دوشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۱۱۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

حال بد اقتصاد ناشی از رقابت نابرابر دولت با بخش خصوصی است

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه حال اقتصاد ایران خوب نیست گفت: در دهه‌های اخیر ورود دولت به اقتصاد و رقابت نابرابر با بخش خصوصی فضای سالم اقتصاد را دچار تنش و رویکرد نادرست کرده است.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن کشاورزی ایران صبح امروز در پنجمین جلسه هیأت نمایندگان که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: امروز حال اقتصاد ایران خوب نیست و انباشت چند ساله بیکاران همچنین کاهش درآمدهای نفتی و پروژه‌های نیمه‌تمام تأکیدی بر این موضوع است.

وی افزود: بخشی از این مشکلات به سوء‌تدبیرها در سال‎های گذشته برمی‌گردد و بخشی دیگر از آن مرتبط با تحریم ها است اما عمده این مشکلات به دولت محور بودن اقتصاد برمی‌گردد که همین امر موجب شده اقتصاد دچار ناکارآمدی شود و فساد و رانت در آن گسترش بیابد و در کنار آن درآمدهای خانوارها کاهش یافته و اختلاف بین طبقات جمعه رخ دهد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز کاهش سرمایه اجتماعی است و در ایران داشتن سرمایه اجتماعی از نیازهای اصلی است که برای آن نیازمند اصلاح اقتصاد هستیم و از الزامات است.

جلال‌پور تصریح کرد: در دهه‌های گذشته دولت در اقتصاد بار خاطر بوده نه یار شاکر و ورود دولت به اقتصاد و رقابت با بخش غیردولتی فضای سالم اقتصاد را دچار تنش و رویکردهای نادرست کرده است.

به گفته رئیس اتاق ایران در شرایط کنونی با وجود دولت مدبر شرایط برای تغییر رویکرد فراهم شده است.

وی از نابودی بنگاه‌های اقتصادی اظهار نگرانی کرد و گفت: ما امروز نگران از بین رفتن بنگاه‌های کوچک هستیم چرا که سرمایه‌های کشورهستند و به دست آوردن و روی پا ایستادن مجدد این بنگاه‌ها زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز کارآفرینان ما دچار گرفتاری‌های متعددی شده‌اند و همین موضوع کار را برای آنها سخت کرده است.

جلال‌پور با اشاره به بسته تسریع در رونق که از طرف دولت ارائه شده گفت: بخشی از مشکلات با ارائه این بسته حل خواهد شد و همچنین بسیاری از پیشنهادات بخش خصوصی در این بسته دیده شده است اما این بسته یک التیام نسبی برای رکود است و شیوه اجرای آن در ماه پیش رو مشخص نیست .

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما این است که این بسته به چه طریقی مصرف می‌شود هر چند که حجم آن متناسب با نیازها و مشکلات نیست اما صرف مجدد آن برای بنگاه‌های شبه دولتی و خصولتی مشکلی را حل نمی‌کند و باید به بخش خصوصی واقعی توجه جدی شود.

رئیس اتاق ایران گفت: اتاق بازرگانی بر اجرای این بسته نظارت می‌کند و گزارشات مرتبط با آن را به روسای سه قوه ارائه می‌دهد و درخواست ما این است که مجلس نیز بر اجرای این بسته نظارت نماید.

وی ادامه داد: در شرایط جدید اقتصاد باید فرض‌های حکمرانی عوض شود چرا که دولت بزرگ نمی‌تواند شرایط مناسب را برای تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد کند.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که پشتیبانی از بنگاه‌های ورشکسته در شرایط کنونی مناسب نیست و دولت نباید از سایر بنگاه‌ها مالیات دریافت کند و آن را به بنگاه‌های ورشکسته که توجیهی ندارند ببخشد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر امروز منتظر هستیم که بعد از برجام سرمایه‎های فراوانی به کشور ورود پیدا کند باید زیرساخت‎های مرتبط با آن از جمله  کاهش فساد و رانت و ایجاد فضای رقابتی را فراهم کنیم و همچنین در کنار آن باید دولت به مسائل اقتصادی ورود کند و دادگاه‌های قضایی نیز ارتقا بیابند.

جلال‌پور درادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در شرایط کنونی نیازمند تغییر پارادایم در حاکمیت اقتصاد هستیم. / باشگاه خبرنگاران
(دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها