چهارشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۳
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۶۲۷۹۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

ضرورت درج جنس و گونه میکروارگانیسم ها روی برچسب محصولات پروبیوتیک

مدیر کل فراورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در خصوص فراورده های پروبیوتیک ها توضیحاتی ارائه کرد.

مدیر کل فراورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا  و دارو  در گفتگو با ایفدنا  در خصوص فراورده های پروبیوتیک ها  یا فراسودمند اظهار داشت: این محصولات درگروه میکروارگانیسم ها و موجودات زنده  از نوع باکتری و مخمرها قرار می گیرند که اگر چه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند اما زنده و فعال بوده و با قرار گیری به تعداد مناسب در بخش‌های مختلف بدن مثل روده ، با فعالیت های زیستی خود، از طریق حفظ و بهبود توازن تعداد زیادی باکتری های مفید که در اصطلاح فلور میکروبی روده نامیده می شوند میان میکروارگانیسم های سودمند و زیان‌بخش، خواص قابل ملاحظه ای برای میزباناز نظر سلامت‌بخشی ایجاد می کنند.

دکتر بهروز جنت با اشاره به معنای  واژه «پروبیوتیک» به معنای لغوی«حیات بخش» ، و مفهومی «ضدحیات»، ماده غذایی پروبیوتیک را غذایی حاوی پروبیوتیک ها کافی، به منظور ایجاد تاثیرات سودمند آن در زمان مصرف دانست .

 وی در ادامه سلامت بخش بودن خود فرآورده یا دست کم مضر نبودن آن، استفاده توسط طیف وسیعی از مردم و امکان تولید دائمی آن  را از جمله ویژگیهای  این محصولات برشمرد.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در ادامه به دارا بودن شرایط مطلوب از نظر ماندگاری میکروارگانیسم پروبیوتیک و عدم زایل شدن خواص حسی آنها بواسطه افزودن پروبیوتیک به عنوان معیارهای فراورده های فرا سودمند اشاره کرد.

 
وی همچنین با توجه به ویژگیهای فوق تصریح کرد: محصولات شیری به عنوان پایه مناسبی برای تولید فراورده های پروبیوتیک هستند. برای مثال، در حال حاضر، ماست‌های گوناگون به منظور درمان عفونت‌های روده‌ای به‌ویژه اسهال و عفونت‌های باکتریایی و مخمری دستگاه تناسلی، مورد تولید و مصرف دارند.  گوناگونی میکروارگانیسم های پروبیوتیک همواره در حال افزایش بوده به این معنی که بررسی‌ها ی جدید به شناخت سویه‌ها، گونه ها وجنسهای جدیدی از میکروارگانیسم ها که دارای خواص پروبیوتیکی هستند منجرمی شود.

دکتر جنت افزود: ازبین میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک گونه‌هایی وجود دارند که مجموعاً به عنوان کشت‌های آزمایشگاهی  ABشناخته می شوند و این عبارت برای نشان دادن حضور این میکروارگانیسم‌ها ارتقاء دهنده سلامتی در ماست ها و سایر محصولات شیری تخمیر شده به کار برده می شود.

مدیر کل فراورده های غذایی آرایشی و آشامیدنی سازمان غذا  و دارو تصریح کرد: به هنگام مصرف و تا آخرین روز تاریخ انقضای مصرف محصول درج نوع میکروارگانیسم های مورد استفاده به ویژه جنس و گونه، از جمله میکروارگانیسم های پروبیوتیک، بر روی برچسب باید مورد اشاره قرار گیرد.

وی  در پایان خاطر نشان کرد: تولیدکننده می تواند حداقل قابلیت زیستی پروبیوتیک ها را با ذکر عبارت «حداقل تعداد سلول های زنده و فعال پروبیوتیک در هر میلی لیتر (یا در هر گرم) از فرآورده» مشخص کند. این حد شمارش باید تا پایان اتمام تاریخ انقضای مصرف حفظ شود. همچنین تولیدکننده می تواند مقدار مصرف توصیه شده فرآورده شیری پروبیوتیک برای برخورداری از خواص سلامت بخش ادعا شده به صورت گرم/ میلی لیتر در روز/ هفته ذکر کند.
(چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴) ۰۹:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها