یکشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۳۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش واردات تراز تجاری بخش کشاورزی را به منفی 2.5 میلیون دلار رساند

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به تلاش ها در جهت کاهش واردات ،گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی کشور از منفی هشت میلیون دلار در سال 92 به منفی 2.5 میلیون دلار در سال جاری کاهش یافته است.

اسکندر زند روز شنبه در آئین تجلیل از برترین های بخش کشاورزی استان گلستان در گرگان اظهارداشت: با وجود کاهش تراز (برابری واردات و صادرات) منفی در حوزه کشاورزی کشور ولی هنوز این مساله برای این بخش نکته ای منفی محسوب شده و باید صادرات رشد کند تا تراز صادرات و واردات متوازن شده و کشاورزان و تولید کنندگان این حوزه متحمل زیان نشوند.
به گفته وی بخش کشاورزی ایران توانایی تولید 100 میلیون تن محصول را دارد و برای رسیدن به آن باید روی مولفه های تاثیر گذار در این حوزه سرمایه گذاری شود.
وی گفت: برای اینکه حوزه کشاورزی در کشور به جایگاه واقعی خود برسد باید به مولفه های موثر از جمله عوامل طبیعی شامل آب، خاک و هوا و عوامل انسانی توجه ویژه شود.
زند با بیان اینکه آب مزیت کشور و به عنوان کالای کمیاب به شمار می رود، افزود: سرمایه گذاری در حوزه آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی باید بیش از گذشته مورد توجه جدی قرار گیرد و هم اینک از هشت میلیون هکتار اراضی کشاورزی فقط 2.3 میلیون هکتارآن به این سامانه مجهز شده است.
وی اضافه کرد: خاک یکی از مهم ترین مولفه های توسعه کشاورزی به شمار می رود و باید چالش های این حوزه به درستی شناسایی و برای استفاده صحیح یا حذف آن ها اقدام شود.
*سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی در سه الی چهار دهه اخیر انجام نشده است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی کشور در 30 الی 40 سال اخیر همانند بخش های صنعت و خدمات صورت نگرفته است.
وی افزود: طبق گفته وزیر جهادکشاورزی اگر 10 درصد از تسهیلات در این مدت به حوزه کشاورزی اختصاص و جذب می شد بیشتر از صنعت و خدمات ،رشد می کرد.
زند اضافه کرد: امروز دیدگاه وزارت جهادکشاورزی این است که سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی با توجه به ظرفیت خوبی که وجود دارد باید با تخصیص تسهیلات افزایش یابد.

*75درصد اراضی زراعی در دست کشاورزان خرده مالک
زند همچنین اظهار داشت: اکنون 75 درصد از اراضی زراعی کشور در دست کشاورزان خرده مالک است که به طور میانگین زیر 5 هکتار زمین زراعی دارند.
وی افزود: به دلیل کوچک بودن اراضی و خرده مالک بودن کشاورزان، تجهیز و نوسازی کشاورزی سخت است ولی جهادکشاورزی تلاش دارد تا با برنامه ریزی و عملیاتی کردن آن،چالش های پیشرفت دراین حوزه را رفع کند.

*فقط 25 درصد بهره برداران حوزه کشاورزی باسواد هستند
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: فقط 25 درصد از 4 میلیون بهره بردار حوزه کشاورزی در کشور باسواد بوده و بقیه کم سواد می باشند.
وی اضافه کرد: برای استفاده از ظرفیت حوزه کشاورزی، ورود تکنولوژی با این وضعیت سواد بهره برداران سخت است.
زند ادامه داد: لازم است سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط برای تقویت و ارتقای سواد بهره برداران در آینده چاره اندیشی شود.
به گفته وی از 800 هزار نفر محصل مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه ، 25هزار نفر آنان در حوزه کشاورزی تحصیل می کنند.
زند افزود: همچنین میانگین سن بهره برداران حوزه کشاورزی 53 سال است.
وی گفت: برای برون رفت از چالش های حوزه کشاورزی، طرح نظام نوین ترویج به صورت پایلوت در چهار استان کشور از جمله گلستان به اجرا درآمده است تا بهره برداران این حوزه را با یافته های جدید آشنا کنیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین از احیای طرح انتخاب بهره بردار نمونه در حوزه کشاورزی درسال های آینده خبر داد و گفت: در این طرح، بهره وری از نهاده ها، ابتکار عمل در استفاده از شیوه جدید، انتقال پیشرفت کشاورزی به سایر بهره برداران و مقایسه موفقیت بهره بردار درون استان، لحاظ خواهد شد.
در این آئین از 49 بهره بردار نمونه حوزه کشاورزی استان گلستان با اهدا لوح و جوایزی تقدیر شد.
در مراسم تجلیل از بهره برداران نمونه حوزه کشاورزی گلستان، نماینده ولی فقیه در استان، معاون عمرانی استاندار، مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی و مدیران ادارات کل، فرمانداران و شماری از کشاورزی حضور داشتند.
کشاورزی پایه اقتصاد گلستان است، هر سال افزون بر 650 هزار هکتار از اراضی این استان به کشت محصولات مختلف اختصاص پیدا می کند که گندم با 390 هزار هکتار و برداشت افزون بر یک میلیون تن محصول از کشت های برتر استان می باشد.
گفته می شود افزون بر 135 بهره بردار در بحش کشاورزی استان حضور دارند.
گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و 850 هزارنفر جمعیت دارد که در 14 شهرستان شامل 29 شهر و1008 روستا زندگی می کنند./ ایرنا
(یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴) ۰۸:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها