سه شنبه / ۵ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۹
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۱۳۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

اجرای طرح کاهش نمک مصرفی در فرمولاسیون فرآورده‌های غذایی

‌کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای ارتقای سلامت آحاد جامعه جهت اصلاح الگوی مصرف تصریح کرد: اجرای طرح کاهش نمک مصرفی در فرمولاسیون فرآورده‌های غذایی به میزان حداقل 10 درصد یکی از برنامه‌های مهم سازمان غذا و دارو‌ست.

مسعود رمضانی‌پور ، با بیان اینکه جامعه سالم زیربنای توسعه هر کشور است، اظهار کرد: برخورداری از تغذیه صحیح یکی از راه‌های نیل به این هدف است؛ بنابراین در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی به مصرف‌کنندگان ضروری است.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای ارتقای سلامت آحاد جامعه جهت اصلاح الگوی مصرف تصریح کرد: اجرای طرح کاهش نمک مصرفی در فرمولاسیون فرآورده‌های غذایی به میزان حداقل 10 درصد، یکی از برنامه‌های مهم سازمان غذا و دارو‌ست.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: اجرای این طرح، گام بسیار موثری در کاهش بیماری‌های مرتبط با مصرف نمک، خصوصا کاهش میزان فشار خون افراد است.

رمضانی‌پور اضافه کرد: سازمان غذا و دارو با تدوین طرح برچسب‌گذاری محصولات تولیدی غذایی با نشانگر رنگی گامی بسیار موثر برای ارتقاء فرهنگ مصرف‌کنندگان و توجه بیشتر آنها به پنج شاخص موثر در سلامتی یعنی انرژی، قند، چربی، نمک، اسیدچرب ترانس برداشته است.

وی با اشاره به مزایای اجرای طرح نشانگرهای رنگی یادآور شد: امروزه با فزونی مصرف قندهای ساده، چربی، اسید چرب ترانس و نمک، چاقی و بیماری‌های مزمن در افراد جامعه افزایش یافته است، بنابراین در این طرح با درج نشانگر رنگی و با استفاده از رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز به مصرف‌کننده پیام می‌دهد که مقدار هر کدام از شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در مقدار سهم تعریف شده از ماده غذایی که یک فرد مصرف می‌کند، چه‌قدر است.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه رنگ سبز به معنی وجود کم، شاخص در ماده غذایی است و ما را به یک انتخاب مطمئن‌تر و سالم‌تر راهنمایی می‌کند، گفت: رنگ نارنجی به معنای مقدار متوسط است و ما را به یک انتخاب نسبتا خوب راهنمایی می‌کند؛ اگرچه انتخاب سبز بهتر است. اگر به رنگ قرمز باشد، یعنی مقدار آن شاخص در سهم ماده غذایی تعریف شده به مقدار زیاد است و باید دقت کرد با توجه به فعالیت فیزیکی و شرایط جسمانی به مقدار متعادل مصرف کرد.

رمضانی‌پور خاطرنشان کرد: نشانگر رنگی تغذیه‌ای به منظور مقایسه یک محصول با محصول دیگر نیست، بلکه مقایسه یک محصول با تولید متفاوت است.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو برای ارتقای سلامت مصرف‌کنندگان، درج نشان ایمنی و سلامت که همان "سیب سلامت" است را در دست اجرا دارد، گفت: درج این نشان بر روی برچسب محصولات غذایی بیانگر آن است که فرآورده غذایی علاوه بر سالم و ایمن بودن دارای یک یا چند خاصیت تغذیه‌ای مناسب است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: درج نشان ایمنی و سلامت همچنین به سلامت مواد غذایی مانند غنی شدن با املاح و ویتامین‌ها، کم بودن میزان چربی و نمک و نداشتن افزودنی‌های مصنوعی، شیمیایی و ... است. / ایسنا
(سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴) ۰۹:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها