سه شنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۱۶۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مازندران؛ قطب تولید دانه روغنی در کشور

بازرگانی و فروش از مهم‌ترین عوامل محدودکننده توسعه کشت محصولات کشاورزی است.

دیوید کارشناس شرکت soya.uk در حاشیه بازدید از مزارع سویای مازندران  اظهار کرد: تصمیم ما بر این بوده محدوده‌ای از واریته‌های گوناگون سویا را به ایران و استان مازندران بیاوریم اما به‌دلیل نبود اطلاعات دقیق از شرایط آب‌ و‌ هوایی و کشاورزی ایران، نتوانستیم این‌کار را به‌خوبی انجام دهیم.

* ورود سویا از کشور چک به مازندران

دیوید خاطرنشان کرد: از کشورهای روسیه، اوکراین و چک ارقامی را با 10 واریته به ایران فرستادیم که موفقیت‌های خوبی را در این زمینه به‌دست آوردیم.

وی با بیان اینکه 10 تا 20 سال طول می‌کشد تا اطلاعات کافی و لازم را از کشت سویا در ایران و مازندران به‌دست آوریم، افزود: شروع خوبی برای کشت ارقام جدید داشتیم اما در زمینه حمل‌ و ‌نقل بذر به مازندران از گمرک و ترخیص آن مشکل ایجاد شد و از 10 رقم پیشنهادی تنها  دو رقم و آن هم با تأخیر به مازندران رسید.

کارشناس شرکت soya.uk با اشاره به اینکه تاریخ کشت ارقام وارداتی سویا به مازندران مناسب نبوده است، گفت: زمانیکه کشت با تأخیر انجام شود و دما هم مناسب باشد، گیاه با سرعت بیشتری به‌سمت گل‌دهی حرکت می‌کند و دمای بالای 40 درجه خرداد ماه عامل اصلی مناسب نبودن کشت بوده و به‌دلیل باز شدن غلاف‌ها و ریختن بذور از غلاف، مناسب مازندران نیست چراکه این موضوع یک مسأله ژنتیکی است و به محیط مربوط نمی‌شود.

* بیماری‌ها عوامل محدودکننده کشت سویا در مازندران

دیوید ادامه داد: دو رقم موجود از کشور چک‌ وارد مازندران شده است و امیدواریم در آینده تحقیقات بیشتری انجام شود و ارقام مناسب‌تری برای این استان معرفی شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات خوبی درباره زراعت و کشت سویا در مازندران کسب کردیم که بیشتر آن به عملیات زراعی مرتبط است، اضافه کرد: تکنیک‌های تولید بذر و دانش مرتبط به آن به مازندران وارد می‌شود و باید با هماهنگی لازم به رقم مناسب استان دست یابیم.

کارشناس شرکت soya.uk خاطرنشان کرد: بیماری‌های پس از استقرار گیاه از عوامل محدودکننده سویا در مازندران است که پوشش‌دار کردن بذر به قارچ‌کش، آفت‌کش و باکتری این مسأله را از بین می‌برد.

دیوید بیان کرد: اگر به کشاورزان ثابت کنیم پوشش‌دار کردن بذر موجب استقرار بذر در خاک می‌شود به موفقیت‌های لازم دست می‌یابیم.

وی تصریح کرد: با پوشش‌دار کردن بذر سویا تمام بیماری‌های خاکی از بین نمی‌رود اما فرصت به گیاه داده می‌شود تا مرحله استقرار در خاک، به بیماری‌ها مقاوم باشد.

* مازندران قطب تولید دانه روغنی در کشور

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم ، با اشاره به همکاری شرکت انگلیسی soya.uk با ایران در زمینه تولید سویا، گفت: اسفند ماه سال گذشته این تیم در راستای توسعه کشت سویا به مازندران سفر کردند که در این زمینه نیاز‌های بخش کشاورزی مازندران بیان شد.

حسن عنایتی ادامه داد: در زمینه دانه‌های روغنی باید به‌جایی برسیم که بتوانیم بخشی از نیاز جامعه در روغن و پروتئین گیاهی را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه مازندران به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در کشور مطرح است، افزود: در سال‌های اخیر شاهد روند نزولی تولید دانه‌های روغنی بوده و به‌دنبال پایداری تولید در مازندران هستیم.

* افزایش متغییرهای تولید دانه روغنی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در سال‌های اخیر در حوزه تولید، نگرانی‌هایی داشته‌ایم که باید از ارقامی استفاده شود که هم ظرفیت تولید بالایی داشته و هم در برابر انواع تنش‌ها مقاومت داشته باشد.

عنایتی با اشاره به اینکه متغیر‌های تولید دانه‌های روغنی در حال افزایش است، گفت: با توجه به افزایش تغییرات اقلیمی، باید ارقامی معرفی شوند که سازگار با شرایط محیطی بوده و از تولید خوبی برخوردار باشند و از نظر اقتصادی برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به‌دنبال ایجاد حرکتی هستیم که تحولی در توسعه کشت سویا در مازندران به‌وجود آورده و در این راستا از توانمندی شرکت soya.uk استفاده می‌کنیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پوشش بذر می‌تواند عامل خوبی برای افزایش سطح سبز مزرعه باشد، افزود: با توجه به اینکه بذر در خاک می‎ماند، کپک‌زدگی بذر و سله بستن خاک می‌تواند عامل مهمی برای عدم سبز این محصول باشد.

عنایتی ادامه داد: به‌دنبال کشت ارقامی با عملکرد بالاتر و متحمل به شرایط محیطی مانند آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز، دما، رطوبت و نور هستیم.

* بازرگانی؛ عامل محدودکننده توسعه کشت محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی ساری، با اشاره به کشت ارقام وارداتی سویا در این شهرستان، گفت: عدم تأمین به‌ موقع نهاده‌ها، از مهم‎ترین مشکلات کشت و کار است که در دولت تدبیر و امید مشکل کود حل شد اما در زمینه تأمین بذر مشکل وجود دارد که اگر بذر و نهاده‌های مورد نیاز به‌موقع تأمین شود بخشی از مشکلات حل می‌شود.

طهمورث قاسم‌نژاد، تغییرات آب و‌ هوایی را یکی از دلایل عمده و تأثیرگذار در توسعه کشت محصولات کشاورزی بیان کرد و گفت: باید ارقام جدید و متحمل به این شرایط در نظر گرفته شود تا شاهد عملکرد بالای محصول سویا باشیم.

وی اظهار کرد: بازرگانی و فروش از مهم‌ترین عوامل محدودکننده توسعه کشت محصولات کشاورزی است.

* با معرفی ارقام مناسب اعتماد کشاورز حفظ می‌شود

رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از دیگر شهرستان‌های تحت کشت ارقام وارداتی سویا ، ادامه داد: دانش پایین کشاورزان، کم بودن ارزش افزوده سویا، عدم محلول‌پاشی ریز مغذی‌ها، عدم مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز و مشکلات بازرگانی از جمله دلایل عمده کاهش سطوح و عملکرد محصولات دانه‌های روغنی در چند سال اخیر بوده است.

زهرا عبدالملکی افزود: باید قبل از مصرف بذر و ارقام جدید، به‎دنبال یافتن مشکلات و حل آن باشیم و در نهایت رقم مناسب به کشاورزان معرفی شود تا اعتماد کشاورز حفظ شود./ فارس
(سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴) ۰۹:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها