شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۲۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

موافق کشت محصولات تراریخته هستم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه موافق کشت محصولات تراریخته هستم، گفت: اگر کشت این محصول بر اساس مجوز رسمی و در کمیته مربوطه که آثار مثبت و منفی آن بررسی شود،‌ با کشت آن موافقم و حتما از آن استقبال می‌کنیم.

عباس کشاورز امروز در نشست خبری در مورد اینکه آیا وزارت جهاد کشاورزی با کشت محصولات تراریخته، موافق است یا خیر، گفت: اگر مجوز رسمی برای کشت محصولات تراریخته در کمیته مربوطه صادر شود، حتماً از آن استقبال می‌کنیم.

وی افزود: کمیته مربوطه راجع‌به کشت محصولات تراریخته حتماً آثار مثبت و منفی آن را بررسی می‌کند و قطعاً نظرات علمی طرفداران محیط‌زیست و همچنین بهداشت در آن لحاظ می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: به‌عنوان معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی موافق کشت محصولات تراریخته با در نظرگرفتن مجوز رسمی آن از سوی کمیته مربوطه، هستم.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه در حال حاضر تکنولوژی کشت تراریخته چه نوع از دانه‌های روغنی در کشور وجود دارد، بیان داشت:‌ در حال حاضر تکنولوژی کشت پنبه تراریخته در کشور وجود دارد و چند مزرعه در این رابطه دیده‌ام، البته این مزارع تحت کنترل قرار دارد و بذری از آن خارج نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بازدیدی که از مزارع پنبه تراریخته، مشاهده کردم که آفتی در محصول وجود ندارد و هیچ سمی هم در آن به کار گرفته نشده است، بنابراین به‌عنوان مصرف‌کننده  وقتی ملاحظه می‌شود که چنین تکنولوژی برای تولیدات وجود دارد، می‌توان از آن در کشت محصولات کشاورزی بهره گرفت و من از آن استقبال می‌کنم،‌ البته بر این اساس که آیین‌نامه‌ای برای آن مشخص شود و بر اساس چارچوبی که در کمیته ذکر می‌شود، عمل شود.

کشاورز تصریح کرد: در حال حاضر در سطح 200 میلیون هکتار کشت محصولات تراریخته در دنیا انجام می‌شود و از حدود 12 سال پیش کشت این محصولات در دنیا فراگیرتر شده است.

وی بیان داشت:‌ کشت محصولات تراریخته بر اساس کاهش هزینه تولید محصول بوده است و آنچه که هزینه تولید را هم در محصول کشاورزی افزایش می‌دهد، مصرف سم و کود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: متأسفانه هنوز در زمینه کشت محصولات فراریخته حاضر به تعامل ملی نیستیم، بطوری که عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق هستند و این مسئله با تندروی حل نمی‌شود.

کشاورز بیان داشت: دنیا به این مسئله رسیده است و در خیلی از کشورها، حتی در کشورهایی که معترضانی نسبت به محصولات کشاورزی تراریخته وجود دارد، این محصول کشت می‌شود.

وی تأکید کرد: البته طبق مقررات و کنوانسیون بین‌المللی واردات هر نوع محصول تراریخته‌ای باید برچسب داشته باشد و مصرف‌کننده از نوع محصولی که مصرف می‌کند، مطلع باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به مباحث اخیر در مورد برنج‌های آلوده، بفرمایید برنج‌های وارداتی و به‌خصوص برنج‌های هندی تا چه مدت قابل مصرف هستند و آیا در صورت پایان مدت مصرف این محصولات که گفته می‌شود فرآوری شده هستند،‌ سم آرسنیک تولید می‌کنند یا خیر، اظهار داشت: برنج سفید پوست‌کنده به‌طور اصولی و در شرایط متعارف بیش از دو سال قابلیت ماندگاری خوب ندارد.

کشاورز افزود: محصولات دیگر ازجمله ذرت و گندم را می‌توان در شرایط متعارف بیش از دو سال نگهداری کرد، اما در مورد برنج سفید پوست‌کنده، امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار داشت: ولی اگر محیط کنترل‌شده باشد و حرارت آن مناسب باشد، مثلاً در سردخانه که ما در حال حاضر از امکان آن برخوردار نیستیم، برنج نگهداری شود، می‌توان مدت زمان بیش‌تری آن را نگهداری کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اما در مورد اینکه برنج پس از به پایان رسیدن مدت مصرف، سم تولید می‌کند، اطلاعی ندارم و باید از متخصصین مربوطه این سؤال پرسیده شود.

* تولید یک میلیون و 400 هزار تن شکر در سال جاری

کشاورز همچنین در مورد مطالبات چغندرکاران در سال جاری، اظهار داشت:‌ کارخانجات قند و شکر امسال هزار و 500 میلیارد تومان، چغندر از کشاورزان خریداری کردند و تا هفته گذشته مبلغ 900 میلیارد تومان آن را پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه این میزان پرداخت در مقایسه با پرداختی‌های سال گذشته با توجه به افزایش میزان تولید چغندر قند در سال جاری خیلی هم عقب نیست، اظهار داشت: کارخانجات قند و شکر هم مشکلات خودشان را دارند، بطوری که هنوز نتوانسته‌اند 200 تومان مابه‌التفاوت قیمت شکر را از دولت دریافت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: حدود 500 هزار تن از شکری که در سال جاری تولید کرده‌اند، روی دست‌شان مانده و به فروش نرفته و همین موضوع پرداخت مطالبات کشاورزان را به تعویق می‌اندازد.

کشاورز بیان داشت: امیدواریم تا یکی، دو ماه آینده این مشکل رفع شود و مطالبات کشاورزان چغندرکار هرچه زودتر پرداخت شود.

وی در مورد تولید چغندر در سال جاری اظهار داشت: حدود 5 میلیون و 600 هزار تن چغندر قند امسال در کشور تولید شد که این رکورد، یک رکورد بی‌سابقه است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود یک میلیون و 400 هزار تن شکر تولید شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال گذشته حدود 4 میلیون و 500 هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد و میزان تولید شکر هم حدود یک میلیون و 350 هزار تن بود.

کشاورز بیان داشت: کاهش سطح زیرکشت چغندر بهاره به دلیل مصرف آب، از اهداف وزارتخانه است به‌طوری‌که کشت چغندر بهاره به حدود 950 هزار هکتار کاهش یافته، اما میزان کشت چغندر پاییزه در سال جاری رشد داشته است.

وی همچنین در مورد واردات شکر، اظهار داشت: از ابتدای سال تا به امروز حدود 490 هزار تن شکر به کشور وارد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 8 محصول اساسی، 94 درصد واردات بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: 85 درصد انرژی مصرفی جامعه از این 8 محصول تأمین می‌شود.

کشاورز بیان داشت: در سال 93، 10 میلیون و 500 هزار تن گندم تولید شد، اما امسال تولید گندم به 11.5 میلیون تن افزایش یافت.

وی تصریح کرد: خوداتکایی گندم در دو سال گذشته حدود 64 درصد بود، اما با افزایش تولید این محصول، خوداتکایی تولید این محصول در سال جاری به 85 درصد رسیده است.

* سال آینده نیازی به واردات گندم نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: پیش‌بینی ما برای واردات گندم در سال جاری حدود یک تا 1.5 میلیون تن بود، ولی 2 میلیون و 300 هزار تن گندم به کشور وارد شده است، ضمن اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید نیازی برای واردات گندم، در سال آینده نخواهیم داشت.

کشاورز در مورد تولید جو، اظهار داشت: تولید این محصول نسبت به سال گذشته، 11 درصد افزایش داشته است، اگرچه میزان بارندگی نسبت به متوسط بارش 18 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته هم 14 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش 160 هزار هکتاری کشت برنج در مناطقی به غیر از گیلان و مازندران، اظهار داشت: تولید شلتوک برنج از 2 میلیون و 300 هزار تن در سال گذشته، به 2 میلیون و 700 هزار تن در سال جاری افزایش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: اساسنامه ایجاد صندوق بذر گندم و جو به تصویب رسیده و سال آینده این صندوق با سرمایه یک میلیارد تومان تشکیل می‌شود.

کشاورز در مورد واردات گندم، اظهار داشت: واردات گندم در 9 ماهه ابتدای امسال، نشان می‌دهد که با مدت مشابه سال 93، 58 درصد کاهش یافته است و نسبت به سال 92، 6 درصد و نسبت به سال 91 هم 55 درصد کم‌تر شده است.

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد واردات برنج هم اظهار داشت: واردات برنج در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال‌های 93، 43 درصد کاهش نسبت به سال 92، کاهش 66 درصدی و نسبت به سال 91 هم کاهش 43 درصدی داشته است.

وی در مورد واردات شکر در 9 ماهه ابتدای امسال تصریح کرد: واردات این محصول نسبت به مدت مشابه در سال 93، 40 درصد کاهش و نسبت به سال‌های 92 و 91 به ترتیب 50 و 55 درصد کاهش داشته است.

کشاورز بیان داشت: واردات 8 محصول اساسی  کشاورزی در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال 93، در مجموع 17 درصد کاهش داشته است./ فارس
(شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴) ۱۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها