شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۳۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۱۸۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

انتقاد نایب رییس اتاق بازرگانی از پایین بودن شفافیت در نظام اقتصادی

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران رتبه کشور در شاخص ادراک فساد را از میان 175 کشور 134 عنوان و تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از اختلالات جدی در نظام اقتصادی کشور پایین بودن شفافیت است، بنگاه‌های عمومی باید در جهت شفاف‌سازی، صورت‌های مالی خود را منتشر کنند، چراکه این بنگاه‌ها متعلق به مردم هستند.

پدرام سلطانی درباره ضرورت توجه به شفاف‌سازی مالی در بنگاه‌های عمومی گفت: یکی از مطالبات و انتظارات بخش خصوصی این است که بنگاه‌های عمومی و مجموعه‌های اقتصادی غیردولتی به انتشار صورت‌های‌ مالی‌شان اقدام کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ادامه داد: یکی از اختلالات جدی در نظام اقتصادی کشور پایین بودن شفافیت است، رتبه ما در شاخص ادراک فساد از میان 175 کشور 134 است که نمی‌تواند جایگاه شایسته‌ای باشد. امروز مسئله فساد در اقتصاد کشور تنها محدود به بخش دولتی نیست بلکه در بخش عمومی و غیر دولتی نیز وجود دارد.

سلطانی با بیان مطالبه بخش خصوصی از بنگاه‌های عمومی تصریح کرد: بنگاه‌های عمومی متعلق به مردم هستند، چرا مردم نباید از اطلاعات این بنگاه‌ها مطلع باشند؟ آن‌ها باید صورت‌های مالی‌ و دارایی هایشان را منتشر و مدیران خود را معرفی کنند. مطمئنا این اقدامات می‌تواند نتایج مثبتی را برای اقتصاد به دنبال داشته باشد.

رفتار سازمان تامین اجتماعی با مؤدیانش باید اصلاح شود
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع زمان حساب‌رسی‌های تامین اجتماعی از شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: تامین اجتماعی این حق را برای خود قائل است که به حساب‌های کلیه شرکت‌ها رسیدگی کند و تا 10 سال قبل و حتی در مواقعی سال‌های بیشتری را حسابرسی کند و بر اساس آن مشخص می‌کند که شرکت‌ها باید چقدر حق بیمه بیشتری پرداخت کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی افزود: این در حالی است در قانون به "بازرسی" اشاره شده است و نه "حسابرسی". به همین دلیل این بازرسی‌های تامین اجتماعی باید محدود به یک زمان مشخص باشد تا بنگاه‌ها با سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل و معضل نشوند. در حال حاضر هر زمان که قرار باشد مفاصاحساب گرفته شود سازمان تامین اجتماعی از بنگاه‌ها تعهد می‌گیرد تا در هر زمان که بخواهد به حساب‌ها رسیدگی کند. چنین رفتارهایی که سازمان تامین اجتماعی با مؤدیان خود انجام می‌دهد رفتار درستی نیست و باید اصلاح شود./ ایسنا
(شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها