پنج شنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۷:۲۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۳۰۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان به روسیه اعلام شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس هماهنگی های انجام شده با صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات، سه هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار صادرکنندگانی قرار می گیرد که فقط به روسیه صادرات انجام می دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس هماهنگی های انجام شده با صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات، سه هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار صادرکنندگانی قرار می گیرد که فقط به روسیه صادرات انجام می دهند.

محمدرضا نعمت زاده روز چهارشنبه در دومین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور در سالن وزارت کشور افزود: علاوه بر این، با کشتیرانی کشورمان هماهنگ شده که در ماه دو نوبت برای حمل بار از بنادر شمالی به بندر آستارخان در روسیه اختصاص دهند.

وی ادامه داد: افزون بر این هماهنگ کرده ایم شماری کانتینر یخچال دار برای حمل میوه و تره بار با کشتی به روسیه، در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

وزیر صنعت افزود: همچنین هفته گذشته با شرکت هواپیمایی تابان هماهنگ کردیم که پروازهایی مستقیم از تهران به بندر آستارخان در روسیه بگذارند.

به گفته نعمت زاده، به این پروازها از محل یارانه های در نظر گرفته شده برای صادرات، یارانه تعلق می گیرد.

وی افزود: قرار است در حال حاضر هفته ای دو نوبت پرواتز به آستاراخان انجام شود به تدریج این پروازها افزایش می یابد.

وزیر صنعت ادامه داد: همچنین هماهنگ شده که هواپیماهای باری، برای حمل میوه و تره بار از جیرفت( در کرمان) و شمال خوزستان، پروازهای مستقیم به مسکو و بندر آستاراخان انجام دهند.

نعمت زاده، شرایط پیش آمده برای مبادلات تجاری با روسیه را فرصتی برای جهت در صادرات عنوان کرد و گفت: در زمینه صادرات میوه و تره بار باید شرکت های توانمند صادراتی ایجاد کنیم که از نظر برخورد با مسائل بین المللی، روابط بانکی، کیفیت و حمل و نقل توانمند باشد.

نعمت زاده تاکید کرد: استان های صادرکننده میوه و تره بار باید دارای ترمینال باشند و به محموله صادراتی «مهر ترمینال» درج کنند تا آن ترمینال در مورد کیفیت و استانداردهای محموله، مسئولیت پذیر باشند.

** صدور مجوز صادرات مرغ به روسیه تا دو هفته دیگر

وی با بیان اینکه مجوز صادرات محصولات لبنی صادر شده است، گفت: یکی دو هفته دیگر مجوز صادرات مرغ نیز صادر خواهد شد.

نعمت زاده درمورد نرخ تعرفه نیز گفت: از چند ماه گذشته کارگروهی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تشکیل شده است.

وزیر صنعت افزود: البته کشورهای عضو اوراسیا اعلام کرده اند که عضویت ایران دو سال زمان می برد اما ما گفته ایم که در حال حاضر به صورت موقت توافقی داشته باشیم و پس از آن به توافق اصلی برسیم.

وزیر صنعت گفت: در مذاکرات دوجانبه با کشورهایی که برای گسترش روابط اقتصادی به ایران می آیند اعلام کرده ایم که این همکاری ها باید متکی بر سرمایه گذاری مشترک باشد.

وی، یکی از دیگر شرایط همکاری با دیگر کشورها را سرمایه گذاری با هدف صادرات عنوان کرد و گفت: در جلسه با یکی از خودروسازان بزرگ تاکید کردم که سرمایه گذاران خارجی باید موظف باشند تولیدات مشترک را در شبکه بین المللی بازار خود عرضه کنند؛ سرمایه گذار خارجی باید متعهد باشد که بخشی از تولید را به خارج از کشور صادر کند.

وزیر صنعت یکی از دیگر نکات مهم را موضوع نوسازی صنایع کشور عنوان کرد و گفت: ما سال هاست که از صنعت دنیا فاصله گرفته و عقب مانده ایم و اصرار داریم که این نوسازی ها در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری توسعه پیدا کند.

نعمت زاده با تاکید بر توجه به مسائل زیست محیطی در روابط صنعتی ایران با دیگر کشورها گفت: مثلا در زمینه خودرو تاکید داریم که حداقل از داشتن استانداردهای یورو 5 شروع کنیم و تکنولوژی هایی که وارد می شود دارای استانداردهای یورو 6 باشد.

وی افزود: در دو سال گذشته اقدامات گسترده ای در حوزه تولید انجام شده است؛ موانعی در برابر تولید وجود دارد که سعی شده است این موانع برداشته شود و کارگروه هایی برای این مساله تشکیل شده است که به صورت هفتگی گزارش های این کارگروه ها به رئیس جمهوری تقدیم می شود.

نعمت زاده با اشاره به اینکه حدود 80 درصد مشکلات واحد تولیدی بحث منابع مالی است، گفت: در این سال ها نرخ ارز چند برابر شده و تولید افزایش یافته و از سرمایه ها هم به خوبی استفاده نشده است؛ به دنبال آن بحث کمبود نقدینگی به یکی از مباحث جدی تبدیل شده است که امیدواریم بانک مرکزی در این زمینه ماعدت داشته باشد.

** درخواست وزیر صنعت از استانداران

وزیر صنعت خطاب به استانداران و فرمانداران سراسر کشور گفت: کارگروه های استانی تسهیل تولید را جدی بگیرند زیرا بسیار تاثیرگذار است؛ در دو سال گذشته توانسته ایم 700 واحد تعطیل شده در شهرک های صنعتی را مجددا راه اندازی کنیم.
(پنج شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴) ۰۷:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها