پنج شنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۶
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۶۱۵۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

چهارمین همایش ملی زعفران در شهرستان قائنات خراسان جنوبی آغاز شد

چهارمین همایش ملی زعفران روز چهارشنبه در دانشگاه بزرگمهر شهرستان قائنات استان خراسان جنوبی با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی آغاز شد.

فرماندار قائنات در مراسم آغازین این جشنواره با اشاره به خشکسالی 17 ساله در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه معیشت مردم این شهرستان کشاورزی و دامداری است و بیشتر کسب درآمدشان از بخش کشاورزی می باشد امیدواریم این همایش به سمتی برود که مسئولان توجه ویژه ای به اعطای تسهیلات در این زمینه کنند.
بهمن کهن ترابی با تاکید بر اینکه باید بیشترین اعتبارات به بحث آب و کشاورزی اختصاص یابد افزود: نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان موجب شده کشاورزان به خام فروشی روی آوردند و جای خالی این صنایع به خصوص در بخش زعفران دیده می شود.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش گفت: با توجه به اینکه برجام به تصویب رسیده، ایران پس از برجام باید ایرانی آباد باشد و برای آبادی آن باید نقطه به نقطه این مرز و بوم آباد شود و عزت نفس و وجاهت مردم به آنها بازگردانده شود.
جواد هروی افزود: زعفران که می تواند جایگاه اساسی را در بخش تولید و صادرات کشور داشته باشد متاسفانه وضعیت سنتی آن از لحاظ کاشت، داشت و برداشت موجب خواهد شد آرام و آرام موقعیت کشور خود را در این زمینه از دست دهیم.
وی تخصصی و علمی کردن موضوع زعفران و نیز هم اندیشی با صاحبان خرد برای خارج کردن وضعیت نامطلوب زعفران از حالت سنتی را از اهداف چهارمین همایش ملی زعفران در قائنات ذکر کرد.
مسئول کمیته اجرایی همایش ملی زعفران در قاینات هم گفت: این همایش از 13 آبانماه همزمان با رویش زعفران آغاز شده و تا 14 آبانماه در محل دانشگاه بزرگمهر این شهرستان ادامه دارد.
سید حامد شکیب، هدف از برگزاری این همایش را بررسی چالش ها و فرصت های موجود در ارتباط با این محصول راهبردی عنوان کرد.
وی بهزراعی و به نژادی را از محورهای گردهمایی ذکر کرد و افزود: منظور از بهزراعی زعفران یعنی کاشت، داشت، برداشت، فیزیولوژی و اکولوژی گیاه و منظور از به نژادی زعفران، ژنتیک و کشت بافت این محصول است.
وی ادامه داد: همچنین فرآوری و صنایع تبدیلی یکی دیگر از محورهای همایش است که در این زمینه مباحث بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، بسته بندی و روشهای خشک کردن زعفران و فراوری آرایشی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.
به گفته وی دستاوردهای دارویی و درمانی، بازاریابی، بازرگانی، توسعه تجارت ، صادرات و کارآفرینی مربوط به زعفران از دیگر محورهای این همایش می باشد.
شکیب از ارسال 90 مقاله علمی به این همایش خبر داد و یادآور شد: از این تعداد 60 مورد پذیرفته شد که در همایش ارائه می شود.
حدود 15هزار هکتار اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به کشت زعفران اختصاص دارد. / ایرنا
(پنج شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها