شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۰۸۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

ایران جایگاه نخست تولید پسته دنیا را تا سال آینده کسب می‌کند

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برنامه ریزی افزایش کشت در تمام نقاط کشور، ایران جایگاه نخست تولید پسته دنیا را تا سال آینده کسب می‌کند.

محمدعلی طهماسبی در حاشیه بازدید از باغات پسته شهرستان آران و بیدگل ، اظهار کرد: با برنامه ریزی انجام شده در تمام نقاط کشور کاشت پسته آغاز شده است، به طوری‌که حتی در شهرهای غربی و شرقی مانند ایلام و اردبیل نیز در چند سال کاشت پسته را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 370 هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: هم اکنون از این میزان سطح زیر کشت 320 هزار هکتار درخت پسته بارور وجود دارد که با توجه به شرایط خاص در چند سال اخیر کاهش عملکرد داشتیم که البته این کاهش در تمام دنیا و حتی ایالات متحده آمریکا نیز وجود داشته است.

طهماسبی با بیان اینکه امسال شرایط تولید پسته در ایران نسبت به سال‌های اخیر مناسب خواهد بود، افزود: پیش بینی می‌شود امسال 270 هزار تن پسته از باغات کشور برداشت شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته صادرات پسته برای ایران بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار ارز آوری داشته است که پیش بینی می شود این میزان افزایش یابد.

طهماسبی گفت: با توجه به اینکه کمیت و کیفیت منابع آب در مناطق حاشیه کویر مانند آران و بیدگل تغییر کرده است، تغییر الگوی کشت از محصولات زراعی به محصولات باغی را شاهد بودیم.

وی افزود: کشت و برداشت پسته با توجه به ارزش اقتصادی بالا و سودآوری و سازگاری با محیط‌های خاص منطقه‌ای می‌تواند برای کشاورزان نیز مناسب باشد.

 

ایسنا

(شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها