جمعه / ۹ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۸:۳۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۳۱۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

آیا پسته ایرانی راه خود را به بازار آمریکا پیدا می‌کند؟

فایننشال تایمز با اشاره به رقابت ایران و آمریکا در بازار پسته جهان و تاثیر لغو تحریم ایران بر این رقابت نوشت: سوال بزرگ این است که آیا ایرانی ها می توانند راه ورود پسته این کشور به سمت بازار آمریکا را باز کنند؟

فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: تجار بین المللی پسته بعد از لغو تحریم ها به این فکر افتاده اند که لغو تحریم ایران چه تاثیری بر روند صادرات پسته ایران خواهد داشت و اینکه آیا پسته ایران خواهد توانست روزنه ای در بازار آمریکا که تاکنون به روی پسته ایرانی بسته بوده ایجاد نماید.

ایران و آمریکا که 70 تا 80 درصد کل پسته تولیدی جهان را تامین می کنند، در طی چند سال گذشته بر سر به دست آوردن عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده پسته دنیا با هم رقابت کرده اند. این در حالی است که تقاضا برای پسته  به لطف گسترش ایده تغذه سالم افزایش پیدا کرده است.

چاک نیکولز، رئیس مزارع پسته نیکولز در کالیفرنیای آمریکا گفت، موضوع ایران در ذهن پرورش دهندگان پسته آمریکا بوده است. «مردم درباره این مسئله فکر می کنند.»

مدیران صنعت پسته ایران اطمینان دارند که صادرات پسته این کشور به لطف لغو تحریم ها افزایش خواهد یافت. محمود ابطحی، معاون رئیس اتحادیه پسته ایران گفت: «معاملات قطعا آسان تر خواهد شد و کارها راحت تر انجام خواهد گرفت.»

«پسته ایران در طی 100 سال گذشته صادر شده و جای پایی قوی در بازار جهانی برای خود دست و پا کرده است. پسته پادشاه همه آجیل هاست.»

ایران که از قرن پنجم قبل از میلاد مسیح تولید کننده پسته بوده، سال گذشته برای اولین بار از سال 2008 توانست عنوان بزرگترین تولید کننده دنیا را به خود اختصاص دهد.

در مقابل، تولید پسته در کالیفرنیا در سال 2015 به دلیل بدی آب و هوا تقریبا به نصف رسید.

کاهش عرضه موجب شده تا قیمت پسته کالیفرنیا به بالای 5 دلار در هر پوند برسد و به ایران اجازه دهد تا تخفیف هایی را به مشتریان خارجی اش به خصوص چینی ها، که بزرگترین وارد کنندگان در این بازار هستند، ارائه دهند.

به گفته ریچارد ماتوئیان، پسته کار برجسته آمریکایی، پسته ایران با قیمتی 80 سنت تا یک دلار کمتر از پسته آمریکا به چین صادر می شود.

ماتوئیان افزود: ما معتقدیم آمریکا جایگاه بزرگترین تولید کننده پسته جهان را به دست خواهد آورد و در سال 2016 بازار چین را به دست خواهد آورد.

اروپا بازار بزرگ دیگری است که ایران به لطف لغو تحریم ها می تواند حضور موفقی در آن داشته باشد. هرچند صادرات پسته به اروپا مشمول تحریم نبوده، اما محدودیت های بانکی و کشتیرانی صادرات به اروپا را دشوار ساخت بود.

نیل هاید، تاجر انواع آجیل در این باره گفت، حتی با وجود چنین چالش هایی «پسته ایران به دلیل طعمی که دارد، جایگاه قوی ای در بازار اروپا دارد.»

مشکل مهم پسته ایران وجود مقادیری آفلاتوکسین، نوعی ماده سمی در آن است که موجب شده بسیاری از خرده فروشان به جای پسته ایرانی پسته کالیفرنیا را خریداری کنند.

کیز بلوکلند، تاجر بازار بین المللی آجیل در هلند گفت: «من شخصا فکر می کنم پسته ایران لذیذ تر و خوشمزه تر است، اما سوپرمارکت ها به راحتی پسته ایرانی را جایگزین نخواهند کرد.»

با این وجود، قیمت پسته آمریکا در طی 8 سال گذشته همواره افزایش یافته و به عقیده مدیران صنعتی این مسئله موجب خواهد شد که خرید پسته ایرانی مورد تشویق قرار گیرد.

سوال بزرگ این است که آیا ایرانی ها می توانند راه ورود پسته این کشور به سمت بازار آمریکا را باز کنند؟ حتی قبل از تحریم های آمریکا، پسته ایرانی مشمول تعرفه های حدودا 300 درصدی ضد دامپینگ بود. با لغو تحریم ها باید دید که آیا مقامات تجاری آمریکا باز هم همان تعرفه ها را مجددا اعمال می کنند یا خیر./ تسنیم
(جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴) ۱۸:۳۱
تورج فیضی
۱۳۹۴/۱۱/۱۰
0
0
0

بهترین و مرغوبترین خشکبار ایران در شرکت آینا تحارت ایساتیس ٠٢١-٨٨٨٢٩٨٠١ ٠٨١٢١٣٦٠٢٢٨


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها