سه شنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۳۱۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

چرا باید شیر را پاستوریزه مصرف کنیم؟

شکی وجود ندارد که شیر یک ماده بسیار مغذی و منبع مهم اسیدهای آمینه و مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم و … است که منجر به سلامت استخوان ها می شود.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازlivescienceاز لحاظ تاریخی، شیر گاو خام و غیر پاستوریزه می تواند توسط آلودگی به وسیله باکتری ها، منشا بیماری های شدید در انسان باشد.
در عین حال پاستوریزه کردن شیر شامل حرارت دادن آن تا ۷۲ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ ثانیه است. این روند می تواند باکتری های مضر موجود در شیر را از بین برده و استفاده از آن را برای انسان ایمن تر کند.
گاهی ممکن است حیواناتی که شیر آنها را می دوشیم، حامل عوامل بیماری زای دیگری باشند که موجب بروز بیماری ‌هایی در انسان‌ها شوند. باکتری ‌ها می‌ توانند روی پوست آنها قرار داشته باشد یا از طریق مدفوع آنها منتشر شود. حتی حیوانات سالم نیز ممکن است منبعی از ارگانیسم ‌هایی باشند که برای افراد مضر هستند. چنین عوامل بیماریزایی ممکن است در محیط مزرعه شامل خاک، آب، چراگاه و غذای حیوانات باشند. این عوامل بیماری ‌زا می ‌توانند در زمان شیردوشی وارد شیر شوند و احتمال بیماری زایی را افزایش دهند.
معمول‌ترین عوامل بیماری‌زا شامل اشریشیا کولای، کامپیلوباکتر و سالمونلا هستند اما احتمال حضور عوامل بیماری‌ زای دیگری نظیر انگل کریپتوسپریدیوم (نوعی انگل گوارشی) نیز وجود دارد.
کامپیلوباکتر و سالمونلا سبب بروز اسهال شدید می شوند. نوع خاصی از اشریشیا کولای می تواند موجب بروز بیماری‌های شدید و خطرناکی مانند از کار افتادگی کلیه و حتی مرگ شود.
متوقف کردن رشد باکتری در شیر مستلزم گرم کردن آن برای از بین بردن باکتری ‌ها یا سرما برای کند کردن رشد آن‌ ها است. برای مثال اشریشیا کولای می ‌تواند در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد و تنها در طی ۶ ساعت از ۱۰ سلول به ۱۰۰ میلیون سلول تکثیر یابد. تنها ۱۰ سلول ممکن است برای بیمار کردن یک فرد کافی باشد. پس ضروری است که هر گونه فرایند رشد بالقوه‌ای متوقف شود.
حامیان مصرف شیر خام معتقد به ارزش غذایی بیشتر آن و فواید بیشتر آن برای سلامت هستند اما در حال حاضر هیچ گونه شواهدی مبنی بر از بین رفتن اثرات سودمند شیر برای سلامتی با پاستوریزه کردن وجود ندارد.
پاستوریزه کردن همچنان گامی مهم و حیاتی که به ما اطمینان می ‌دهد به از شیری سالم‌ تر و مغذی ‌تر لذت ببریم.
(سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها