سه شنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۱۰۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

۷۵ درصد گلستانی‌ها کمبود ویتامین D دارند

معاونت غذای و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: طبق تحقیقات دو سال اخیر ۷۵ درصد گلستانی ها کمبود ویتامین D دارند.

حمیدرضا جوشقانی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت هفته غذا و دارو، با اعلام این مطلب، اظهار کرد: به همین دلیل مجوز شیر غنی شده با ویتامین D در استان صادر شده است.

وی با بیان این که در کشور و همچنین استان کمبود ویتامین B نیز بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است، گفت: سازمان غذا و دارو برای کنترل این موضوع برنامه ریزی هایی را انجام داده است.

جوشقانی با اشاره به خطرات مصرف اسیدهای چرب ترانس بالا در کشور گفت: در چند سال اخیر مصرف اسیدهای چرب ترانس بالا کنترل شده است ولی هنوز با استاندارد فاصله زیادی داریم.

معاونت غذا و داروی استان با بیان این که سازمان غذا و دارو بر سیاست های کلی غذایی کشور نظارت دارد، گفت: از سال ۹۲ این سازمان به دنبال ارزش گذاری مواد غذایی در کشور است که چهار محصول آسیب رسان جدی (شکر، نمک، روغن و اسیدهای چرب ترانس) را نشانه گذاری کرده است.

وی با اشاره به این که ما در این چهار ماده غذایی ۲ و نیم تا ۴ برابر مصرف بالاتری نسبت به استانداردهای جهانی داریم، گفت: تا پایان امسال برچسب ارزش گذاری مواد غذایی براساس این ۴ ماده انجام می شود.

۱۸ قلم کمبود دارو در گلستان وجود دارد


جوشقانی بیان کرد: در حال حاضر استان گلستان با کمبود ۱۸ قلم دارو مواجه است و این در حالی است که میانگین کمبود داروی کشور ۳۰ قلم است.

وی افزود: در حال حاضر استان گلستان به نسبت میانگین کشوری وضعیت مطلوب تری دارد و این موضوع را مرهون همکاری خوب ۲۸ شرکت پخش دارو در گلستان هستیم.

وی ادامه داد: تنها ۳ قلم از کمبود دارویی استان مربوط به داروهای شیمی درمانی و بیماران خاص است.

جوشقانی خاطر نشان کرد: سال گذشته میانگین کمبود داروی استان بین ۲۱ تا ۲۴ قلم بود که این میزان در ۶ ماهه نخست امسال به ۱۸ قلم رسید.

تنها ۱۸۰ عطاری در استان مجوز فعالیت دارند

جوشقانی با بیان اینکه تنها ۱۸۰ عطاری استان مجوز فعالیت دارند، گفت: تعداد عطاری های بدون مجوز استان بسیار زیاد است.

وی افزود: عطاری ها تنها مجاز هستند گیاهان دارویی در این مراکز عرضه کنند و این در حالی است که داروهای گیاهی و حتی شیمیایی در قالب بسته بندی گیاهی عرضه می شود که موجب اختلالات و آسیب های زیادی شده است.

وی اضافه کرد: برنامه ساماندهی عطاری های استان در اردیبهشت ماه امسال تحویل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان شده و در در اولین جلسه شورای سلامت که تا پایان مهرماه یا در هفته اول آبانماه برگزار می شود، تصویب می شود و به محض تصویب در سه مرحله پایش، آموزش و نظارت اجرایی خواهد شد.
(سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها