پنج شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۰۶۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دام‌ها در جایگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی ذبح شوند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای اطمینان از سلامت دام و جلوگیری از مخاطرات بهداشت مردم دام‌های قربانی را از مرکز تحت نظارت دامپزشکی خریداری و در آنجا ذبح کنند.

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در بازدید از مراکز موقت خریداری و کشتار دام در جمع خبرنگاران گفت: در سراسر کشور 1500 پایگاه برای خرید و ذبح دام تعبیه شده است.

وی افزود: همچنین 1800 اکیپ ثابت و سیار با 2720  دامپزشک و کارشناس بازرس بهداشتی گوشت هدایت و نظارت بر این پایگاه‌های ثابت و سیار را بر عهده دارند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: علاوه بر دامپزشکان و کارشناسان 530 نفر روحانی هم بر ذبح شرعی دام حضور دارند.

خلج با بیان اینکه در استان تهران 72 مرکز موقت برای خرید و ذبح دام تعبیه شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 250 هزار راس دام در مراکز فروش تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود 120 هزار راس دام در مراکز یاد شده ذبح شود، اظهار داشت: دامپزشکی به عنوان مسئول تامین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی به مردم توصیه می‌کند که حتما دام قربانی را از مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری و در همان‌جا هم ذبح کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد:  تلاش می‌کنیم تا با آموزش دادن به مردم ذبح دام در ایامی به غیر از اعیاد هم در منازل و معابر متوقف شود و به جایگاه‌های مخصوص تعبیه شده توسط شهرداری و زیر نظر دامپزشکی انتقال یابد.

خلج بیان داشت: در عید قربان سال گذشته حدود 7 در هزار لاشه در میادین تحت نظارت بهداشتی ناظرین دامپزشکی ضبط عمومی و در عین حال 25 در هزار لاشه ضبط موضعی شد.

رئیس سازمان دامپزکی کشور بیان داشت: برخی بیماری‌های دام آشکار است اما برخی بیماری‌ها محرز نیست و فقط ناظر بهداشت و دامپزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد.

وی توصیه کرد که برای انتقال برخی از بیماری‌ها همچون تب کریمه کنگو مردم لاشه دام ذبح شده را به مدت 18 الی 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند و گفت: پس از مدت زمان یاد شده لاشه قطعه بندی شود و در بین مردم توزیع شود.

خلج افزود:با نگهداری لاشه دام در یخچال در صورتی که دام به ویروس بیماری تب کریمه کنگو آلوده باشد آن ویروس از بین می‌رود و دیگر مخاطره‌ای برای انسان ندارد.

به گزارش فارس: رئیس سازمان دامپزکشی کشور امروز از دو مرکز موقت کشتار دام در بزرگراه حکیم (جنب شهر سنگ) و بلوار فرحزادی (میدان بوستان) دیدن کرد.

براساس مشاهدات خبرنگار فارس در آغازین ساعات صبح روز پنج شنبه (عید قربان) جمعیت زیادی از مردم برای خرید و ذبح دام به مرکز موقت فروش و ذبح دام  بزرگراه حکیم مراجعه کرده بودند و این افراد به علت کافی نبودن تعداد قصاب‌های جایگاه در صف طولانی ذبح دام حضور داشتند و از این وضعیت کاملا ناراضی بودند.

مردم با ابراز ناراحتی از تبلیغاتی که برای مراجعه به جایگاه‌های تحت نظر دامپزشکی شده بود اظهار می‌کردند که بیشر از 2 ساعت که در صف ذبج دام قرار دارند و از اینکه برای خرید به این جایگاه مراجعه کردند پشیمان هستند.

این گزارش می‌افزاید: دام زنده در این جایگاه با قیمت 12 هزار تا 12 هزار و 800 تومان عرضه می‌شود.

به گزارش فارس: رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از جایگاه فروش و کشتار موقت دام در بلوار فرحزادی تهران هم دیدن کرد که برخلاف جایگاه قبلی در این جایگاه که البته مراجعه کننده کمتری هم داشت مردم رضایت کامل داشتند و کار براساس برنامه‌ریزی و کاملا حساب شده پیش می‌رفت.

در جایگاه فرحزادی هر کیلوگرم گوسفند زنده با قیمت 11 هزار و 500 تومان عرضه می‌شد.

به گزارش فارس: پیش از این علی ملکی رئیس اتحادیه دامداران حداکثر قیمت دام زنده را در روز عید قربان براساس توافق انجام شده با سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان 12 هزار و 500 تومان عنوان کرده بود.

در بازدید از مراکز عرضه موقت دام علاوه بر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور، سید اصغر برائی نژاد رئیس اداره کل دامپزشکی استان تهران و علی اشرف منصوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران هم حضور داشتند.

 

فارس

(پنج شنبه ۲ مهر ۱۳۹۴) ۱۱:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها