پنج شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۱۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۱۵۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کسی بر زخم تخم مرغ ها مرهم نمی گذارد

صادرات تخم مرغ در سال جاری دستخوش تحولات مختلفی اعم از شیوع آنفولانزای مرغی و ورود رقبا قرار گرفته است.

باوجود گذشت 60 سال از عمر صنعت مرغ تخم گذار،اکنون به موفقیت های چشمگیری دست یافته به طوریکه توانسته سالانه بیش از 900 هزارتن تخم مرغ در کشور تولید و 70 هزارتن از این میزان رابه کشورهای مختلف صادر کند.

این در حالیست که صادرات و تولید تخم مرغ  در سال جاری دستخوش تحولات مختلفی اعم از شیوع آنفولانزای مرغی و ورود رقبا به بازارهای هدف قرار گرفته ،که در نهایت این امر موجب دلسردی بیش از پیش  و سختی تولیدشده است .

بر این اساس؛ از سال گذشته تاکنون تولید کنندگان چند میلیارد تومان متضرر و به بدهکاران بزرگ بانکی تبدیل شدند اما با این اوصاف دولت تاکنون حمایتی از این صنعت نداشته است.

در این میان هرچندگاهی خبرهایی از بی کیفیت بودن تخم مرغ صادراتی به عراق نیز به گوش می رسد و این موضوع را دلیل اصلی کاهش صادرات مجدد تخم مرغ  به بازار هدف می دانند ؛ اما نباید فراموش کرد دو کشور ترکیه و پاکستان رقبای جدی صادرات تخم مرغ ایران هستند که در یک ماه اخیر با ورود یکباره خود به بازارهای عراق و افغانستان منجر به نوسانات قیمت و کاهش صاردات در کشورمان شده اند این در حالی است که  مشوق صادراتی دولت می توانست مرهمی بر زخم صادر کنندگان باشد که متاسفانه دولت گام های موثری در این راستا برنداشت.

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در سال گذشته این صنعت بیش از 800 میلیارد تومان خسارات دیده ،که در سال جاری با توجه به شیوع انفولانزای مرغی و ورود رقبا به بازار های هدف مرغداران به طور میانگین 651 میلیارد تومان متضرر شده اند و این در حالیست که از سه سال گذشته هیچ گونه تسهیلات دولتی برای تامین بخشی از هزینه ها و خسارات در اختیار تولید کنندگان قرار نگرفته است.

وی افزود: در واقع تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی حذف مرغ های پیر از چرخه تولید و سازو کار صادراتی است که از طرفی در اردبیهشت ماه سال جاری مصوب شد که 10 میلیارد تومان به اتحادیه مرغداران میهن برای این امر اختصاص یابد که متاسفانه تا کنون یک ریال هم پرداخت نشده است.

طلاکش در ادامه گفت: همچنین اختصاص 50 میلیارد تومان مشوق های صادراتی به صندوق حمایت از طیورمصوب شد تا این سرمایه به صورت امانی در اختیار صادر کنندگان قرارگیرد که متاسفانه این میزان از سوی سازمان تعاون روستایی به خرید نهاده های ذرت و برداشت پرتغال اختصاص داده شده و از طرفی به سبب اینکه ذرت چند ماهه فروخته شده تا کنون پول به صندوق برنگشته است.

رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخم گذار با اشاره به رفع نسبی مشکل طی هفته گذشته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به کاهش صادرات تخم مرغ در یک ماه اخیر، خوشبختانه در هفته گذشته صادرات تخم مرغ افزایش یافته، به طوری که روزانه 500 تن تخم مرغ به کشورهای مختلف  از جمله عراق و افغانستان صادر می شود.

وی افزود: افزایش تقاضا در هفته گذشته عامل اصلی رونق و صادرات بوده است.

ترکاشوند در ادامه بیان کرد: در حال حاضر قیمت هرکیلو تخم مرغ 3 هزارو 200 تومان است درحالیکه در هفته گذشته قیمت هر کیلو به کمتر 3هزارتومان رسیده بود.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان تصریح کرد: گرچه مصوبه 10 میلیارد تومانی حذف تعدادی مرغ های پایان دوره از چند ماه گذشته مصوب شده اما تا کنون سازمان مدیریت و برنامه ریزی این مبلغ را به اتحادیه مرغداران میهن اختصاص نداده است.

وی خاطر نشان کرد: در واقع مصوبه 10 میلیارد تومانی برای حذف 6 میلیون مرغ پیر تصویب شده، که از طرفی به سبب کاهش مازاد تولید اتحادیه نیز5 میلیارد تومان برای حذف یک میلیون مرغ پیر از چرخه تولید هزینه کرده و علی رغم اینکه دولت در جریان این موضوع است اما تا کنون وجه مربوطه را به اتحادیه میهن پرداخت نکرده است.

گرچه درد تولید مرغداران در سال جاری با وجود فرازو نشیب های صادرات و زیان های میلیارد تومانی بیشتر شده و انگارتمامی ندارد اما نباید فراموش کرد که حذف مرغ های پیراز چرخه تولید و مشوق های صادراتی میتواند از سختی تولید که بر دوش تولیدکنندگان  این صنعت است بکاهد اما گویا خبری از این مشوق های صادراتی نیست که بتواند مرهمی برای این تولیدکنندگان باشد. / باشگاه خبرنگاران
(پنج شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴) ۱۱:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها