سه شنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۵۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۰۹۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

صادرات غیرنفتی با ارزش ایران در مسیر نزولی افتاد

محصولات کشاورزی از جمله مهمترین محصولات صادراتی غیر نفتی ایران هستند، با این حال آمارها نشان می‌دهد که طی نیمه نخست امسال صادرات انواع میوه کاهش پیدا کرده است، اما همچنان یکی از پرانتقادترین صادرات کشاورزی، یعنی هندوانه درصدر قرار دارد.

صادرات هندوانه به عنوان یکی از آب برترین محصولات کشاورزی در ماه‌های ابتدایی امسال به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و طی شش ماه گذشته روندی نزولی را در پیش گرفت، با این حال این محصول همچنان در صدر محصولات کشاورزی صادراتی ایران است.

به این ترتیب آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال نزدیک به 474 هزار تن هندوانه با ارزش کمتر از 107 میلیون دلار به بلاروس، گرجستان، آذربایجان، آلبانی، آلمان، اتریش، ارمنستان ، استونی، افغانستان، امارات، انگلستان، بلغارستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، رومانی، سوئد، سوئیس، عراق، عمان، روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، لهستان، مجارستان، نروژ و ‌هلند صادر کرده است.

با وجود تعداد بالای مشتریان هندوانه ایران، عراق سهم عمده ای از این محصول دارد به طوریکه سهم دیگر کشورها در این بین ناچیز است. آمارها نشان می‌دهد که عراق به تنهایی طی 6 ماه گذشته بیش از 325 هزار تن هندوانه از ایران خریداری کرده است.

همچنین بر اساس فهرست اقلام عمده صادراتی، مجموع صادرات این محصول کشاورزی در مدت یاد شده طی روند گذشته خود نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، به این ترتیب در نیمه اول سال جاری صادرات هندوانه به لحاظ وزنی 33.5 درصد و به لحاظ ارزشی 35 درصد کاهش یافت.

پس از هندوانه در فهرست صادرات کشاورزی، گوجه فرنگی در رتبه بعدی قرار می‌گیرد که امسال 231 هزار تن از آن با ارزش 75 میلون دلار صادر شده است، آمارها نشان می‌دهد که صادرات گوجه فرنگی نیز طی 6 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی 5 درصد کاهش داشته اگرچه به لحاظ وزنی 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سیب زمینی محصول صادراتی دیگری است که در نیمه نخست امسال صادرات آن به 186 هزار تن معادل 70 میلیون دلار رسید، این محصول بر خلاف دیگر محصولات کشاورزی طی این مدت با رشد حدودا 20 درصدی صادرات مواجه بوده است.

بر اساس فهرست اقلام عمده صادراتی غیرنفتی، در مدت مذکور صادرات خیار با کاهشی بیش از 20 درصد به 55.5 هزار تن با ارزش 26.5 میلیون دلار رسید و صادرات خربزه نیز با تجربه نزدیک به 17 درصد افت صادراتی به مرز 50 هزار تن معادل 22 میلیون دلار دست پیدا کرد.

سیب دیگر محصول کشاورزی صادراتی ایران است که حجم آن به نصف کاهش پیدا کرده است و در 6 ماه گذشته صادرات آن چیزی در حدود 41 هزار تن بود که تنها 17 میلیون دلار برای ایران ارزآوری به همراه داشت.

آمارها نشان می‌دهد که در مدت مذکور صادرات آلو و گوجه نیز با کاهش 7 درصدی مواجه شده و حجم آن 14 هزار تن با ارزش 12.5 میلیون دلار کاهش یافت.

 

ایسنا

(سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها