جمعه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۳۶۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فراورده های روغنی
رییس سازمان غذا و دارو:

چراغ راهنمای غذا روشن شد / ممنوعیت واردات روغن جامد

به گزارش داروغذا، رسول دیناروند گفت: اقدامات زیادی برای کنترل و کاهش تبلیغات مواد مضر و آموزش به مردم انجام شده است که یکی از مهم ترین آنها درج نشانگر رنگی محتوای تغذیه ای یا چراغ راهنما روی فرآورده های غذایی است که فعلا روی بسته بندی 15 درصد این فرآورده ها درج شده است.

چراغ راهنمای غذایی شامل سه رنگ نارنجی، سبز و قرمز است که به صورت برچسب روی فرآورده های غذایی درج می شود. روی این برچسب ها میزان کالری، قند، اسید چرب، شکر، نمک و در مواردی افزودنی ها و مواد نگهدارنده به صورت رنگ، نمایش داده می شود.

رنگ قرمز، نشانه هشدار مصرف و مضر بودن آن محصول غذایی است، رنگ نارنجی یا زرد نشانه هشدار برای مصرف زیاد آن است و رنگ سبز نشانه بی خطر و مفید بودن آن ماده غذایی است.

دیناروند گفت: علت اینکه هنوز روی این اقدام، تبلیغات رسانه ای نمی شود برای این است که منتظریم این نشانگر که مانند یک چراغ راهنمایی است روی همه بسته های غذایی درج شود و در آن زمان مانور تبلیغاتی و اطلاع رسانی به مردم انجام می شود.

 

**کاهش نمک و شکر در صنایع غذایی

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو همچنین از کاهش 40 درصدی نمک و 10 درصدی شکر در صنایع غذایی خبر داد.

وی افزود: نمک ، ماده مضر دیگری است که در غذای مصرفی مردم وجود دارد؛ ایرانیان سه برابر بیش از حد مجاز نمک مصرف می کنند که 40درصد آن از مواد غذایی صنعتی و نان نانوایی ها است که برنامه جدی وزارت بهداشت این است که 40درصد نمک مصرفی مردم از فرآورده های غذایی و نان ها کاهش یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همه شرکت های تولید مواد غذایی در مورد شکر نیز موظف شده اند تا پایان سال 94، میزان شکر مصرفی خود را نسبت به سال 93 حداقل 10 درصد کاهش دهند؛ این ها اقدامات بسیار موثری است که اثر آنها روزانه و حتی سالانه نیست بلکه 10 سال دیگر نتیجه این اقدامات مشخص می شود.

**تحول خاص در حوزه غذا طی سال 94

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که قرار بود سال 94، سال تحول در حوزه غذا باشد، چه تحول خاصی در این حوزه رخ داده است، چنین توضیح داد: اتقاقات زیادی در حوزه سلامت مواد غذایی در سال 94 رخ داد و کارهای اساسی زیادی شروع شد که نتیجه آن 10 سال دیگر معلوم می شود.

دیناروند افزود: فرق حوزه غذا با دارو این است که در دارو تمام تلاش های مدیریتی برای این است که در لحظه، بحرانی ایجاد نشود و دارو همیشه در دسترس بیماران باشد؛ اما نتایج تلاش و مدیریت در حوزه غذا، 10 سال دیگر مشخص می شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: به عنوان مثال علت اینکه امروز با آمار بسیار بالای بیماری های قلبی و عروقی در کشور مواجه ایم این است که از 30 سال پیش مردم ایران، روغن های جامد با اسید چرب و تراس بالای 40 درصد استفاده می کردند و عوارض این روغن مضر امروز به صورت گرفتگی عروق و بیماریهای قلبی - عروقی ظاهر شده است.

 

**اسید چرب و ترانس روغن ها به صفر می رسد

دیناروند گفت: اکنون با برنامه ریزی های وزارت بهداشت میزان اسید چرب و ترانس در روغن های خوراکی به کمتر از پنج درصد رسیده است و قرار است این میزان تا سال 1404 به صفر برسد.

 

** ممنوعیت واردات روغن جامد

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: واردات روغن جامد به کشور و نیز تبلیغات روغن های جامد تولیدی در کشور نیز ممنوع شده است، فقط روغن هایی امکان تبلیغ دارند که مفید باشند که روغن کلزا، آفتابگردان، گردو و روغن زیتون از جمله این روغن های مفید به شمار می آیند.

دیناروند در عین حال تاکید کرد که نمی توانیم روغن را از چرخه غذایی حذف کنیم، بدن انسان به روغن نیاز دارد، 30 درصد انرژی روزانه ما از روغن تامین می شود؛ اما می توانیم برای تامین این روغن از فندق، گردو، زیتون و پسته استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی آزمایش چربی می دهیم باید میزان HDL ( چربی خوب ) بالا باشد و میزان LDL ( چربی بد ) پایین باشد و HDL با دانه های روغنی مثل گردو، بادام، فندق، زیتون و پسته افزایش می یابد.

وی همچنین درباره سامانه رهگیری و پورتال سازمان غذا و دارو گفت: این سامانه برای جلوگیری از مواد غذایی و البته آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق فعال شده است و امیدواریم برخی از این اقدمات را امسال بتوانیم با حضور وزیر بهداشت طی مراسمی به مردم معرفی کنیم.

(جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴) ۱۰:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها