سه شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۱۸۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تعطیلی 7 کارخانه صنایع لبنی استان زنجان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: متأسفانه از 10 کارخانه صنایع لبنی دارای مجوز در سطح استان، فقط 3 کارخانه فعالیت دارند و بقیه تعطیل هستند.

«رحمان رستم‌خانی» ، با تأکید بر این‌که مصرف سرانه شیر استان 198 کیلوگرم کمتر از گزارش سازمان بهداشت جهانی برآورد شده است، اظهار کرد: متأسفانه پس از حذف شیر یارانه‌ای، افزایش قیمت لبنیات و کاهش شدید مصرف سرانه در کشور، برخی واحدهای تولیدی استان نتوانستند بر اساس شرایط جدید بازاریابی کرده و ناچار به پذیرش تعطیلی شدند.

این مسئول ادامه داد: تولید شیر خام تا پایان پارسال بیش از 183 هزار تن بود که از این میزان 52 درصد در داخل استان و 48 درصد نیز در خارج از استان به مصرف رسید. در واقع تولید روزانه استان 503 تن و مصرف روزانه آن نیز 285 تن برآورد شده و این در حالی است که برای تکمیل زنجیره تولید شیر خام استان، 130 واحد جمع‌آوری شیر در کانون‌های تولید شیر استان مستقر شده‌اند و 502 تن از حجم تولید روزانه را به کارخانجات صنایع شیر استان حمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: کارخانجات باید شیر صنعتی را 14هزار و 400 ریال بخرند در صورتی که 12 هزار و 500 ریال حداکثر قیمتی است که به تولیدکننده پرداخت می‌شود. شیر روستایی نیز 9011 ریال خریداری می‌شود. این در حالی است که از 10 کارخانه صنایع فرآورده‌های لبنی با وجود این‌که همگی پروانه بهره‌برداری دارند فقط 3 کارخانه فعال و مشغول به کارند.

رستم‌خانی خاطرنشان کرد: متأسفانه این روزها با کاهش مصرف سرانه لبنیات مواجه‌ایم در حالی که دولت می‌تواند در برنامه‌ریزی منسجم و طولانی مدت، مصرف اقلام موثر در سلامت مانند شیر و لبنیات را مد نظر قرار داده و راهکار مفیدی مانند سال‌های 75 تا 80 (ارائه یارانه دولتی) در پیش بگیرد، چون جز با کاهش قیمت محصولات لبنی نمی‌توان خانوار را به افزایش مصرف ترغیب کرد. متأسفانه در صورت ادامه رویه کنونی، به مرور زمان با انواع بیماری‌ها از جمله افزایش روزافزون پوکی استخوان مواجه می‌شویم. در حالی که با اخذ تدابیر جدی می‌توان به شکل غیرمستقیم واحدهای تعطیل شیر خام را نیز فعال کرد.

به گزارش ایسنا، شیر به‌علت ارزش غذایی زیاد و تأمین نیازهای اساسی بدن و هضم آسان، نقش برجسته‌ای در تأمین نیازهای غذایی افراد داشته و میزان مصرف روزانه آن در یک کشور نشان‌دهنده وضعیت تغذیه و بهداشت در سطح جامعه، هم‌چنین بیانگر پیشرفت منابع تولید شیر و سلامت نیروی انسانی آن جامعه است. در واقع با مصرف روزانه یک لیوان شیر، تقریباً 25 درصد پروتئین، 50 درصد کلسیم، 20 درصد ویتامین D، 25 درصد ویتامین B2 و 40 درصد ویتامین B12 مورد نیاز بدن افراد بالغ تأمین می‌شود./ ایسنا
(سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴) ۱۳:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها