شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۹
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۶۱۵۷۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

ارقام اصلاح شده حبوبات از نظر وجود بیماری آزمایش می‌شوند

رئیس بخش اصلاح و تهیه نهال مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ارقام اصلاح‌شده حبوبات قبل از معرفی به کشاورزان از نظر وجود بیماری‌های رایج آزمایش می‌شوند.

«مسعود کامل»  با تأکید بر این‌که ارقام حبوبات در صورت مقاوم بودن به انواع بیماری‌ها رد شده و توزیع نمی‌شوند، اظهار کرد: از مهم‌ترین بیماری‌های حبوبات در استان، پوسیدگی ریشه و طوقه در اوایل فصل کاشت، فوزاریوم و کنه دو نقطه‌ای در اواخر فصل است که خسارت‌های زیادی به سطح زیرکشت وارد می‌کنند، از این‌رو تلاش مرکز تحقیقات، معرفی ارقامی است که به شکل معناداری در مقایسه با سایر ارقام به این بیماری‌ها مقاوم باشد.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه زنجان از استان‌های پیش‌رو در زمینه کشت حبوبات آبی(لوبیاقرمز و چیتی) و دیم(نخود و عدس) بوده و در خصوص تناژ و عملکرد سطوح زیرکشت، از وضعیت مطلوبی برخوردار است. از همین‌رو معرفی ارقام اصلاح‌شده و جدید با پتانسیل عملکرد بیشتر از مطالبات بسیاری از زارعان استان بشمار می‌رود.

وی با اشاره به این‌که هر رقم جدید، پشتوانه علمی و مطالعاتی 12 تا 14 ساله دارد، افزود: پارسال ارقام «صدری» و «کوشا» و امسال نیز رقم «غفار» لوبیاچیتی به زارعان معرفی شد. این در حالی است که ارقام مذکور علاوه‌بر عملکرد بالاتر دانه‌درشت بوده و از بازارپسندی مطلوب‌تری برخوردارند. در واقع هر کدام از این سه رقم حدود 10 تا 15 درصد افزایش عملکرد در واحد سطح نشان داده‌اند.

کامل هم‌چنین خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در ارائه ارقام جدید، «زودرسی» است، در واقع ارقام اصلاح‌شده حدود 10 تا 15 روز زودتر از سایر ارقام برداشت می‌شوند و این مسأله با توجه به بحران آب موجود از اهمیت بسزایی برخوردار است، چون می‌توان تا حدود زیادی از مصرف و اتلاف آب جلوگیری کرد و این مقوله مهم‌ترین معضل کشاورزی امروز بشمار می‌رود.

رئیس بخش اصلاح و تهیه نهال مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، تصریح کرد: البته مقاومت ارقام معرفی شده به بیماری، به مرر زمان شکسته شده و نمی‌توان آن‌ها را سال‌های متوالی به زارع توصیه کرد، چون مطمئناً به اندازه سال‌های اول عملکرد مطلوبی ندارند. از این‌رو جایگزینی ارقام جدید، نیازی است که هیچگاه نمی‌تواند از جانب مرکز تحقیقات مغفول واقع شود.

به گزارش ایسنا، انواع لوبیا از اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد مورد کشت قرار می‌گیرد و کشاورزان می‌توانند با خریداری بذور اصلاح‌شده، تناژ بالاتر و باکیفیت‌تری برداشت کرده و از صرفه اقتصادی بیشتری نیز بهره‌مند شوند./ایسنا
(شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴) ۱۰:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها