سه شنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۴۲۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
وعده سخنگوی دولت در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما:

فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال و ایجاد بازار خارجی در سال 95 / مگر باد رشد اقتصادی را بالا و تورم را پایین آورده است؟

به گزارش فودنا محمدباقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما وعده کرد در سال 95 علاوه بر فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال،‌ به ایجاد بازارهای خارجی جهت عرضه تولیدات داخلی هم پرداخته خواهد شد تا مبادا تولیدات داخل دپو شود.

به گزارش پایگاه خبری فودنا محمد باقر نوبخت، در روزهای ابتدایی سال 1395 که با عنوان "اقتصادی مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تشریح بخشی از برنامه‌های دولت برای تحقق این مهم پرداخت. وی البته در بخشی از اظهارات خود نسبت به برخی انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت، شرایط سخت موجود و تلاش انجام شده در این رابطه را مورد اشاره قرار داد و گفت که، مگر باد رشد اقتصادی را بالا و تورم را پایین آورده است؟

نوبخت در ادامه گفت: برای رفع مشکل اشتغال در سال 95 روی واحدهای تولیدی کوچک و متوسطه و بعد از آن بزرگ متمرکز خواهیم شد و با توجه به تعداد واحدهای تولیدی در هر شهر اول جلوی اشتغال منفی را خواهیم گرفت و بعد با توجه به رفع مشکلاتی از قبیل تأمین مواد اولیه تولیدی های کوچک و بزرگ راه را برای ورود واحدهای صنفی به بازارهای عرضه باز خواهیم کرد. 

وی گفت: در برنامه ششم توسعه آمده برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری باید سالانه 800 تا 900 هزار فرصت شغلی ایجاد شود  

محمدباقر نوبخت حجم تولید ناخالص داخلی را شش هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این عدد حدود 13 هزار میلیارد تومان به بخش تحقیقات نو در سال 95 اختصاص خواهد یافت.  

نوبخت همچنین به 680 برنامه عملیاتی تعریف شده در 12 بند متشکل از 240 پروژه اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از این پروژه ها در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است. 
 او افزود: از رقم یادشده حدود 48 طرح برای سال 95 انتخاب شده است که امید می رود در نیمه اول سال جاری به سرانجام رسانده شود.  
 سخنگوی دولت تأمین مالی طرح های تعریف شده در صنایع نفت،‌ کشاورزی و در بخش معدن را اولویت های دولت تدبیر و امید بیان کرد و تصریح کرد: تلاش دولت این است که رشد اقتصادی در بخش های فوق الذکر به بیش از 5 درصد برسد.  
 نوبخت تغییر رقم رشد اقتصادی از 7- (منفی هفت)‌ به 7+ (مثبت هفت)‌ را در بخش های مختلف اقتصادی اقدامی بس شگرف در شرایط ناهموار اقتصاد داخلی بیان کرد و گفت: ما رشد 13 و نیم درصدی بخش های مختلف صنعت کشاورزی توانسته ایم در سه سال گذشته پنج میلیارد دلار صرفه جویی حاصل کنیم که این گام مثبتی در چارچوب جلب نظر رهبری در بحث حمایت از تولید داخل آن هم در بخش کشاورزی است.  
 او افزایش تولید نفت از یک میلیون و 350 هزار بشکه به دو میلیون و 200 هزار بشکه در سال را گام مثبت دیگری در اقدامات انجام شده دولت تدبیر و امید بیان کرد و تعویض ناوگان حمل و نقل درون شهری را هم از دیگر موفقیت های حاصل شده در مدت ریاست جمهوری آقای روحانی عنوان کرد. 
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فعال شدن واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ را مهم خواند و افزود: در حال حاضر حدود 36 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که این رقم با احتساب واحد های صنعتی موجود در شهرک های صنعتی به 88 هزار واحد می رسد.  

 

- 5000 واحد تولیدی به گردش درمی‌آید

وی همچنین از مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در رابطه با فعال‌سازی تدریجی واحدهای تولیدی نیمه فعال یا غیرفعال خبر داد و افزود: در حال حاضر جدای از شهرک‌های صنعتی، حدود 36 هزار واحد تولیدی وجود دارد که 7000 واحد در طول سال‌های گذشته به حالت نیمه فعال یا غیرفعال درآمده‌اند، که در این حالت حدود 130 هزار فرصت شغلی از دست رفته است. اما دولت تصمیم دارد با اطلاعاتی که از آنها در تک تک استان‌های کشور در اختیار دارد، به چرخه تولید برگرداند.

آن‌طور که سخنگوی دولت اعلام کرد، با مصوبه ستاد اقتصادی دولت، در نیمه نخست سال جاری حدود 5000 واحد از 7000 واحد تولیدی راکد، با تامین مالی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت فعال خواهند شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این را هم گفت که دولت، برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه که باید برای آن سالانه حدود 900 هزار شغل ایجاد شود، ضمن راه‌اندازی واحدهای تولیدی، از تحلیل شغل‌های موجود در این واحدها نیز ممانعت کند که این مهم نیز با تامین سرمایه در گردش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 او افزود: قرار است با تشکیل و فعالیت کارگروهی به رفع این مشکل پرداخته شود.  

 
وی اضافه کرد: رساندن تورم 40 درصد به 11 درصد کار دشواری بوده است که محقق شد.  
 محمدباقر نوبخت گفت: حجم مشکلات کشور آنقدر زیاد بوده است که فعالیت های دولت تدبیر و امید به چشم نمی آید.  
وی افزود: رشد اقتصادی کشور فقط با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی امکان پذیر خواهد بود . 
  سخنگوی دولت افزود: به دستگاه هایی که در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کم کاری کنند کارت زرد داده خواهد شد.  

 کشاورزی، موفق‌ترین بخش در اقتصاد مقاومتی

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادمه به موفق‌ترین حوزه‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت که عملکردها نشان می‌دهد، وزارت کشاورزی توانسته در این رابطه عملکرد موفق‌تری نسبت به سایرین داشته باشد. به‌طوری که توانسته رشد منفی را در دو سال گذشته جبران و به رشد مثبت دست پیدا کند و تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک حدود 69 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال گذشته رشد در خدمات بین صفر تا یک درصد و در صنعت با وجود حمایت‌های انجام شده، منفی بوده است و نیازمند کار بیشتری است.

 اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، درست نیست

سخنگوی دولت همچنین گفت: دولت درباره‌ی اقتصاد مقاومتی به مفهوم یکسانی رسیده است. اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، درست نیست. مفهوم اقتصاد مقاومتی برای ما دولتی‌ها یکسان است و حتما باید در مجموعه ما اجماع نظری در این رابطه وجود داشته باشد. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا از همه‌ی ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کنیم و با تولیدات باکیفیت و بااستاندارد، صادرات خوبی داشته باشیم.

(سه شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵) ۱۱:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها