شود. همچنین این کار با گمرک نیز آغاز شده و امیدواریم نقاط ضعف آن مرتفع شود؛ چرا که هر دو سازمان بسیار حساس و جدی هستند که این اتفاق بیفتد. زیرا با استفاده از این پورتال کار مردم با سرعت بیشتر انجام شده، دقت کارها افزایش یافته و امکان سوء‌استفاده نیز کاهش می‌یابد. بنابراین این اقدام می‌تواند در کنترل قاچاق نیز موثر است.

و اما برچسب‌گذاری مواد غذایی
وی به بحث برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی که از سال گذشته جهت کاهش تقلبات در مواد غذایی آغاز شده بود، اشاره و اظهار کرد: در سال جاری نیز یکی از اولویت‌های مهم ما در زمینه سلامت فرآورده‌های غذایی است. در این زمینه سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی برای کنترل آلاینده‌ها و تقلبات غذایی در حال انجام است و تلاش می‌کنیم که این موضوع را در سال جاری تکمیل کنیم.

دیناروند با بیان اینکه بر همین اساس و در راستای تکمیل برنامه برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی، در سال جدید قطب‌های دانشگاهی ما بسیار تقویت می‌شوند، افزود: همچنین در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با چند مرکز تحقیقات بین‌المللی در حال اجراست و یک مرکز تحقیقات داخلی نیز در راستای این برنامه تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین امسال در این برنامه 13 آزمایشگاه و بخش خصوصی تقویت می‌شوند تا بتوانیم شبکه‌ای در زمینه کنترل آلاینده‌ها و سموم در فرآورده‌های غذایی راه‌اندازی کرده، میزان تقلبات غذایی را در این فرآورده‌ها کاهش دهیم و از طریق آن در خدمت مردم باشیم.

دیناروند تاکید کرد که در حقیقت این شبکه پورتالی است که مردم می‌توانند از طریق آن سابقه تست هر کالایی را استعلام کنند و اطلاعاتی اعم از تعداد آزمایش‌ها، رد یا تایید آنها دریافت کنند. بر این اساس همه شرکت‌ها نیز ملزم هستند که بر ای سال 95 این سامانه را نصب کنند./ ایسنا
(یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵) ۰۷:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها