چهارشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۳۱۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

ورود کالاهای با کیفیت از مبادی رسمی عرصه را بر کالای قاچاق تنگ می‌کند

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: به مرور با اصلاح ساختار اقتصادی کشور از جمله کاهش تعرفه واردات و ورود رسمی کالاهای باکیفیت اروپایی، واردات از بازارچه‌های مرزی و قاچاق کمرنگ می‌شود.

خسرو فروغان گرانمایه  در مورد قاچاق کالا  از مبادی رسمی از جمله بازارچه‌های مرزی گفت: متاسفانه در سال‌های تحریم به دلیل کمبود کالای باکیفیت در بازار و دیوار بلند تعرفه واردات رسمی شاهد قاچاق کالا در سطوح مختلف بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی اگر چه مبدا واردات کالا هستند، اما نباید فراموش کرد که سطح کالایی که در این بازارچه‌ها به فروش می‌رسد در حد مواد شوینده، پوشاک و یکسری کالاهای مصرفی است در حالی که شاهد قاچاق گسترده کالاهای اساسی‌تر و توزیع آن در سطح بازارهای کشور هستیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی شیراز به این نکته اشاره کرد که متاسفانه در برخی موارد شاهد قاچاق کالا به طور رسمی هستیم به این مفهوم که وارد کننده کم اظهاری کرده و به راحتی حجم بیشتری از کالا را بدون پرداخت تعرفه و عوارض وارد می‌کند.

فروغان گرانمایه به این نکته اشاره کرد که اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها و کاهش هزینه‌های مبادله کالا به دلیل برقرار شدن ارتباطات بانکی شاید قاچاق کالا هم چندان مقرون به صرفه نباشد.

وی اضافه کرد: وقتی با کشورهای اروپایی که کالاهای باکیفیتی چه در حوزه مواد اولیه و چه در حوزه ماشین‌آلات و کالای ساخته شده دارند، قراردادهای میلیاردی می‌بندیم قطعا با ورود این کالاها به بازار عرصه بر کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت تنگ می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت بازار کنونی ایران گفت: آن قدر این بازار جذابیت دارد که رئیس جمهور چین در شرایط کنونی احساس خطر کرده و شخصا برای حفظ و گسترش روابط تجاری به ایران سفر کرد. چرا که دیگر مانند زمان تحریم هر کس نمی‌تواند کالای بی‌کیفیت را با هر شرایطی به دلیل محدودیت‌ها به ما بفروشد.

به گفته رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق ایران تنها در یک نمونه  18.4 میلیارد دلار با ایتالیا در سفر دو روز اخیر رئیس جمهور قرارداد منعقد شده که همه این کالاها قرار است تا از مبادی رسمی وارد بازار شود.

وی بر این نکته تاکید کرد که اگرچه برخی معتقدند که 5 تا 10 زمان لازم است تا اقتصاد کشور اصلاح شده و رشد کند، اما با شتابی که در تغییر ساختار بازار مشاهده می‌کنیم به 2 سال نمی‌کشد که بسیاری از موانع برطرف خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته هم اشاره کرد که ایران تا 2 سال آینده بنا دارد که به عنوان عضو رسمی سازمان تجارت جهانی درآید که نیاز به تغییرات اساسی از جمله اصلاح تعرفه‌ها دارد./ فارس
(چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها