دوشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۱۶۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سیب‌فرانسوی و پرتقال‌مصری ناخوانده‌های بازار میوه کشور

این روزها میوه‌های خوش‌رنگ و لعاب‌ فرنگي در بسیاری از مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر خودنمایی می کنند؛ انگور شیلی، سیب فرانسوی، گلابی چینی، پرتقال مصری از جمله میوه‌هایی هستند که باوجود ممنوعیت واردات در مغازه‌های سطح شهر حضور دارند و چندین برابر میوه‌های داخلی به فروش می رسند.

این روزها  میوه های خوش رنگ و لعاب‌ فرنگی در بسیاری از مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر خودنمایی می کنند؛ انگور شیلی، سیب فرانسوی، گلابی چینی، پرتقال مصری و هلوی ترکیه از جمله میوه‌هایی هستند که علی رغم ممنوعیت واردات در مغازه‌های سطح شهر حضور دارند و با قیمت‌هایی گزاف و چندین برابر میوه‌های داخلی به فروش می رسند.

این درحالی است که وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی تعیین سیاست‌‌های این حوزه، همچنان اعلام می‌کند واردات میوه به کشور ممنوع است و مسئولیت مقابله با قاچاق نیز بر عهده این وزارت‌خانه نیست.

 گفتنی است،آنچه مهم است صادرات با کیفیت بالا که قدرت رقابت‌پذیری با کالاهای مشابه خارجی خود داشته و دیگری جایگزینی واردات یعنی آن چیزی را که مصرف می‌کنیم،بتوانیم خودمان تولید کنیم.

 و این درحالی است که متولی  صادارات و واردات درگذشته دو وزارتخانه بازرگانی و جهاد کشاورزی  بوده  که در دولت دهم ،با تصویب طرحی وظایف دو وزارتخانه  را تفکیک کرد.

زمانی که خرید وفروش محصولات کشاورزی راکد می‌شود،درگام نخست کشاورز ضرر می‌کند،زیرا کشاورز مجبوراست حتی با بهای پایین محصولاتش را به فروش برساند تا برای جبران هزینه‌های تولید  مقروض نشود:نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهارنظر کرده اند که در ادامه می خوانیم.

اختلاف نرخ میوه را باید در ناکارآمدی جهادکشاورزی جستجو کرد

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مسولیت مستقیم تعیین نرخ میوه به عهده وزارت جهادکشاورزی است،گفت:اختلاف نرخ میوه را باید در ناکارآمدی جهاد کشاورزی جستجو کرد.

امید کریمیان درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره تعیین نرخ میوه  درصنعت کشاورزی،خاطر نشان کرد:اختلاف قیمت محصولات کشاورزی  درمناطق مختلف منجر می‌شود که  تبعیض ایجاد شود و به همین علت وزارت کشاورزی باید یک برنامه کاربردی و اصولی  در تولید ،توزیع و فروش محصولات و حتی تعیین  نرخ به عنوان عامل اصلی  این مهم را عملیاتی کنند.

واسطه‌گری عدم ثبات نرخ محصولات کشاورزی را به همراه دارد

نماینده  مردم مریوان و سرو آباد درمجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه  ناکارآمدی وزارت جهاد کشاوزی  در اجرا یکی از عواملی است که ما  تعیین نرخ قیمت را نمی توانیم به نحو مطلوب عملیاتی کنیم ، ادامه داد: واسطه گری دلال‌ها در عرصه کشاورزی  موجب می شود نرخ محصولات  کشاورزی به ثبات نرسد و متغیر باشد.

وی ادامه داد:اگر نظارت درعرصه  تعیین نرخ محصولات کشاورزی  کمرنگ باشد،دلالان با واسطه گری در این عرصه  تعادل نرخ بازار محصولات کشاورزی را بر هم می زنند.

کریمیان افزود:برخی از میوه‌های وارداتی نرخ مساوی با میوه‌های تولید داخل دارند،بنابراین اگر نرخ‌های  محصولات  کشاورزی  درکشور به نحو اصولی  تنظیم نیست و این امر نشانه عدم نظارت کارآمد است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس،یادآورشد:معنای واردات بی رویه به این معنا است که بازار از کالای وارداتی اشباع شده  و ازهمین رو دولت باید مکانیزم تنظیم  بازار را به گونه ای درنظر بگیرد که درهای اقتصاد به سمت دلالان بسته شود.

مقابله با قاچاق میوه نیازمند برنامه‌ریزی جامع است

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه قاچاق میوه باید در کشور کنترل شود، گفت: موضوع قاچاق میوه حل نشدنی نیست؛اما خروج از این مقوله منفی اقتصادی نیازمند برنامه ریزی جامع است.

محمد اسماعیل نیا درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره قاچاق میوه،گفت:رانت‌های کثیف قاچاقچیان میوه را کمک می کند،بنابراین بدیهی است که وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باید با شناسایی افرادی که منجر به قاچاق میوه در کشور می‌شوند با این پدیده شوم مبارزه کنند.

نماینده مردم کاشمر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاچاق میوه بطور حتم کشاورزان را با مشکلات بی شماری روبرو می کند،تصریح کرد :یک گروه هماهنگ اقتصادی باید با بررسی همه جانبه  راه‌های ورودی قاچاق میوه را شناسایی کنند.

وی با با بیان اینکه جهاد کشاورزی وتعاون روستایی باید با ابزارهای که دارند با متخلفانی که با قاچاق میوه نظم بازار را برهم بزنند برخورد کنند، ادامه داد: منابع سرمایه کشورباید به منظور ثبات اقتصادی و عدم سرگردانی حفظ شوند واین درحالی است که این امر زمانی انجام می شود که راه‌های نفوذ دلالان در اقتصاد کشاورزی گرفته شود.

وی ادامه داد:قاچاق میوه را می توان با ابزارهای موجود در دولت برطرف کرد؛اما این امر باید همراه با عزم جهاد کشاورزی و با همکاری  دیگر ارگان های کشور باشد،زیرا این مهم تنها با عزم همگانی برای پاسداری از تولید داخلی امکان پذیراست.

عضوکمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه جهاد کشاورزی و تعاون روستایی باید با ابزارهای که دارند با افرادی که  قصد دارند  توازن بازار میوه  را برهم بزنند  برخورد کنند،یادآورشد: راه های نفوذ رانت در صنعت کشاورزی باید با برنامه ریزی کلان در این صنعت مولد ریشه کن شود.

تفاوت قیمت میوه در کلان شهرها نتیجه عدم نظارت کافی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت میوه کنترل شده نیست، گفت: نرخ برخی از میوه‌ها شهر به شهر متفاوت است بنابراین با این اوصاف زحمات کشاورزان به سادگی از بین می رود.

 سیدناصرموسوی لارگانی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،درباره عدم نرخ یکسان میوه در بازار کشور، خاطر نشان کرد: دلالان با ایجاد تنش دربازارمیوه سعی می‌کنند نرخ بازار را بر طبق  مفروضات سودجویانه  خود ترسیم کنند.

نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  آیا سزاوراست کشاورزان درجنوب کشور در  گرمای طاقت فرسا به کاشت،داشت و برداشت محصولاتشان بپردازند و درمقابل افرادی سود جو با بهای ناچیز محصولات کشاورزان را خریداری کنند،یادآورشد: تفاوت قیمت میوه  بویژه  در کلان شهرها نتیجه عدم نظارت  کافی دراین راستا است که اجازه می دهد دلالان در این فضا جولان دهند.

وی با بیان اینکه گویا به نظرمی‌رسد نظارت کافی بر روی عملکرد اصناف درکشور وجود ندارد،یاد آورشد: شاید برخی از مغازه‌ها مجبورهستند با توجه به نرخ اجاره‌ای  که  باید  در یک منطقه خاص پرداخت کنند قیمت میوه را افزایش دهند؛اما وضعیت کنونی نشان از این  موضوع دارد  که  برخی از مغازه دارن قیمت میوه را تا دوبرابر افزایش می دهند.

موسوی‌لارگانی یادآورشد: باید نرخ میوه برحسب وضعیت عادلانه ترسیم شود تا قواعد اقتصادی برطبق  پارمترهای وضع شده اختصاص یابد که درگام نخست پشتیبان کشاورزان باشد نه اینکه با عدم نظارت منجر شویم که دلالان  دراین عرصه نظام بازار کشاورزی را تعیین کنند.

عضوکمسییون اقتصادی مجلس،خاطرنشان کرد:محصولات کشاورزی باید به نحو شایسته ای درمدارقانونی قیمت قرارگیرند؛زیرا با این اوصاف کشاورزان مجبورهستند برای برداشت محصولاتشان هزینه‌های بالایی را متحمل شوند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ شنیده‌ها حاکی ازآن است تولید برخی میوه‌ها به خصوص سیب درسال جاری به قدری زیاد است که می‌توان آن را به کشورهای دیگر صادر کرد،اما متاسفانه شاید اگر به نزدیک‌ترین میوه‌فروشی مراجعه کنید،طبقی از سیب‌های خارجی را می‌بینید که در کنار سیب‌های ایرانی به فروش می‌رسند.

میوه‌های خارجی قاچاق بیشتر شامل اقلامی است که در کشور تولید می شود.مانند سیب و پرتقال! حتی این میوه ها در مناطقی که مرکز تولید میوه کشور نیست هم به چشم می خورد.

درمجموع دولت باید ازحقوق کشاورزان درزمینه  تولید محافظت کند؛چراکه اگر حمایت به نحو کارشناسی شده انجام  نشود؛بدیهی است که کشاورزان انگیزه‌های برای کاشت،داشت و برداشت محصولاتشان نخواهند داشت.تولید داخلی باید تقویت و حمایت شود و لازمه این کار،جلوگیری از واردات کالاهای خارجی بی‌کیفیت، واردات بی‌رویه محصولات چه درحوزه کشاورزی و چه در بخش صنعت است.

لازمه آن این است که کالاهای خارجی بی‌کیفیت وارد نشود و واردات بی‌رویه محصولات چه در حوزه کشاورزی و چه در بخش صنعت مهار شود چراکه این واردات به تولید ضربه‌زننده هستند.
(دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها