چهارشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۸
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۰۴۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات
جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن شیرینی و شکلات :

نمایشگاهی که صادرات شیرینی و شکلات ایران را افزایش داده است

جمشید مغازه ای با اشاره به میزان صادرات صنایع شیرینی و شکلات در سال گذشته گفت: صادرات این صنعت در سال 93 به 600 میلیون دلار رسیده است .

 چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات، در حالی از امروز آغاز به کار کرده است که تمام فضای نمایشگاهی پیش‌بینی شده برای برگزاری آن به سرعت و در هفته‌های نخست ثبت‌نام تکمیل شد و تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی مشتاق بسیاری نتوانستند در مهم‌ترین رویداد سالانه صنعت شیرینی و شکلات کشور حاضر شوند. نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه تخصصی این صنعت در خاورمیانه و جزء 3 نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات در دنیاست. پتانسیل بالای صنعت شیرینی و شکلات کشور باعث شده تا این صنعت بیش از یک چهارم صادرات صنایع غذایی کشور را به خود اختصاص دهد و دست‌اندرکاران معتقدند حتی می‌شود میزان صادرات این محصولات را به بیش از یک میلیارد دلار در سال رساند که نمایشگاه تخصصی این صنعت یکی از ابزارهای محقق ساختن این هدف بزرگ است؛ نمایشگاهی که هر ساله با هدایت و نظارت انجمن شیرینی و شکلات کشور برگزار می‌شود و در طول 13 دوره برگزاری همواره روندی رو به رشد داشته است.

وی با اشاره به تاثیر مثبت برگزاری 13 دوره گذشته بر کیفیت محصولات این صنعت و شتاب و تسهیل روند صادرات تاکید کرد: یکی از دلایل سهم بزرگ صنعت شیرینی و شکلات در سبد صادرات صنایع غذایی، برگزاری موفق نمایشگاه این صنعت در سال‌های گذشته بوده است.

جمشید مغازه ای با اشاره به میزان صادرات صنایع شیرینی و شکلات در سال گذشته گفت: صادرات این صنعت در سال 93 به 600 میلیون دلار رسید که به اعتقاد بنده این صادرات مرهون برگزاری مطلوب نمایشگاه‌ در سال‌های گذشته است و این نمایشگاه‌ها تاثیر مستقیمی در افزایش صادرات این صنعت تقریبا نوپا داشته است.
وی با بیان اینکه صادرات مجموعه صنایع غذایی در سال گذشته یک میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است، اضافه کرد: صنعت شیرینی و شکلات بعد از لبنیات بیشترین صادرات صنعت غذایی را به خود اختصاص داده است.
مغازه ای با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال افزایش متراژ و فضای نمایشگاهی ۲۰ درصدی داشته است، گفت: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در فضایی بالغ بر 30 هزار متر مربع  و با حضور حدود ۴۰۰ شرکت داخلی و ۵۰ شرکت خارجی از ۱۸ کشور دنیا برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه فضای مفید نمایشگاه ۲۰ هزارمترمربع است، اضافه کرد: نمایشگاه بیسکویت، شیرینی و شکلات در دوره نخست برگزاری در فضایی حدود 3 هزار متر مربع شروع به فعالیت کرد.
 
یکی از دو نمایشگاه بزرگ جهان در ایران
دبیر انجمن صنفی شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه در زمینه شیرینی و شکلات دو نمایشگاه تخصصی در دنیا  برگزار می‌شود، تصریح کرد: نمایشگاه ISM آلمان و نمایشگاه بین‌المللی ایران در  این زمینه بی‌رقیب هستند.
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات غرفه‌سازی نمایشگاه بین‌المللی ایران را بی‌نظیر خواند و توضیح داد: این حجم از ساخت و ساز را در هیچ یک از نمایشگاه‌های خارجی مشابه شاهد نیستیم.
مغازه‌ای با بیان اینکه بزرگ‌ترین بازار محصولات شیرینی و شکلات کشور ما را کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تشکیل می‌دهند، گفت: سیاست‌ صادراتی ایران در اختیار گرفتن بازار کشورهای اروپایی، آمریکایی و آفریقایی است و در سال گذشته ۳۰ درصد صادرات ما به بازار این کشورها بوده است.
وی تصریح کرد: با توجه به تولید محصولات حلال شیرینی و شکلات در کشورمان ما در پی جذب بازار کشورهای اسلامی هستیم که به خاطر مشکلاتی این امر هنوز محقق نشده است. با این تاکید که کیفیت محصولات ایرانی در حد نمونه‌های خوب خارجی است و تولیدات ایرانی دارای تائیدیه سازمان غذا و دارو آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین نهاد نظارتی دنیاست و شیرینی و شکلات تولید ایران به بازارهای آمریکا هم صادر می‌شود.
مغازه‌ای با مطلوب خواندن وضعیت صنعت شیرینی و شکلات ایران گفت: طی 10 سال گذشته رشد قابل توجهی در این صنعت داشته‌ایم و امید می‌رود در آینده بتوانیم دستاوردهای بهتری داشته و در بازار جهانی خوش بدرخشیم.
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ماندگاری بالا و زیبایی را دو شاخصه اصلی بسته‌بندی ایرانی دانست و اضافه کرد: از نظر کیفیت بسته‌بندی در سال‌های نه چندان دور محتاج کشورهای اروپایی بودیم اما هم‌اکنون خودکفا شده و بسته‌بندی ایران هم سطح بسته‌بندی کشورهای اروپایی است و می‌توان آن را یک صنعت پیشرو خواند.
وی مشکلات عمده این صنعت را ورود غیررسمی و قاچاق محصولات مشابه بدون کنترل و نظارت، نوسانات ارز، نبود ثبات اقتصادی در کشور و استهلاک ماشین‌آلات تولیدی ذکر کرد و گفت: امیدوارم با حمایت دولت از صنعتگران این مشکلات مرتفع شود.
 
استقبال کم‌نظیر مشارکت‌‌کنندگان از نمایشگاه
مغازه‌ای با تاکید بر استقبال چشمگیر مشارکت‌کنندگان از نمایشگاه، گفت: دو ماه مانده به برگزاری نمایشگاه، تمام فضای نمایشگاهی که در اختیار ما قرار داده شده بود، تکمیل شد. اتفاقی که نشانه استقبال شرکت‌های تولیدکننده از نمایشگاه است.
وی توضیح داد که ما سعی کردیم برای پاسخگویی به درخواست همه متقاضیان حضور در این نمایشگاه، فضای نمایشگاهی را نسبت به سال‌های قبل افزایش دهیم و به همین دلیل دو سالن 38 و 35 نمایشگاه بین‌المللی تهران هم به سالن‌های پیش‌بینی شده اضافه شد تا مجموعه فضای نمایشگاه 5 هزار مترمربع نسبت به سال گذشته افزایش یابد. به این ترتیب نمایشگاه امسال در 30 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود و امیدواریم به اهدافی که برای این نمایشگاه در نظر داشتیم دست پیدا کنیم.
 
همه شرکت‌های حاضر معتبرند
یکی از انتقادهایی که در سال‌های اخیر در مورد نمایشگاه شیرینی و شکلات مطرح می‌شد، حضور نیافتن برخی برندهای شناخته شده در نمایشگاه بود. دبیر انجمن شیرینی و شکلات در این مورد گفت: از دید ما همه شرکت‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات که مجوز حضور در این نمایشگاه را در رشته‌ها و شاخه‌های مواد اولیه و ماشین‌آلات و محصول نهایی دریافت می‌کنند، معتبر هستند. به هر حال برخی از برندها شناخته شده‌تر هستند و برخی هم در تلاش برای شناساندن خود به جامعه هستند. خوشبختانه صنعت شیرینی و شکلات کشور یک صنعت مدرن و به‌روز است و همه شرکت‌های فعال در آن معتبرند.
مغازه‌ای به حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال هم اشاره کرد و با بیان اینکه تعداد این شرکت‌ها هم نسبت به سال قبل افزایش یافته است، گفت: برخی موانع از جمله گران بودن هزینه ارزی مشارکت در نمایشگاه و برخی مشکلات بین‌المللی در این زمینه موانعی ایجاد کرده است که امیدواریم در آینده این مشکلات هم رفع شود تا شاهد حضور گسترده‌تر شرکت‌های خارجی در نمایشگاه باشیم. چرا که این موضوع باعث پربارتر شدن نمایشگاه و همچنین آشنایی شرکت‌های خارجی با بازار پر پتانسیل کشورمان خواهد شد.  
 
تفکیک نمایشگاه
دبیر انجمن شیرینی و شکلات در خصوص نحوه تفکیک نمایشگاه متناسب با گروه‌های کالایی حاضر هم گفت:: این تفکیک به خوبی انجام شده به طوری که یک سالن مخصوص مواد اولیه، سه سالن مختص محصولات و دو سالن به ماشین‌آلات اختصاص یافته است. البته در هر یک از این گروه‌های کالایی هم سرریزهایی وجود دارد که در بین این سالن‌ها تقسیم شده است.
مغازه‌ای با بیان اینکه این نمایشگاه توسط انجمن شیرینی و شکلات سیاستگذاری می‌شود، گفت: همه برنامه‌ها در راستای کمک به این صنعت تدارک دیده شده و تلاش ما این است که بالاترین میزان موفقیت از برگزاری مطلوب نمایشگاه نصیب تمام صنعت شیرینی و شکلات شود.
دبیر انجمن شیرینی و شکلات با بیان اینکه سال‌های گذشته چندین سمینار جانبی در نمایشگاه برگزار کردیم، اما استقبال چندانی از آن‌ها صورت نگرفت گفت: به همین دلیل صلاح دیدیم که امسال سمینار جانبی نداشته باشیم.
مغازه‌ای در خصوص دعوت از هیات‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه توضیح داد که این دعوت‌ها یکی از ابزارهای مهم برای افزایش میزان بهره‌وری نمایشگاه است و ما هم از چندین هیات خارجی دعوت کرده‌ایم که از نمایشگاه بازدید کنند. این هیت‌ها از کشورهای چین و ایتالیا و .. به نمایشگاه خواهند آمد. از یک هیات روسی هم دعوت شده اما به دلیل همزمانی با نمایشگاه مشابهی در
روسیه، شاید این هیات به نمایشگاه تهران نیاید.
(چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها