جمعه / ۱۵ آبان ۱۳۹۴ / ۲۲:۲۵
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۶۱۵۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس رستوران ها و کافه
کی اف سی و آنچه گذشت:

کی‌اف‌سی ترکیه هم کی‌اف‌سی ایران را رد کرد

پس از بسته شدن رستوران کی‌اف‌سی حلال در ایران، کی‌اف‌سی آمریکا،‌ ارتباط با این رستوران را رد کرد. هرچند مالک رستوران ایرانی گفت برندش را در ترکیه ثبت کرده است،‌اما فست فود 'کی.اف.سی' ترکیه هم هرگونه ارتباط با فروشگاه فست فود 'کی.اف.سی' در ایران را رد کرد.

 بلوای کی‌اف‌سی که در روزهای گذشته در ایران بلند شده است، ابعاد بین المللی هم پیدا کرده است. پلمب شدن رستوران کی‌اف‌سی حلال در تهران، تکذیب ارتباط با رستوران معروف در آمریکا را در پی داشت.

مالک رستوران کی‌اف‌سی حلال هم گفت که «پلمب کی‌اف‌سی حلال ناشی از سوءتفاهم است و این رستوران هیچ ارتباطی با کی‌اف‌سی آمریکا ندارد و با بِرَند «کی‌اف‌سی ایرانیان» به ثبت رسیده است. ما متعلق به برندی با عنوان کی‌اف‌سی حلال هستیم که مربوط به ترکیه می‌شود و متعلق به مسلمانان و بازار هدفش کشورهای اسلامی است و از ایرانیان مسلمان و شیعه در آن سهامدار هستند.» (اینجا)

اکنون اما کی‌اف‌سی ترکیه هم ارتباط با کی‌اف‌سی ایران را رد کرده است. 

«زینب وورال» مسوول روابط عمومی و مطبوعاتی فست فود 'کی.اف.سی' ترکیه با ارسال یک پست الکترونیکی به دفتر ایرنا در آنکارا این مطلب را عنوان کرد.

وی با ابراز تعجب از انتشار اخبار مرتبط با افتتاح شعبه کی.اف.سی در تهران گفت: هیچ یک از شعبات کی.اف.سی در ترکیه و یا در دیگر کشورها حق گشودن شعبه در تهران و یا شهر دیگری در ایران را ارایه نکرده اند.

وی گفت: ما حق اقامه دعوی قانونی علیه هر فرد و یا گروه تجاری که ادعای دارا بودن حق استفاده از برند کی.اف.سی را بطور غیرقانونی بکنند، برای خود محفوظ می داریم.

فست فود زنجیره ای کی.اف.سی بین المللی نیز روز سه شنبه ادعاهای مربوط به دادن مجوز گشایش شعبه در ایران را رد کرده بود.

«لوری شالو» مسئول روابط عمومی شرکت «یام» مالک «کی.اف.سی» گفته است که با مسئولان محلی و مشاوران خارجی خود در تماس هستیم و علیه هر شرکت یا فردی که مدعی داشتن مجوز و حق گشودن شعبه ای با نام «کی.اف.سی» در ایران باشند و از نام آن سوء استفاده کنند، اقدام قانونی خواهیم کرد.

البته ظاهرا نمایندگی ایرنا در آنکارا، سراغ کی‌اف‌سی ترکیه رفته است، نه برندی که مدیرعامل کی‌اف‌سی ایران،‌ معرفی کرده؛ کی‌اف‌سی حلال.



گزارشی  خبری از آنچه گذشت:


مرغی که سوخاری نشد/ پرونده‌ای برای کی‌اف‌سی و دارودسته رستوران‌های آمریکایی


کی اف سی درست یک روز بعد از آغاز فعالیتش در حالی پلمپ شد که مدیرعامل این شرکت از داشتن مجوز فعالیت خبر داده است و بسته شدن را سوءتفاهم می داند.

ماجرا از یک تشابه اسم شروع شد. کی اف سی حلال که یک شرکت ترکیه ای است، نمایندگی به ایران داد و آن طور که از خبرها برمی آید، این نمایندگی این کمپانی پس از کسب مجوزهای اولیه در اسفندماه سال گذشته شرکت خود را با نام کی اف سی حلال ایرانیان در ایران به ثبت رساند و وزارت صنعت نیز به این شرکت مجوز فعالیت داده و اتاق اصناف نیز پروانه کسب صادر کرد. آن طور که این شرکت مدعی شده، بعد از تلاش بسیار برای اخذ نمایندگی کمپانی کی اف سی ( حلال ) ترکیه، این نمایندگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثبت رسیده و و حتی طبق اعلام خودشان، در 20 اردیبهشت ماه 1394 این شرکت را به شماره 472192 در اداره ثبت شرکت های جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

وقتی اطلاعیه رستوران زنجیره ای کی اف سی در تیرماه امسال منتشر شد، کمتر رسانه ای از آن مطلع شد و به سراغ آن رفت. سایت کی اف سی حلال برای جذب شعب فعال اطلاعیه صادر کرد و یک هفته بعد در سایتش نوشت: در طول هفت ساعت از اعلام حضور رسمی شرکت کی اف سی (حلال) در روز 9 تیرماه 1394 بیش از یکصد درخواست دریافت نمایندگی از سراسر کشور به ثبت رسید و این روند همچنان ادامه دارد. بی تردید این میزان استقبال، کار ارزیابی درخواست ها را سخت تر کرده است ، چرا که باید از میان چندین درخواست در هر شهرستان یکی را که شرایط بهتری دارد انتخاب کنیم و این مسئولیت ما را زیاد می کند. حتما می دانید که اعطای نمایندگی این شرکت دارای شرایطی است که حتما باید رعایت شود تا به امید خدا شعباتی که ایجاد می شوند همگی ممتاز ترین رستوران های کشور عزیزمان و در حد استانداردهای بین المللی باشند.

چندی بعد هم متقاضیانی که ثبت نام کرده بودند را گزینش کرد و برای این گزینش در شهر تهران شرایطی مثل توان سرمایه گذاری 7500.000.000 ریال به بالا، مالکیت (یا توان اجاره) ملک تجاری در مناطق مناسب شهری با وسعت حداقل 120 مترمربع و توان اداره، استخدام و راهبری برند تجاری در حوزه کاری کی اف سی و ترجیحا دارا بودن سابقه مرتبط تجاری و کاری را گذاشت.

جنجال رسانه ای از آن جا شروع شد که در یکی از مناطق تهران، رستوران این برند معروف که در حال ساخت و آماده سازی بود دیده و دلواپسی از همین جا شروع شد.

کی اف سی

بالاخره این رستوران افتتاح و تنها یک روز بعد از افتتاح، در روز سه شنبه پلمپ شد. 

کی اف سی آمریکا هم بلافاصله اعلام کرد که مجوزی برای فعالیت در ایران نداده است و این کی اف سی حلال، آن برند معروف آمریکایی نیست. مسئولان یام برندز، شرکت رستوران‌های بین‌المللی آمریکا که شرکت مادر رستوران زنجیره‌ای کی‌اف سی محسوب می‌شود گفتند: از شنیدن این که یک شعبه کی اف سی در تهران باز شده است، شوکه شدیم. هیچ مجوزی به هیچکس در ایران داده نشده است. 

اما توضیحات پلیس اماکن، کمی ماجرا را روشن کرد. سردار خلیل هلالی مجوز گرفتن نمایندگی کی اف سی حلال ترکیه در تیرماه را تایید کرد و البته گفت که واحدی که در شهرک غرب تهران پلمپ شده، ربطی به کسانی که مجوز کی اف سی حلال ترکیه را گرفته اند ندارد.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا با تاکید بر اینکه این دو واحد صنفی وابسته به شرکت کی‌اف‌سی حلال ترکیه هستند، اظهار کرد: واحدی که در شهرک غرب تهران پلمب شد، فاقد پروانه کسب بود و مجوز لازم برای فعالیت را نداشت. همچنین این واحد از عنوان «کی‌اف‌سی» استفاده کرده بود در حالی که ارتباطی با این برند نداشت.

هلالی درباره روند ثبت برند در کشور اظهار کرد: برندها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین با تاییدیه وزارت ارشاد در کشور اجازه فعالیت می‌یابند و پس از آنکه مراحل قانونی لازم را طی کردند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
او گفت که ن واحد تحت عنوان کی‌اف‌سی و مک‌دونالد در کشور فعالیت می‌کردند اما هیچ ارتباطی با این برندها نداشتند و مالکان تنها از روی بی‌اطلاعی از قوانین چنین نامی را انتخاب کرده بودند.


بلافاصله بعد از پلمپ، رییس اتحادیه اغذیه فروشان این طور اظهارنظر می کند که ما اخطاری 15 روزه برای ارائه مدارک داده بودیم. او با بیان اینکه رئیس اتاق اصناف تهران از جعل امضای خود توسط این فرد برای کسب پروانه خبر داده است، تاکید کرد: به احتمال بسیار زیاد پروانه جعل شده است که پس از اثبات جعل سند توسط وی، علاوه بر برخورد قانونی، مهلت 15 روزه نیز منتفی و به سرعت برای پلمب آن اقدام می‌شود.

از آن طرف مدیرعامل کی اف سی پلمپ این واحد را سوءتفاهم دانست و اظهار داشت که این واحد مجوز دارد و کی اف سی حلال ترکیه است نه کی اف سی آمریکایی!

او گفت که پلمب کی‌اف‌سی حلال ناشی از سوءتفاهم است و این رستوران هیچ ارتباطی با کی‌اف‌سی آمریکا ندارد و با بِرَند «کی‌اف‌سی ایرانیان» به ثبت رسیده است.

البته این بار اولین باری نیست که کی اف سی به ایران می آید و پیش از انقلاب هم این شرکت در ایران یک نمایندگی البته تقلبی داشت. و البته چهار سال پیش هم خبری مبنی بر افتتاح کی اف سی در ایران منتشر شده بود که چنین جنجالی را در پی نداشت. 


کی اف سی تنها شرکتی نیست که تمایل به فعالیت در ایران نشان داده و پیش از این برندهای نام آشنای دیگری نیز در ایران چراغ خاموش به فعالیت پرداخته اند.  یکی از این برندها که خبر حضورش در ایران مثل کی اف سی جنجالی شد، مک دونالد بود. بعد از ماجرای توافق، لس انجلس تایمز در مطلبی این سوال وسوسه انگیز را مطرح کرد که آیا برندهایی مثل مک دونالد بعد از تحریم ها در ایران شعبه خواهند داشت؟ 

بعد از آن هم رییس اتاق اصناف اعلام کرد که مک دونالد برای حضور در ایران تمایل نشان داده و شرایطی برای این حضور در نظر گرفته شده است. 

چند روز بعد احمدی شهریور، رییس اتحادیه اغذیه فروشان مخالفت خود را در این باره ابراز کرد و گفت: مگر مسئولان دنبال اشتغال‌زایی و تولید داخلی نیستند، اگر چنین اهدافی را دنبال می‌کنند بدون شک باید بدانند که حضور شعب مک دونالد و فعالیت آن‌ها در کشور به نفع ما نخواهد بود.


بعد از آن هم روزنامه ایندیپندنت در گزارشی سردی روابط ایران و آمریکا را دلیل عدم حضور برندها در کشورمان اعلام کرد و این قضیه را تحلیل کرد.

مقامات دولتی هم درباره حضور مک دونالد اظهار نظر کردند. ترکان، مشاور عالی رییس جمهور در این باره گفت که در بدنه دولت کسی به دنبال افتتاح مک دونالد نیست.

پرونده افتتاح رستوران این دو برند معروف آمریکایی با این هیاهوها بسته شد و باید دید کی اف سی حلال که مدعی است با آن کی اف سی آمریکایی ارتباطی ندارد و مجوز هم از مراجع ذیربط گرفته است، می تواند فعالیت خود را بدون تحریک دلواپسی ها آغاز کند یا نه. / KHABARONLINE

(جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴) ۲۲:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها