دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۱۳۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

انتقاد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی از حمایت‌های شعاری

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: تمام حمایت‌های صادراتی، شعاری بیش نیستند.

محمدحسین روشنک ن، با اشاره به اینکه تمام اقداماتی‌ که در راستای حمایت از صادرات مطرح شده‌ شعار بوده‌اند، ‌اظهار کرد: هیچکدام از این اقدامات در خصوص حمایت از صادرات محقق نشده‌اند.

وی عنوان کرد: متاسفانه مطالبی که به منظور حمایت از صادرات مطرح شده‌اند حتی کمتر از شعار بوده‌اند، زیرا شعار همراه با باور است، اما در کشور ما در طول چندین سال اخیر هیچ باوری به حمایت و توسعه صادرات وجود نداشته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، با بیان اینکه جایزه‌های صادراتی صادرکنندگان از دولت پیشین پرداخت نشده است، اضافه کرد: چطور می‌شود از صادرات حمایت کرد در حالی که صادرکننده‌ها چندین سال است جایزه صادراتی خود را که مربوط به دولت پیشین بوده و به طور طبیعی به دولت فعلی منتقل شده است محروم و بستانکار دولت هستند.

روشنک، در خصوص واهی بودن اقدامات در راستای حمایت از صادرات، خاطرنشان کرد: وقتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت فعلی به شوخی یا جدی می‌گوید که بدهکاری جایزه‌های صادراتی مربوط به دولت قبل است و این دولت پرداخت نمی‌کند، چطور می‌توان به حمایت از صادرات امید داشت؟ انتظار می‌رود دولت حداقل طلبکاری صادرکنندگان را پرداخت کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی، با اشاره به اینکه حدود چهار سال است که دیگر جایزه صادراتی به صادرکنندگان داده نمی‌شود، افزود: وقتی که دولت اقدام به حذف جایزه‌های صادراتی می‌کند صادرکننده این جایزه را در میزان درآمد خود محاسبه نمی‌کند و با شرایط موجود اگر توانست به صادرات ادامه می‌دهد در غیر این صورت از این کار دست می‌کشد.

روشنک خاطرنشان کرد: در حال حاضر حمایت از صادرات نیازمند اقدامات جدی است که از این میان می‌توان به پرداخت طلب صادرکننده‌ها قبل از سر دادن شعار و تامین زیرساخت‌های حمل و نقل برای صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: حدود 15 سال است که در خراسان رضوی زیرساخت‌های لازم حمل و نقل برای صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان وجود ندارد و بارها به دولت و راه‌آهن یادآوری شده که برای حمل و نقل کالاهای صادراتی غیر نفتی جمهوری اسلامی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان لازم است تا زیرساخت‌های ریلی از قبیل واگن و امکانات حمل و نقل ریلی فراهم شود، اما متاسفانه باید گفت که در 45 روز گذشته حدود 300 تا 350 میلیون دلار صادرات استان به دلیل عدم وجود واگن از بین رفت و هنوز هم این مشکل رفع نشده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، صادرات را وسیله‌ای برای حمایت و ‌توسعه از تولید، حمایت از اشتغال و ارزآوری و جلوگیری از وابستگی به درآمدهای نفتی کشور دانست و تصریح کرد: از زمان دولت هاشمی رفسنجانی که راه‌آهن مشهد و سرخس ساخته شد و به بهره‌برداری رسید، بنابر این بوده است که صادرات به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و حتی روسیه از طریق حمل و نقل ریلی رونق بگیرد، اما در طول تمام این سال‌ها امکانات کافی برای توسعه زیرساخت‌ها وجود نداشت.

روشنک در خصوص حمل و نقل جاده‌ای، اظهار کرد: در ایران قیمت یک کامیون سه تا چهار برابر ترکیه، افغانستان و حتی پاکستان است با این وجود چطور می‌توان از حمل و نقل جاده‌ای آسان و ارزان برخوردار بود و با رقبای دیگر در بازار جهانی به رقابت پرداخت؟

وی با اشاره به اینکه اگر دولت قصد حمایت از صادرات را دارد باید در دادن تسهیلات به صادرکننده‌ها رویکرد خود را تغییر دهد، گفت: چرا بانک‌های تخصصی از جمله بانک توسعه صادرات تسهیلات 8 درصدی تخصیص داده شده به صادرکننده‌ها را تا 0.4 درصد کاهش داده است و یا تسهیلاتی را که به یک تاجر و بازرگان که دارای کارت بازرگانی با بهره 26 درصدی تعلق می‌گیرد؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، در خصوص رویکرد نظام مالیاتی با صادرکننده‌ها، افزود: مجلس شورای اسلامی معافیت صادرکنندگان را از پرداخت مالیات تصویب کرده است که در آن صادرات تمام فرایندهای صادراتی را شامل می‌شود،اما طی بخش‌نامه‌ای که در دولت احمدی‌نژاد صادر شد و در حال حاضر نیز دنبال می‌شود فقط دارندگان برگ سبز صادرات و یا همان اظهارنامه صادراتی از پرداخت مالیات معاف هستند این درحالی است که کسی که اظهار نامه صادراتی داشته باشد خود به خود از پرداخت مالیات معاف است.

روشنک یادآور شد: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی، حمل و نقل، خدمات صادراتی و مالیات تولیدکننده را معاف نکرده است که یعنی قانون معافیت مالیاتی را عملا اجرایی نشده است.

وی یکی دیگر از مشکلات صادرات را مالیات بر ارزش افزوده دانست و افزود: وقتی که صادرکننده کالایی را به منظور صادرات از تولیدکننده می‌خرد باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را به نرخ روز پرداخت کند و سپس نسبت به دریافت آن از سازمان امور مالیاتی اقدام کند، اما این درحالی است که این سازمان به سختی این مبلغ را باز پس می‌دهد و حداقل 6 ماه زمان می‌برد تا این پول به دست صادرکننده برسد در نتیجه وی مجبور است که این مبلغ را به قیمت تمام شده کالا اضافه کند و پس از آن دیگر قادر به صادرات نیست، زیرا در بازار هدف کالا با قیمت ارزان‌تر از آن عرضه می‌شود./ ایسنا
(دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها